MathiasS skrev:
Jag tror att du mfl menar samma sak som TS men att ni pratar om varandra lite......eventuellt.
Jag tror också att vi i grund och botten vill komma fram till samma sak. En tydlig offert där varken kund eller hantverkare är osäkra på vad som ska göras eller vad som ingår och där ingen ska känna sig lurad när jobbet är klart.

Men vi har nog olika syn på vem som bär ansvaret för att det blir så.

Om man får otydliga offerter som skiljer sig åt väldigt mycket i pris så är antingen företaget som räknar på jobbet inte vidare bra på offertskrivande eller så har man som kund inte varit så tydlig och lämnat ett så bra underlag som man tror?

Nu verkar ju TS vara medveten och ifrågasättande så förhoppningsvis kvarstår det inga frågetecken när jobbet väl drar igång.

RobZombie skrev:
Jag tror också att vi i grund och botten vill komma fram till samma sak. En tydlig offert där varken kund eller hantverkare är osäkra på vad som ska göras eller vad som ingår och där ingen ska känna sig lurad när jobbet är klart.

Men vi har nog olika syn på vem som bär ansvaret för att det blir så.

Om man får otydliga offerter som skiljer sig åt väldigt mycket i pris så är antingen företaget som räknar på jobbet inte vidare bra på offertskrivande eller så har man som kund inte varit så tydlig och lämnat ett så bra underlag som man tror?

Nu verkar ju TS vara medveten och ifrågasättande så förhoppningsvis kvarstår det inga frågetecken när jobbet väl drar igång.
Jag tillhör skaran som har som jobb att skriva offerter - min solklara uppfattning är att det är jag som säljare som ansvarar för att offerten inte kan misstolkas. Har jag inte underlag för att skriva offerten får jag låta bli eller skaffa mig underlaget. Avsäger jag mig det ansvaret är det nämligen oftast jag som säljare som förlorar på det. Detta gäller i synnerhet på områden där kunden saknar eller har bristfällig beställarkompetens. Att skriva tydliga och bra offerter är dessutom en konkurrensfördel - jag har vunnit mer än en affär på att offerten är välskriven.

Paul-Staffanstorp
MathiasS skrev:
Jag tillhör skaran som har som jobb att skriva offerter - min solklara uppfattning är att det är jag som säljare som ansvarar för att offerten inte kan misstolkas. Har jag inte underlag för att skriva offerten får jag låta bli eller skaffa mig underlaget. Avsäger jag mig det ansvaret är det nämligen oftast jag som säljare som förlorar på det. Detta gäller i synnerhet på områden där kunden saknar eller har bristfällig beställarkompetens. Att skriva tydliga och bra offerter är dessutom en konkurrensfördel - jag har vunnit mer än en affär på att offerten är välskriven.
Detta ligger det väldigt mycket i och jag kan bara hålla med dig då jag fått samma respons från många kunder...

"Du är lite dyrare än de andra men det är klart och tydligt så jag vet vad jag får och att det inte tillkommer några dolda kostnader i slutänden."

...är ju en kommentar man ofta får höra.

MathiasS skrev:
Precis! Du förstår vad jag menar! Det är ju HANTVERKAREN som är den med en massa erfarenhet, kunden kanske aldrig har varit med om en badrumsrenovering förut.

Visst, jag hade kunnat skriva ner precis vad vi hade tänkt oss innan vi tog hit någon, men det hade inte varit lönt eftersom de som varit här och tittat kommit med en massa synpunkter och ändringar eftersom vi missat flera saker och faktiskt inte haft kunskap om hur saker ska göras eller vad som ens går att göra. Jag kan tänka mig att det faktiskt är kvar max 60% av vår "originalidé" nu när vi träffat 4 olika hantverkare.

Ibland verkar det som om det är synd om alla hantverkare som har så dumma kunder och att de tycker att man bara ska låta dem göra som de vill och sen betala vad det än blir i slutändan.

Det som jag mest reagerar på är att hantverkaren lägger på en summa för att täcka eventuellt strul (och med strul menas då sånt som kunden inte kan påverka). Om det inte blir något strul får kunden ändå betala. Om däremot KUNDEN orsakar något strul täcks inte det av extrasumman, då får man som kund minsann betala extra för det. Kunden betalar för försäkringen, men bara hantverkaren kan utbyttja den. Vilken bra deal! :rolleyes:

Snigel skrev:
Det som jag mest reagerar på är att hantverkaren lägger på en summa för att täcka eventuellt strul (och med strul menas då sånt som kunden inte kan påverka). Om det inte blir något strul får kunden ändå betala. Om däremot KUNDEN orsakar något strul täcks inte det av extrasumman, då får man som kund minsann betala extra för det. Kunden betalar för försäkringen, men bara hantverkaren kan utbyttja den. Vilken bra deal! :rolleyes:
Jag är nog inte säker på varför du reagerar på det?

