Hemmakatten
Siemens får det bli! SL370 gillar jag. Extra plus att basstationen och laddaren är separata enheter.
Var inne på Siemens hemsida och hjälp vad många telefoner de har! Hade aldrig kunna välja själv. Tack för hjälpen! :)

Hemmakatten skrev:
Siemens får det bli! SL370 gillar jag. Extra plus att basstationen och laddaren är separata enheter.
Var inne på Siemens hemsida och hjälp vad många telefoner de har! Hade aldrig kunna välja själv. Tack för hjälpen! :)
NEJ! Gå in i en butik och känn på en riktig variant, den är äckligt plastig, tappar du den i marken en gång är det kört.

SL370 är en sämre variant än SL100. Dessutom bör du se upp med vissa simens varianter, deras stöd för headset är enbart för simens egna anslutningar, delvis inga 2.5mm

Hemmakatten
Skall givetvis gå in i en butik och känna på den (gillar inte heller plastiga telefoner). Men vad skall jag köpa i så fall, tycker du? Hade börjat bli lite inne på det här med bluetooth...

ollebanan skrev:
... Dessutom bör du se upp med vissa simens varianter, deras stöd för headset är enbart för simens egna anslutningar, delvis inga 2.5mm
Som jag skrev tidigare så använder (kanske använde) Siemens trådlösa samma headset som till deras äldre mobiltelefoner. ME-serien tex. Dessa headsets kan man finna på flera ställen, tex CO.

Sedan finns det ju också adaptrar som gör att man kan använda 2.5mm-plugg. Men det blir ju lite bökigare att behöva använda en sån.

I samband med att jag köpte min Siemens Gigaset S455 för ca ett och ett halvt år sedan fann jag att endast Siemens nummerpresentatörer redovisar datum och klockslag för det inkommande samtalet. Telefoner av annat fabrikat anger endast
det uppringande telefonnumret, vilket jag tycker är otillräckligt.
Jag är för övrigt mycket nöjd med denna telefon.

Jag skulle ta en SL-370 med blåtandsheadset Jabra BT8040.
Har leverat några till kunder där vi har installerat telefonväxlar, inte hört någon som klagat ännu!

Aldén skrev:
Jag skulle ta en SL-370 med blåtandsheadset Jabra BT8040.
Har leverat några till kunder där vi har installerat telefonväxlar, inte hört någon som klagat ännu!
Jag har sålt den, jag skulle inte rekommendera den, visst funktionsmässigt är det en helt ok telefon, men den är extremt plastig, ett tapp i golvet och displayen är väck.

Edit, dessutom bör tilläggas, även om blåtand är en universall standard så fungerar inte alla headsets med siemens telefoner.

Siemens Gigaset men kläm på dom innan du bestämmer dig för modell. Mycket känns plastigt idag pga att det ska vara så lätt som möjligt. Våra gamla Gigaset 3000 lur känns som en Merca jämfört med de nya. Separat basstation och laddare är också att rekommendera. Då kan man ha telefonen där man vill och låta basstationen sitta på nån vägg där den inte syns så mycket. Testa ljudkvaliten också om du kan för det skiljer...

Hemmakatten
Jag får tacka för alla tips hitills. I morgon, måndag, kommer jag att ha möjlighet att hinna förbi en butik och kolla på de telefoner ni rekommenderat. En Siemens blir det, så längt är klart.

Har en gammal och väl sliten sl-100 och den kan jag bara ösa beröm över. Den låg i arbetsbyxorna under två större sommarprojekt och funkar trots det finfint

Säger som de flesta andra... Siemens är det som gäller.
Har ju då också SL100 och är supernöjd.

Har haft kunder, vänner och annat löst folk som bett mig komma med råd då deras whatnot märkeslurar har pajjat, enda som folk inte tycks klaga på är just Siemens.

Hemmakatten
Det blev två stycken Siemens SL370, 899:- på Elgiganten. Just nu har jag plockat ihop alla delar och satt telefonerna på laddning. Försöker läsa manualen (jag är en sån som läser hela manualen innan), men få vad jobbigt o tråkigt, har redan huvudvärk. Det fårvänta tills i morgon.

