13 892 läst ·
144 svar
14k läst
144 svar
Snacka om att "höfta till"!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Njae... är det material till en kund oavsett om det är förbrukningsmaterial eller rena material så räknar jag in det under material när jag offererar och då har man oftast med en summa som är tänkt att täcka just sådant som förbrukningsmaterial...yens skrev:Självklart blir det svårt, för att inte säga omöjligt. Jag ville bara sträcka frågan till sin extrem, eftersom det ju faktiskt finns saker som ligger i någon gråzon mellan förbrukningsmaterial för bygge och rent byggmaterial. Jag gissar att få hantverkare skulle vidarefakturera en näve gipsskruv som krävs för att fästa snören som används för att väga in ett trädäck, för att fortsätta på samma exempel som ovan. Däremot så finns det givetvis med i budgeten för hela firman, att en del sådant material måste köpas in och därmed hamna i timpriset.
Edit: Jag försökte komma på någon branch som har liknande "problem" och det närmaste jag kom var frisörer, som ju vid exempelvis färgning tar betalt för ganska mycket mer än tiden, men jag gissar att det redovisas som att man sålt "frisering" till kunden för X kronor. Nåja, långt ifrån, men kanske ändå ett intressant jämförelse"objekt".
Naturligtvis räknar man inte antal skruvar, knivblad m.m utan har en generell klumpsumma som är tänkt att täcka detta i slutänden...
Men visst... alla jobbar olika...
ang. körersättningar tar ni betalt typ 50:-/mil +timtid eller är det bara för milen?
anledningen till att jag frågar är att jag har rätt långt till mina jobb från ca 6mil till 13mil enkel resa alltså och vette katten hur man ska ta betalt där...
anledningen till att jag frågar är att jag har rätt långt till mina jobb från ca 6mil till 13mil enkel resa alltså och vette katten hur man ska ta betalt där...
Jag kör timtid för den tid det tar och sen 20 kr per mil men sen har jag ett par fasta återkommande kunder jag besöker ofta och hos dem så kör jag 50 kr/mil inkl tid.
ok
Men ni har kanske inte så långt till era kunder?
Blir ju ofta några skitvändor... tex vid flytspackling, tar ju inte mer än någon timme sen är det ju kört att vara där.. då har man 4mil till nästa jobb...
Men ni har kanske inte så långt till era kunder?
Blir ju ofta några skitvändor... tex vid flytspackling, tar ju inte mer än någon timme sen är det ju kört att vara där.. då har man 4mil till nästa jobb...
De flesta för mig håller sig inom en 3 mils gräns, flertalet är inom stan men sen har jag någon enstaka "lös" kund i Stockholm och ett par som jag besöker regelbundet och då är det 14 mil t o r.
Vi debiterar tiden men tar inget separat för just bilen. Den kostnaden har vi inbakat i timpengen.nino skrev:
På företag där det ofta åker 2 personer i bilarna kan jag förstå att man debiterar timpeng och bil var för sig men för enmans företag och företag där i princip alla har vars en servicebil förstår jag inte poängen med att debitera en separat post för bilen.
Har man varit i gång ett par år är det ju enkelt att räkna ut vad bilen kostar per år och dela det med antal timmar man debiterar och sen lägga det på timpengen. Det är enklare att hålla reda på när man ska fakturera och det är enklare för kunderna att förstå fakturan.
Finns många anledningar till varför man gör så, för min del så tar jag inte betalt för bil inom stadsgränsen och sen är det omöjligt (även efter 6 år som företagare) att ha en chablon för lika gärna som att 6 mil tar 30 min så kan det ta 1,5 timme åt ett annat håll. Så för att varje kund ska betala för den faktiska kostnaden så så har bilen en egen post. En annan anledning är ju att bilens slitage och bensin inte ingår i ROT tex, det kan vara en orsak för många också. Men som sagt, vissa företag har en förhöjd första timme som inkluderar bil men den slår ju som sagt orättvist.RobZombie skrev:Vi debiterar tiden men tar inget separat för just bilen. Den kostnaden har vi inbakat i timpengen.
På företag där det ofta åker 2 personer i bilarna kan jag förstå att man debiterar timpeng och bil var för sig men för enmans företag och företag där i princip alla har vars en servicebil förstår jag inte poängen med att debitera en separat post för bilen.
Har man varit i gång ett par år är det ju enkelt att räkna ut vad bilen kostar per år och dela det med antal timmar man debiterar och sen lägga det på timpengen. Det är enklare att hålla reda på när man ska fakturera och det är enklare för kunderna att förstå fakturan.
