Jag noterar att många tillverkare marknadsför sina WC-stolar med argumentet att de är "snåla", dvs drar lite vatten vid spolning. Jag har funderat på hur pass relevant detta argument egentligen är i ett land som Sverige, som mest består av skog och sjöar, och där vi har nederbörd i princip året runt i någon form.

Visst, vi betalar en liten summa för att få vattnet levererat från naturen och ut ur kranen. Men är det inte så att denna avgift redan är låg? Alltså, om det nu plötsligt börjar investeras i "snåla" skithusstolar landet runt så misstänker jag att det inte dröjer länge innan vattenverken höjer de fasta avgifterna för att kompensera för mindre vattenåtgång. Dessutom kan man säkert ifrågasätta hur hälsosamt det är att installera en stol som gör av med en fjärdedel vätska vid varje spolning gentemot vad rör och system i övrigt är dimensionerat för.

Jag misstänker starkt att detta, ihop med "snålspolande" duschmunstycken etc är utslag av en alltmer överhettad miljömarknad där det mesta kan krängas om det på något sätt får stämpeln "miljövänligt".

Det där har jag också funderat på. I vårt gamla boende var alla hus försedda med snåla toaletter. Aldrig har jag bott i ett område där spolbil fick komma så ofta och rensa ..... :(

Snålspolande duschar är en annan sak - varmvatten kostar i uppvärmning.

Jag håller med dej vad gäller abonnenter anslutna till kommunalt vatten.

Vi, och många andra, med egna brunnar har ofta brist på vatten under sommaren och hösten och då är varje droppe värdefull.

Det är inte kul när det inte går att spola toan..

BorgP skrev:
Det där har jag också funderat på. I vårt gamla boende var alla hus försedda med snåla toaletter. Aldrig har jag bott i ett område där spolbil fick komma så ofta och rensa ..... :(

Snålspolande duschar är en annan sak - varmvatten kostar i uppvärmning.
Snålspolande duschar - medges! Då kan jag stryka det.

mycke_nu skrev:
Jag håller med dej vad gäller abonnenter anslutna till kommunalt vatten.

Vi, och många andra, med egna brunnar har ofta brist på vatten under sommaren och hösten och då är varje droppe värdefull.

Det är inte kul när det inte går att spola toan..
Eget vatten medges också. Strykes.

Kan tilläggas att jag kommer installera en stor gammal (men vacker!) tungspolande pjäs när jag renoverar mitt badrum. Jag vill höra ett massivt "SWOOOOSH" när jag trycker ner spaken. :)

Spola i Frid, SOCKEPLAST, du har vår välsignelse. And, may the force be with you.

Du är förlåten med villkor att du:

- släcker efter dig när du lämnar rummet.
- duschar för att bli ren. Inte för att det är skönt.
- källsorterar allt, precis allt. Inte bär hem sopor.

Farsgubben som är pensionerad VVS-are gnällde alltid över snålspolande toaletter. Miljöengagerad som han var hävdades alltid att reningsverken riskerade att haverera pga av minskad cirkulation. Det hände bl.a. I Lilla Edet om jag inte minns fel. Lilla Edet som har oändligt överskott av dricksvatten. :D

Tja, dels är det ju rätt mycket pengar du bokstavligen spolar bort med en icke-snålspolande toalett...
För miljöns skull..ja, vi har ju inte direkt vattenbrist som helhet i Sverige, dock ska det som kommer ur kranen därhemma också renas innan du får det, och det kräver energi och kemikalier osv..så jag antar att det är där skon klämmer och inte direkt i relation till vattenmängden vi har.

Nu när ni ändå gled in på miljön så läste jag en artikel för en massa år sen när folk hade pippi på sk miljövänliga tvättmedel, dvs utan fosfater. Tydligen så var dessa fosfater till stor hjälp hos reningsverken och minskningen av dom ställde till problem.

Vi fick stopp i avloppet i vårt hyfsat nybyggda hus. Det konstaterades att det berodde på undermåligt arbete vid anläggningen av avloppsrören, men besiktningsmannen från Rangsells som videofilmade rören sa generellt åt oss att undvika snålspolningen för att det ofta orsakar många stopp även i helt friska ledningar. Nu slapp vi betala spolbilen eftersom det inte var vårt fel, men den kostar en mindre förmögenhet så av den anledningen så använder vi sällan snålspolningen. Om det bara är trams så är det intressant att höra det annars så kommer vi nog att fortsätta att spola ordentlig och skippa snålspolningen i de flesta fall.

Här i området är det flera fastigheter som fortfarande leder ut dagvatten till avloppet. Det får de förstås inte egentligen göra och så småningom kommer de att få åtgärda det, eftersom reningsverket får svårt med stora flöden vid skyfall.

Men det har varit så länge och så länge det finns sådana stora och onödiga flöden till reningsverket känns det nog som ett mindre problem att det kommer med lite extra vatten vid varje spolning. Och vattnet som går åt kostar ju inte mycket.

Snålspolningen på toaletten påverkar bara en bråkdel av vattenförbrukningen jämfört med ett resurssnålt beteende i övrigt. En normal dusch förbrukar 10 l/m , så de där 2-3 liter extra per spolning gör varken av eller till för resurshushållning, men är många gånger positivt för "systemet".

Jag spolar alltid lite extra på sommarhalvåret för att höja grundvattennivån.

Forbo skrev:
Tja, dels är det ju rätt mycket pengar du bokstavligen spolar bort med en icke-snålspolande toalett...
För miljöns skull..ja, vi har ju inte direkt vattenbrist som helhet i Sverige, dock ska det som kommer ur kranen därhemma också renas innan du får det, och det kräver energi och kemikalier osv..så jag antar att det är där skon klämmer och inte direkt i relation till vattenmängden vi har.
Faktiskt stämmer det där inte riktigt, reningsverken får problem när det är för höga koncentrationer av smuts i vattnet. Mer vatten och mindre skit hade varit bättre. Dessutom är våra vattenrör byggda för ett visst flöde, vid mindre flöde riskerar vi sämre vattenkvalitet.

Så allt snålspolande på kallvatten är rätt dumt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.