Om du beställer ett jobb på löpande räkning betalar du för det strul som blir, varken mer eller mindre.
Om du beställer ett jobb till fast pris finns det givetvis en strulpost på X kronor i en sådan offert och denna får du lika självklart betala oavsett om det strular eller inte. Det är försäkringspremien för att slippa en osäkerhet kring totalpriset. Utöver en strulpost skulle jag också lägga på lite till för att det just är ett fast pris. Som säljare måste du ju vara väldigt säker på att inte gå back i fastprisupplägget. Detta är förknippat med en risk och en risk kostar oftast pengar (även om vissa sorters risk kan minimeras/elimineras).

Om kunden orsakar strul har man ju helt ändrat på förutsättningarna som rådde när man offererade och självklart ska detta då ändra även ett fast pris.

klart att hantverkare räknar med att något oförutsett dyker upp när han lämnar fast pris.
Kör löpande om du tycker det är bättre för du vill både äta kakan och ha den kvar.

MathiasS skrev:
Jag är nog inte säker på varför du reagerar på det?

Om du beställer ett jobb på löpande räkning betalar du för det strul som blir, varken mer eller mindre.
Om du beställer ett jobb till fast pris finns det givetvis en strulpost på X kronor i en sådan offert och denna får du lika självklart betala oavsett om det strular eller inte. Det är försäkringspremien för att slippa en osäkerhet kring totalpriset. Utöver en strulpost skulle jag också lägga på lite till för att det just är ett fast pris. Som säljare måste du ju vara väldigt säker på att inte gå back i fastprisupplägget. Detta är förknippat med en risk och en risk kostar oftast pengar (även om vissa sorters risk kan minimeras/elimineras).

Om kunden orsakar strul har man ju helt ändrat på förutsättningarna som rådde när man offererade och självklart ska detta då ändra även ett fast pris.
Jag tänker såhär:
Hantverkaren räknar ut att för att tjäna det han "ska" på ett jobb måste han ha 50 000:- för jobbet. Sen lägger han på 10 000:- för ev strul. Men om det inte blir något strul, då har han tjänat 10 000:- UTÖVER det rimliga han skulle ha tjänat på 50 000:-. Vore det inte mer rätt att då dra av det från slutnotan, eller åtminstone hälften av det då? Klart att han ska ha ut de 10 000 extra om det visar sig att saker händer som ingen kunnat räkna med, men varför bara helt fräckt behålla det om det flyter helt perfekt? Eller är alla hantverkare så dåliga på att räkna på jobb trots att de hantverkat i 10 år?

Snacka om trevlig överraskning för kunden med ett färdigt badrum och 5000:- billigare faktura! Tjiho! :)

Av ren nyfikenhet, vad brukar strula och hur lång tid brukar det handla om att rätta till strulet?

jag brukar tex måla om taket även om det inte är beställt om allt har gått som det ska, eller måla om foder och salningar eller något annat extra.
Strular det så hoppar man över det och alla är nöjda iaf

Nej jag tycker inte det är rimligt att dra av för uteblivet strul. Det är ju just detta som är grunden för fast pris. Du får tänka så här:

Hantverkaren la på 10kkr för möjligt, kanske tillochmed troligt strul. Om detta uteblir blir förtjänsten förstås större än vad som "behövs". Men, man får inte glömma bort risken att det blir ännu mer strul än hantverkaren räknat med, den kostnaden får ju hantverkaren själv stå för i de flesta fall. Gör man många fastprisjobb får man se till att det totalt sett jämnar ut sig, dvs jobben som går lite bättre än planerat får finansiera de som går lite sämre (ren förtjänst är det således inte de 10kkr).

Tänk försäkring när du tänker fast pris. Det är vad det handlar om. Du betalar X kr och får egentligen inte något för det MEN om något händer står någon annan för kostnaden (så länge försäkringen täcker problemet, dvs fördyringen ligger inom ramen för överenskommet arbete).

Paul-Staffanstorp
Snigel skrev:
Jag tänker såhär:
Hantverkaren räknar ut att för att tjäna det han "ska" på ett jobb måste han ha 50 000:- för jobbet. Sen lägger han på 10 000:- för ev strul. Men om det inte blir något strul, då har han tjänat 10 000:- UTÖVER det rimliga han skulle ha tjänat på 50 000:-. Vore det inte mer rätt att då dra av det från slutnotan, eller åtminstone hälften av det då? Klart att han ska ha ut de 10 000 extra om det visar sig att saker händer som ingen kunnat räkna med, men varför bara helt fräckt behålla det om det flyter helt perfekt? Eller är alla hantverkare så dåliga på att räkna på jobb trots att de hantverkat i 10 år?

Snacka om trevlig överraskning för kunden med ett färdigt badrum och 5000:- billigare faktura! Tjiho! :)
Som sagt...

