14 552 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Snälla, hjälp mig välja rätt trådlös telefon!
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Ja, tyvärr är det lika i alla mina Siemens. Eftersom alla handenheter sitter på samma basstation också så går det heller inte att hitta numret i någon av de andra lurarna heller.b_hasse skrev:
Det går ju också att lösa med en separat "Anita".
Inget jag egentligen har stört mig på då jag kan plocka fram numret ur ytterligare en trådlös telefon (Doro) som sitter på annan basstation. Sedan är det väldigt sällan jag behöver den informationen.
"Glömde" strategiskt nog att nämna Doron tidigare eftersom jag inte tycker att den närmelsevis spelar i samma divison som Siemens.
Märker nu att jag tydligen samlar på telefoner
Eeehr... jag har en SL100 och jag får fram numret på de som har ringt.
Trycker på meddelande knappen, först får man fram de som man missat men sen kommer det en lista på de 29(???) senaste numrena man svarat på.
Trycker på meddelande knappen, först får man fram de som man missat men sen kommer det en lista på de 29(???) senaste numrena man svarat på.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Är det så? Jag har inte reflekterat över att listan som kommer sedan även innehåller besvarade samtal. Trodde att det bara var en historik över missade.
Så går det när man inte läser manualen
Måste testa ikväll.
Så går det när man inte läser manualen
Måste testa ikväll.
Annars är panasonic ett bra märke nu också, tidigare var dom usla, men det finns modeller för 600kr och uppåt som är riktigt bra, stora och tydliga knappar med grön och röd lur så ni som har lite svårare med synen på äldre dar ser allt 
Det problematiska med panasonics lurar är att det gäller att hitta rätt lur då vi råkat ut för några modeller med väldigt lågt ljud eller taskig mottagning, de enda där det varit glada dagar rakt ur lådan är Siemens.
Jag har köpte ett trepack "Topcom Butler 2900" för typ 700 på netonnet för tre år sen. Förutom att jag fick köpa nya batterier för några månader sen (NiMh AAA) så syns det inte ens att dom är slitna. Mycket bra ljudkvalitet och högtalartelefonen som är inbyggd i varje lur fungerar över förväntan, mycket smidigt att slå på och bara lägga telefonen på bordet när man sitter i telefonkö tex.
Hoppas att det är ok att jag lånar den här tråden lite.
Jag söker två trådlösa telefoner i duo-pack, alltså två telefoner i samma paket. Hur fungerar förresten dessa duo-pack? Är det trådlös kommunikation mellan de två laddningsstationerna eller måste båda vara kopplade till telenätet?
Telefonerna måste i alla fall ha nummerpresentation och lagra tid och datum för alla inkommande samtal både de man svarat på och de man inte svarat på.
Har tidigare haft en Siemens Gigaset AS140 men den lagrade ju inte de samtal man svarade på, den fungerade dock alldeles utmärk annars så en sådan med bättre nummerpresentation hade varit perfekt.
Får gärna inte kosta mer än 600kr heller men vet ni något annat som är intressant så skriv gärna det också.
Har ni några tips så får ni gärna skriva dem här. Tack!
Jag söker två trådlösa telefoner i duo-pack, alltså två telefoner i samma paket. Hur fungerar förresten dessa duo-pack? Är det trådlös kommunikation mellan de två laddningsstationerna eller måste båda vara kopplade till telenätet?
Telefonerna måste i alla fall ha nummerpresentation och lagra tid och datum för alla inkommande samtal både de man svarat på och de man inte svarat på.
Har tidigare haft en Siemens Gigaset AS140 men den lagrade ju inte de samtal man svarade på, den fungerade dock alldeles utmärk annars så en sådan med bättre nummerpresentation hade varit perfekt.
Får gärna inte kosta mer än 600kr heller men vet ni något annat som är intressant så skriv gärna det också.
Har ni några tips så får ni gärna skriva dem här. Tack!
Det är bara den ena laddningsstationen som agerar basstation och är kopplad till telenätet, dom andra stationerna laddar enbart, varje telefon kommunicerar direkt med huvudenheten. Det går också att ringa internsamtal mellan telefonerna.
Kolla här tex
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1004184&did=
Kolla här tex
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1004184&did=
Tack för ditt svar!
Någon som har något tips på ett par bra trådlösa duo-telefoner med bra nummerpresentation som jag beskrev ovan?
Någon som vet om till exempel Philips-telefonen i länken ovan är bra med bra nummerpresentation? Eller finns det någon bra hyfsat billig Siemens-telefon med bra nummerpresentation?