Om du på allvar menar att det efter 6 år inte går att räkna fram en snitt på vad bilen kostar per timme så hoppas jag att det är någon annan som sköter ekonomin på ditt företag.Glufsglufs skrev:Finns många anledningar till varför man gör så, för min del så tar jag inte betalt för bil inom stadsgränsen och sen är det omöjligt (även efter 6 år som företagare) att ha en chablon för lika gärna som att 6 mil tar 30 min så kan det ta 1,5 timme åt ett annat håll. Så för att varje kund ska betala för den faktiska kostnaden så så har bilen en egen post. En annan anledning är ju att bilens slitage och bensin inte ingår i ROT tex, det kan vara en orsak för många också. Men som sagt, vissa företag har en förhöjd första timme som inkluderar bil men den slår ju som sagt orättvist.
Man räknar ju fram ett snitt på precis allting annat som sen läggs på timpengen men just bilen skulle vara ett mysterium? Nä...
Om man har det inräknat i timpriset så ser jag inte hur det skulle göra skillnad i ditt exempel ovan. Dom flesta verkar ju debitera tiden + milersättning så oavsett om det tar 30 min eller 1,5 timme att köra 6 mil så förstår jag inte hur "min" modell är orättvis jämnfört med "din" modell?
Sen att bilen inte ingår i ROT är ju ett bra exempel på varför det är bättre för privatkunden att det inte faktureras något separat för det. Det finns vad jag vet inga direktiv från skatteverket om att man måste skilja ut bilen som en separat kostnad. Skulle bli väldigt intressant om det kom ett krav på att man skulle börja dela upp alla poster i timpengen och redovisa själva lönekostnaden för sig själv och att det då bara var den delen som blev avdragsgill. Då skulle ROT dö ganska snabbt skulle jag tro...
Det var precis det jag försökte diskutera i mitt förra inlägg i tråden, genom att dra det till extremen att allt som förbrukas läggs på timpengen, även det material man använder... Givetvis en grov överdrift, men det här med bilen är ju tydligen ett bra exempel på en gråzon.RobZombie skrev:Sen att bilen inte ingår i ROT är ju ett bra exempel på varför det är bättre för privatkunden att det inte faktureras något separat för det. Det finns vad jag vet inga direktiv från skatteverket om att man måste skilja ut bilen som en separat kostnad. Skulle bli väldigt intressant om det kom ett krav på att man skulle börja dela upp alla poster i timpengen och redovisa själva lönekostnaden för sig själv och att det då bara var den delen som blev avdragsgill. Då skulle ROT dö ganska snabbt skulle jag tro...
För mig som kund skulle jag ha svårt att anlita företag som tog 50 kr / mil och dessutom tog betalt för tiden de körde. I så fall så skulle jag utgå ifrån att det företaget hade extremt låga timkostnader som inte var mer än lönekostnaderna delat med totalt antal timmar. Några extrapengar för overhead skulle jag inte vilja betala då. Jag har mycket svårt att se en kalkyl där man kan anse att en bil kostar 50 kr/mil att köra i ren kostnad för fordonet. Som ekonom har man i och för sig sett de mest hårresande kalkyler på vad man kallar för värdeminskning, men i alla fall...
direkta kostnader och övriga kostnader.
Allt som bokförs som direkta kostnader bör faktureras som material. Allt som redovisas som övrigt enligt god redovisningssed kan ingå i timpriset. Där faller också milkostnader då det inte är en direkt kostnad bokföringsmässigt.
Gråzoner är t ex skruv och monteringsmaterial. Det går utmärkt att redovisa sådant som förbrukningsmaterial i ruta R6 på blankett NE.
Den väg jag valt är att definiera ett område (Södra Stor-Stockholm och Innerstaden) där jag inte debiterar mil. Nödvändiga resor och avgifter ingår i timpriset. När jag någon gång blir ombedd att arbeta utanför det området så förhandlar jag om resorna. Det brukar inte vara något problem då den som ber mig åka till t ex Nyköping gör det av andra orsaker än priset.
"Kreativa" försök att få mig att öka ROT-andelen hör till min vardag. Jag accepterar naturligtvis inte. Jag ligger speciellt illa till för sådant då jag driver snickeri. Tre fjärdedelar av arbetet sker i verkstad och är inte ROT-berättigat. Olika sätt att få det till att jag stampar ihop trappor och väggpaneler hos kunden föreslås hela tiden. Tråkigt med ett system som gör hälften av kundunderlaget till anstiftare av skattebedrägerier.
VH/Findus
Allt som bokförs som direkta kostnader bör faktureras som material. Allt som redovisas som övrigt enligt god redovisningssed kan ingå i timpriset. Där faller också milkostnader då det inte är en direkt kostnad bokföringsmässigt.