Om det skulle visa sig att det strular så pass mycket så inte ens de 10000:- räcker för att egentligen täcka upp så behöver du inte betala mer än det överenskomna fasta priset ändå... men du kanske är lika villig till att bli ytterligare debiterad i ett sånt läge precis som du vill att det ska vara på andra hållet... :rolleyes:

Nä du... du är bara ute efter att äta kakan och samtidigt ha den kvar så jag rekommenderar nog dig att köra på löpande debitering i sådant fall så du inte rikserar betala en krona mer än behövligt... :|

Tänker du på samma sätt när du betalar en massa försäkringspremier till olika försäkringsbolag...

"Ja men nu har jag ju inte krockat bilen detta året och huset har inte brunnit upp så jag ska minsann ha tillbaka premierna jag betalat för det är ju väl fräckt att försäkringsbolagen behåller dessa när det faktiskt inte hänt mig någonting."

Nä du... jag tror nog du får försöka sätta dig in lite bättre i hur det fungerar i verkligheten tyvärr. :blushing:

Jag tror att en annan anledning till missförståndet i tråden är att ni här inne tillhör olika kategorier. Inte hantverkare vs kund utan pris vs kvalitetsmässigt snarare.
Alltså, jag är alldeles övertygad om att tex Paul gör ett utomordentligt arbete som man kan vara stolt över i årtionden och jag är den förste att lovprisa hans kunskap. Men, om vi så hade bott grannar så hade han aldrig fått göra mitt kök av en mycket enkel anledning; om helvetet så fryser till is, det regnar smågrisar och Göta BKs damlag vinner herrallsvenskan så kommer jag aldrig någonsin betala flera hundra tusen för ett kök. Jag kan komma på ungefär en miljon saker som jag hellre hade gjort för de pengarna. I mitt fall så totalrenoverar jag dessutom ett gammalt hus på en inkomst så även om jag hade velat så har jag helt enkelt inte råd. Jag vet att många här inne tycker att produkt Si och Så är det viktigaste för hela köket/badrummet/taket/tomten/huset så de skall man minsann lägga ner extra pengar på men i mitt fall fungerar det helt enkelt inte. Jag kommer aldrig köpa en blandare för flera tusen kronor oavsett hur många års garanti det är på den när jag kan köpa en Biltema/Jula/Rusta/No name-blandare för en femtedel av priset.

Så, om man renoverar ett kök eller ett badrum för flera hundra tusen så är givetvis 5000 kronor här eller där småpotatis, det viktiga är slutresultatet!
Om man renoverar ett kök eller badrum och verkligen behöver tänka på kostnaden så är 5000 spänn helt plötsligt inte ovidkommande längre. Dubbla summan och du kanske är helt blottad och får vänta med renoveringen.
Jag förstår om många motsätter sig resonemanget men tyvärr, för många av oss så ser det ut så. Vi har inte ett par hundratusen att slanta iväg med hur som helst för att få det där lilla extra. Vi får räkna, jämföra och nöja oss med det vi får.

Fan, nu blev det ett epos igen.... Någon dag skall jag försöka lära mig att skriva kort och koncist men till dess får ni hålla till godo. ;)

Paul-Staffanstorp
Kan bara hålla med dig Dalbotös och jag tackar för dina ord...

Jag skulle själv aldrig heller sätta in ett kök för ex antal hundratusen för så viktigt är det inte för mig trots att jag trivs med att renovera kök åt folk...

Visst har man renoverat och monterat många kök som blir ruggigt fina och praktiska men jag skulle som sagt ändå aldrig själv lägga sådana pengar på mitt eget kök...

Fast även om man är i samma sits som "Dalbotös" gäller väl att ett fast pris är ett fast pris? Att man som säljare skulle skulle sänka sitt pris bara för att en del strul inte hände är ett sätt att resonera som jag inte förstår alls?

Jag säljer tjänster i en helt annan bransch och är den som i slutändan avgör hur våra avtal ser ut, alltså vad som ingår i tjänsten för det skiljer sig åt. Kunden vill ju ha ett fast pris för att veta vad det kostar, det finns en över gräns som kunde inte kommer att passera utan i så fall blir det ingen affär och det finns ett lägre pris som jag inte accepterar och då blir det inte heller nån affär. Någonstans där emellan kommer priset att hamna som bägge parter är överens om. Skulle jag när året är slut upptäcka att vi tjänat mer pengar än prognosen sätter jag mej förstås inte och betalar tillbaka pengar till alla kunder för vi var överens om kostnaden när affären gjordes upp.

Så rådet till Snigel är att göra allting själv, i andra hand köp på löpande räkning så slipper Du bli missnöjd.

Det håller jag med om, jag menade bara att vissa inte tycker man skall hänga upp sig på tusenlappar hit eller dit men för andra så kan de vara avgörande.
Hade hantverkare här en gång (garanterat sista!) och de arbetade efter fast pris men när de hittade ett problem så ville de köra löpande räkning på det. Jag tror de lurade skjortan av mig. :blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.