Någon som har något tips på ett par bra trådlösa duo-telefoner med bra nummerpresentation som jag beskrev ovan?
Någon som vet om till exempel Philips-telefonen i länken ovan är bra med bra nummerpresentation? Eller finns det någon bra hyfsat billig Siemens-telefon med bra nummerpresentation?
Jag köpte ett duopack Doro Netbio 40 på Elgiganten (fanns inte i ngn butik, var tvungen att best på nätet) för 799 kr för ett tag sedan. Jag kollade runt lite (inte jättemycket) innan och den kändes prisvärd. Har bla uttag för headset och möjlighet till internsamtal som jag tyckte var viktigt. dessutom färgskärm och lite annat som man annars får på dyrare modeller.
Jag passar på att komma med en egen fråga: Jag skulle vilja ha ett trådlöst teleuttag för att koppla in en fax i gäststugan. Finns detta?
Jag passar på att komma med en egen fråga: Jag skulle vilja ha ett trådlöst teleuttag för att koppla in en fax i gäststugan. Finns detta?
Hur är nummerpresentationen på den? Kan man se datum och tid för alla nummer? Både de samtal man svarat på och de obesvarade?MaxF skrev:Jag köpte ett duopack Doro Netbio 40 på Elgiganten (fanns inte i ngn butik, var tvungen att best på nätet) för 799 kr för ett tag sedan. Jag kollade runt lite (inte jättemycket) innan och den kändes prisvärd. Har bla uttag för headset och möjlighet till internsamtal som jag tyckte var viktigt. dessutom färgskärm och lite annat som man annars får på dyrare modeller.
Det är bättre att köpa en repeater som förlänger signalen så slipper du kladda med en extra basstaion som åskan kan ta...it-snubben skrev:Jag kom på att det faktiskt finns inställningar i telefonen för att ansluta till flera basstationer samtidigt. Då skulle det ju faktiskt vara teoretiskt möjligt att ha en basstation i bostadshuset och en i sjöboden för att på så sätt få täckning. Men internsamtal funkar då bara när bägge telefonerna är inom en och samma basstations räckvidd. Inget jag har testat dock.
En varning om Panasonic. Jag köpte en Panasonic KX-TG8070 och, för att få två extra handenheter, Panasonic KX-TG7202 Duo. Samma tillverkare, men inte kompatibla!! KX-TG7202 låser sig om jag försöker nå nummerpresentationen 
Ljudet är "ok", men inte i klass med äldre Siemens eller min gamla Ericsson 260, mer "långt bort" och med ett litet bakgrundsbrus. Men det som irriterar mig mest är att när jag svarar måste jag vänta en sekund med att säga mitt namn, annars kapas det. En sekund låter lite, men tro mig, mycket irriterande.
Handenheterna ger inte mycket väsen av sig för att tala om att de behöver laddas, så jag måste i princip ha dem i laddaren hela tiden när jag inte pratar i dem, för att inte riskera att ta upp en urladdad handenhet när jag svarar.
Lite oväntat, Panasonic är högt skattad bland recensenter på Amazon (inte exakt samma modeller), så jag trodde jag gjorde ett säkert köp. Förr var Panasonic min favorittillverare...., fina TV-apparater, fina videospelare.....
Inte lätt välja trådlös oavsett märke. Hade jag veta att 5-10 år senare skulle samma tillverkare göra sämre telefoner hade jag köpt fler då och lagt dem i frysen för att tinas upp 2008 ;-)
Kent
Ljudet är "ok", men inte i klass med äldre Siemens eller min gamla Ericsson 260, mer "långt bort" och med ett litet bakgrundsbrus. Men det som irriterar mig mest är att när jag svarar måste jag vänta en sekund med att säga mitt namn, annars kapas det. En sekund låter lite, men tro mig, mycket irriterande.
Handenheterna ger inte mycket väsen av sig för att tala om att de behöver laddas, så jag måste i princip ha dem i laddaren hela tiden när jag inte pratar i dem, för att inte riskera att ta upp en urladdad handenhet när jag svarar.
Lite oväntat, Panasonic är högt skattad bland recensenter på Amazon (inte exakt samma modeller), så jag trodde jag gjorde ett säkert köp. Förr var Panasonic min favorittillverare...., fina TV-apparater, fina videospelare.....
Inte lätt välja trådlös oavsett märke. Hade jag veta att 5-10 år senare skulle samma tillverkare göra sämre telefoner hade jag köpt fler då och lagt dem i frysen för att tinas upp 2008 ;-)
Kent