Gråzoner är t ex skruv och monteringsmaterial. Det går utmärkt att redovisa sådant som förbrukningsmaterial i ruta R6 på blankett NE.
Den väg jag valt är att definiera ett område (Södra Stor-Stockholm och Innerstaden) där jag inte debiterar mil. Nödvändiga resor och avgifter ingår i timpriset. När jag någon gång blir ombedd att arbeta utanför det området så förhandlar jag om resorna. Det brukar inte vara något problem då den som ber mig åka till t ex Nyköping gör det av andra orsaker än priset.
"Kreativa" försök att få mig att öka ROT-andelen hör till min vardag. Jag accepterar naturligtvis inte. Jag ligger speciellt illa till för sådant då jag driver snickeri. Tre fjärdedelar av arbetet sker i verkstad och är inte ROT-berättigat. Olika sätt att få det till att jag stampar ihop trappor och väggpaneler hos kunden föreslås hela tiden. Tråkigt med ett system som gör hälften av kundunderlaget till anstiftare av skattebedrägerier.
VH/Findus
Mycket kloka tankar, intressant att läsa. Jag förstår det sista, både dig som agerar korrekt, men även frustrationen hos kunderna som inte förstår att var det fysiska arbetet utförs ska spela roll för avdraget.findus42 skrev:direkta kostnader och övriga kostnader.
VH/Findus
Jag citerar direkt ur reglerna.
§5:1 sista stycket
Arbete för att tillverka måttbeställda inventarier såsom köksluckor, panel och dörrar och som utförs i det tillverkande företagets lokaler räknas inte till sådant arbete som ger skattereduktion. Inte heller lackering av dörrar som sker i lackerarens lokaler omfattas.
Om den skrivningen medför att jag står och sågar fram inredningar med div handmaskiner i provisoriska tält, hos beställaren, utan värme eller spånutsug. Samt att jag lackar på plats under primitiva förhållanden. Då offrar jag min arbetsmiljö för en högst tveksam besparing för klienten, då allt tar längre tid. Detta är egentligen inte en besparing alls utan bara att kostnaden istället hamnar på skattsedeln. Någon får alltid betala förr eller senare. Det är alltid bättre att vara rationell i arbetet, även när skatteregler premierar idioti.
Går jag med på att skriva verkstadsjobb som ROT så blir jag kriminell. Även om många ser det som ett bagatellbrott så är det vad det är.
Att hålla sig med principer, som att betala skatt t ex, är en konkurrensnackdel. Det finns alltid någon med rymligare samvete (eller svårare ekonomiska problem) som lämnar priser med föregivande av större skattereduktion. Alla (eller iaf många) har gått en vända med "billiga" killar innan jag får tillbaka dem som kunder. Att få nya sitter långt in. Branschen genomsyras av misstänksamhet och tro på ond vilja. Det förutsätts att jag som hantverkare inte strävar efter bästa nytta för beställaren, utan att jag i alla lägen försöker lura till mig övervinster.
Problemet som inte syns med den giriga strategin är att jobbet ofta nog blir lidande. Projekt som genomförs utan ömsesidigt (berättigat) förtroende blir ofta olönsamma för båda parter. Tiden ägnas åt smitande och övervakning istället för åt att lösa uppgifterna. Tvister som det sättet att arbeta leder till slukar en ospecificerad del av framtiden.
VH/Findus
§5:1 sista stycket
Arbete för att tillverka måttbeställda inventarier såsom köksluckor, panel och dörrar och som utförs i det tillverkande företagets lokaler räknas inte till sådant arbete som ger skattereduktion. Inte heller lackering av dörrar som sker i lackerarens lokaler omfattas.
Om den skrivningen medför att jag står och sågar fram inredningar med div handmaskiner i provisoriska tält, hos beställaren, utan värme eller spånutsug. Samt att jag lackar på plats under primitiva förhållanden. Då offrar jag min arbetsmiljö för en högst tveksam besparing för klienten, då allt tar längre tid. Detta är egentligen inte en besparing alls utan bara att kostnaden istället hamnar på skattsedeln. Någon får alltid betala förr eller senare. Det är alltid bättre att vara rationell i arbetet, även när skatteregler premierar idioti.
Går jag med på att skriva verkstadsjobb som ROT så blir jag kriminell. Även om många ser det som ett bagatellbrott så är det vad det är.
Att hålla sig med principer, som att betala skatt t ex, är en konkurrensnackdel. Det finns alltid någon med rymligare samvete (eller svårare ekonomiska problem) som lämnar priser med föregivande av större skattereduktion. Alla (eller iaf många) har gått en vända med "billiga" killar innan jag får tillbaka dem som kunder. Att få nya sitter långt in. Branschen genomsyras av misstänksamhet och tro på ond vilja. Det förutsätts att jag som hantverkare inte strävar efter bästa nytta för beställaren, utan att jag i alla lägen försöker lura till mig övervinster.