Letade efter Jabra BT8040 (har kollat lite och den har fått bra kritik) men ingen butik har den. Får nog köpa via internet.

Ahlesten skrev:
Säger som de flesta andra... Siemens är det som gäller.
Har ju då också SL100 och är supernöjd.

Har haft kunder, vänner och annat löst folk som bett mig komma med råd då deras whatnot märkeslurar har pajjat, enda som folk inte tycks klaga på är just Siemens.
Tyvärr är det inte lätt att välja rätt. Vissa saker märker man inte förrän man haft telefonen ett tag.

Här är mina erfarenheter av de 4 olika trådlösa vi har haft.

1. En Philips, köpt ca 1997. Riktigt bra telefon. Hade inte nummerpresentation, men det fanns väl knappt 1997? Användes tills den pajade helt. Minns inte riktigt hur många år det tog. En knapp fungerade dåligt på slutet (den man svarar med), man fick trycka hårt på den.

2. En trippelpack (en basenhet+ 2 laddare och 3 handenheter) Topcom från Clas Ohlson.
Ok funktioner men alldeles för svagt ljud. Det gick inte att föra ett vettigt telefonsamtal om någon annan pratade högt i samma rum, eller om TV'n var på för högt. De fungerade fortfarande när jag tröttnade på det dåliga ljudet.

3. Ok, Philips var ju bra, vi kör på det fabrikatet igen. Köpte 3 på en gång och synkade ihop dem till samma basenhet. Bra ljud och funktioner. Tyvärr verkade pip-ljudet för knapptryck (starkt) och ringsignal komma från samma hörsnäcka som används för samtalet. Man blev lomhörd om man råkade trycka på någon knapp samtidigt som luren var vid örat. Knapplåset låste upp sig när man ställde telefonen i laddstället, vilket är idiotiskt.
Felkonstruerad laddkrets som överladdar batterierna. En handenhet som stått på laddning länge (långt efter att batterierna är fulladdade) ska INTE vara varm vid batterierna. Batterierna försämrades mycket snabbt. telefonerna fungerade fortfarande när jag tröttnade på dem.

4. Ok, Siemens ska ju vara bra, jag testar en sådan. Det blev en tvåpack Gigaset. Bra ljud och funktioner, men det finns ett idiotiskt fel: den inbyggda nummerpresentatören kommer bara ihåg numret för de samtal man INTE svarat på. Om jag vill veta numret till den som nyss ringde mig (jag svarade), så går det inte!
Tyvärr står det inte mer än "Gigaset" på handenheten, och jag minns inte exakt modellbeteckning.
Ni övriga som har Siemens, är er nummerpresentatör likadan?

Det är omöjligt att få koll på sådana här detaljer innan man har köpt telefonen.

/Hasse

Hejsan!

Har en gigaset SL100, där kan man gå in och se alla mottagna nummer, besvarade och obesvarade. Det bästa med siemens är ju att man får tid i nummerpresentatören, det var anledningen att jag köpte min ~2000. Den fungerar fortfarande klockrent, även batteriet håller :)

Återkom gärna med recension av SL370 då jag är på jakt efter nya lurar då vi köpt hus i 3 våningsplan och jämt får springa och leta telefonen.

/Roger

Kan faktiskt klaga på Siemens... Vi köpte en för ett antal år sedan och batterikapaciteten var bara en bråkdel de utlovade samt att den visade 3/4 laddning varpå den klappade ihop när nästa samtal skulle inledas (dock inte lika rutten som Alcatel luren på jobbet....). Lämnade tillbaks skiten och hämtade en ny då det måste ha varit ett måndags ex. men den nya var av samma skit.
Det blev en B&O Beocom4 istället (jo var ung och rik i lägenhet). Bara basfunktioner men med suveränt ljud. Rekommenderas till dem som bara rör sig hemma, inte behöver en massa finesser (finns inte ens batteriindikator, dock varnar den) och har en större plånbok.
Skall snart till att skaffa en ny telefon, skall nog ge mig på Siemens igen (av ekonomiska skäl)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.