Problemet som inte syns med den giriga strategin är att jobbet ofta nog blir lidande. Projekt som genomförs utan ömsesidigt (berättigat) förtroende blir ofta olönsamma för båda parter. Tiden ägnas åt smitande och övervakning istället för åt att lösa uppgifterna. Tvister som det sättet att arbeta leder till slukar en ospecificerad del av framtiden.
VH/Findus
Förklara för mig hur jag ska få ut ett rättvist genomsnitt på bilens kostnader inklusive tiden man spenderar i den så att den som är 3 mil bort med en effektiv restid på tex 30 min inte ska behöva betala mer än den som är 6 mil bort med en effektiv restid på 45 min.RobZombie skrev:Om du på allvar menar att det efter 6 år inte går att räkna fram en snitt på vad bilen kostar per timme så hoppas jag att det är någon annan som sköter ekonomin på ditt företag.
Man räknar ju fram ett snitt på precis allting annat som sen läggs på timpengen men just bilen skulle vara ett mysterium? Nä...
Om man har det inräknat i timpriset så ser jag inte hur det skulle göra skillnad i ditt exempel ovan. Dom flesta verkar ju debitera tiden + milersättning så oavsett om det tar 30 min eller 1,5 timme att köra 6 mil så förstår jag inte hur "min" modell är orättvis jämnfört med "din" modell?
Sen att bilen inte ingår i ROT är ju ett bra exempel på varför det är bättre för privatkunden att det inte faktureras något separat för det. Det finns vad jag vet inga direktiv från skatteverket om att man måste skilja ut bilen som en separat kostnad. Skulle bli väldigt intressant om det kom ett krav på att man skulle börja dela upp alla poster i timpengen och redovisa själva lönekostnaden för sig själv och att det då bara var den delen som blev avdragsgill. Då skulle ROT dö ganska snabbt skulle jag tro...
Det är praktiskt omöjligt att baka ihop tid och bilkostnader tillsammans för att sen dela upp det genomsnittligt på arbetstimmarna (vilket man heller inte ska göra om det är ROT) för tid och längd variera så otroligt mellan att åka motorväg, ut på landet eller inne i Stockholm. Jag har än inte hittat något som slår rättvist mot alla kunder om jag inte specar upp det inviduellt.
Samma sak om jag om jag har två kunder på samma ort samma dag, de får dela på tid och kostnader för resan till kund 1 och sen får kund 2 ta det extra som är mellan dessa kunder. Alla nöjda och ingen kan klaga på att någon betalar mer än vad dom ska fast nu är jag förskonad mot att behöva greja med dessa siffror då jag inte har mer än 20% privatkunder. Jag håller mig i stan till 90% och de gånger jag åker till S-holm så är det till återkommande kunder 9 ggr av 10 och de har fasta resekostnader.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok...yens skrev:För mig som kund skulle jag ha svårt att anlita företag som tog 50 kr / mil och dessutom tog betalt för tiden de körde. I så fall så skulle jag utgå ifrån att det företaget hade extremt låga timkostnader som inte var mer än lönekostnaderna delat med totalt antal timmar. Några extrapengar för overhead skulle jag inte vilja betala då. Jag har mycket svårt att se en kalkyl där man kan anse att en bil kostar 50 kr/mil att köra i ren kostnad för fordonet. Som ekonom har man i och för sig sett de mest hårresande kalkyler på vad man kallar för värdeminskning, men i alla fall...
Så om en kund som bor 5mil från min utgångsplats ringer mig så skulle jag hellre svara att..."tyvärr men jag väljer hellre att arbeta åt min granne då det ger mig bättre betalt"
Självklart är det så att den som vill nyttja någons tjänster får stå för de kostnader denna personen har för att utföra arbetet och i detta anser iaf jag att även tiden till och från kunden räknas in eftersom man annars skulle förlora kraftigt på att ha arbeten långt från sin utgångspunkt jämfört med de arbete som ligger nära.
Jag vet inte heller hur andra räknar men personligen vill jag ha in ersättning för vad det kostar att ha bilen som jag inte haft om jag inte bedrivit verksamhet och behövt ha den bilen jag har...
Per mil utslaget blir det ca: 13:- diesel, 2:- service, 2:- slitage (däck m.m), 4:- försäkring, 3:- skatt, 26:- leasingavgift vilket i slutänden ger 50:-/mil... och ja... det är ex.moms priser.