Snigel skrev:
Men vaddå räknar med att bli inblandad. Varför inte så enkelt som att ta betalt för det jobb man gör?

Om ni gör hela rivningen för t ex 4000 och det tar 2 dagar, och kunden vill riva själva och lämnar en timmes jobb till er, varför då inte ta betalt för den timmen istället för 16?
Inledningsvis har man som hantverkare ingen aning om vilken kunskapsnivå kunden har eller hur eventuella diskussioner kring extra arbete utöver offerten kommer se ut. Så ska man lämna fastpris tar man helt enkelt med en summa i offerten som ska täcka upp eventuellt strul. För att som du skriver vara säker på att få betalt för det jobb man gör.

För min del handlar det inte alls om "... att försöka få ut så många kronor som möjligt av folk, trots att det är saker som man kan göra själv och slippa betala dyra hantverkartimmar för." Man vill helt enkelt vara säker på att tjäna pengar. Varför skulle man annars gå till jobb liksom?

Är det nu så att du bara vill betala för faktiskt arbetad tid så borde du ju ta jobbet löpande. Inte begära fastpris och sen börja plocka ur saker och försöka bena ut hur hantverkaren har räknat.

Löpande jobb är något helt annat. Där har jag ingenting emot att kunden är inblandad. Spelar liksom ingen roll då eftersom man inte tar samma risk.

Paul-Staffanstorp skrev:
Hur dina hantverkare kan ta två dagar på sig för att riva ett badrum begriper ju inte jag, så frågan är hur bra de är innerst inne... :rolleyes:
De är inte "mina hantverkare". Vi tänker inte anlita dem eftersom de så uppenbart skiter i att räkna på ett vettigt sätt och bara höftar till vad de tycker passar.

Hantverkaren som vi däremot SKA anlita tycker det är bra att vi vill riva själva, och eftersom vi både sparar 4000:- på det (inte bara 250:- för deponeringsavgiften) och att han dessutom hjälpt oss tajma det perfekt genom att röris kommer på fredag och stänger av vattnet från andra sidan väggen, vi river lördag-söndag och han kommer på måndag och börjar, så kommer det inte att stå halvrivna väggar kvar.

Precis som det finns hantverkare som inte vet vad de gör finns det förstås kunder som inte heller vet vad de gör, men precis som vi måste lita på hantverkarna så borde kanske hantverkarna lita på kunderna också? När jag pratar med hantverkare försäkrar jag mig om att de förstått precis vad jag vill ha, och det kanske hantverkaren måste göra gentemot kunden också om denne vill t ex riva? Få kunden att förstå, istället för att bara tänka "jaja, riv då för helvete, men det blir jag som får ta skiten sen".

"Straffet" för att vi ville riva blev klart och tydligt att de inte ens drar av normalpris för en handdukstork, för det blev de väl också sura för att de inte fick tjäna några kronor på. (Ingen som kommenterat detta dock, gör ni likadant med missad försäljning, blir lite sura och vrånga?)

RobZombie skrev:
Inledningsvis har man som hantverkare ingen aning om vilken kunskapsnivå kunden har eller hur eventuella diskussioner kring extra arbete utöver offerten kommer se ut. Så ska man lämna fastpris tar man helt enkelt med en summa i offerten som ska täcka upp eventuellt strul. För att som du skriver vara säker på att få betalt för det jobb man gör.

Är det nu så att du bara vill betala för faktiskt arbetad tid så borde du ju ta jobbet löpande. Inte begära fastpris och sen börja plocka ur saker och försöka bena ut hur hantverkaren har räknat.
Hm....summan ska täcka upp ev strul säger du. Betyder det att om det fortlöper strulfritt drar du av motsvarande på slutfakturan sen? (Och med strulfritt menar jag inte om du själv råkar strula, för det får väl inte kunden betala för?)

Jag begärde inte pris på rivning och handdukstork, det var företaget själva som envisades att ha med detta. När offerten kom insåg jag att de inte hade lyssnat på mig och bad dem korrigera så jag enklare kunde jämföra med övriga offerter.

Egentligen, är det FEL att försöka bena ut hur hantverkaren har räknat? Man vill ju veta vad man faktiskt betalar för, eller hur?

Paul-Staffanstorp
Snigel skrev:
Hm....summan ska täcka upp ev strul säger du. Betyder det att om det fortlöper strulfritt drar du av motsvarande på slutfakturan sen? (Och med strulfritt menar jag inte om du själv råkar strula, för det får väl inte kunden betala för?)

Jag begärde inte pris på rivning och handdukstork, det var företaget själva som envisades att ha med detta. När offerten kom insåg jag att de inte hade lyssnat på mig och bad dem korrigera så jag enklare kunde jämföra med övriga offerter.

Egentligen, är det FEL att försöka bena ut hur hantverkaren har räknat? Man vill ju veta vad man faktiskt betalar för, eller hur?
Om det skulle visat sig att det strulade ännu mer än beräknat, skulle du då vilja ha en extradebitering på fakturan...

Detta är svar nog tycker jag för jag är ytterst tveksam till att du skulle vilja ha ett tillägg på fakturan då, så varför skulle då hantverkaren dra av på priset om det gick åt mindre tid...

Det är ju liksom så här det fungerar med fasta priser...

Du vet vad det kommer att kosta dig och än om det strular sjukt mycket så blir det inte dyrare för dig... ett slags försäkring typ...

Paul-Staffanstorp skrev:
Om det skulle visat sig att det strulade ännu mer än beräknat, skulle du då vilja ha en extradebitering på fakturan...

Detta är svar nog tycker jag för jag är ytterst tveksam till att du skulle vilja ha ett tillägg på fakturan då, så varför skulle då hantverkaren dra av på priset om det gick åt mindre tid...

Det är ju liksom så här det fungerar med fasta priser...

Du vet vad det kommer att kosta dig och än om det strular sjukt mycket så blir det inte dyrare för dig... ett slags försäkring typ...
Förstår nog inte vad du menar med "det strulade". Vad är "det"?
Om det är mitt fel att det strular, t ex om jag inte gjort vad jag skulle vid t ex rivning, så är det väl självklart att jag får betala för den extra tiden? Eller menar du att det absolut inte kan bli dyrare än vad som står på offerten? Jag är alltid beredd att betala för saker som jag själv är skuld till. Däremot är jag ju inte så sugen på att betala för t ex att en hantverkare ska göra något som han beräknat tar 3 timmar, och sen visar det sig ta 4 timmar för att han glömde en sak han måste ha och tvingades åka och hämta den. Det är liksom inte mitt problem.

Paul-Staffanstorp
Snigel skrev:

Du borde ju rimligtvis veta vad du beställt och då vet du väl vad du betalar för också... :rolleyes:

Ett fast pris är ett fast pris och jag skulle aldrig få för mig att dela upp detta och specificera vad de olika momenten kostar...

Beställer man en offert med ett fast pris får man detta och vad som ingår men det specificeras inte ner i minsta detalj för då kan man ju likväl köra på en offert med löpande debitering...

Själv specificerar jag en offert som byggs på fast pris med tre punkter...
Arbete - Material - Körersättningar

Thats it !

Oavsett hur jobbet går så fakturerar jag det jag har offererat till det pris jag har offererat. Det är själva poängen med ett fast pris.

Jag vet inget om hur just denna firma har räknat eller resonerar. Jag försöker bara ge exempel på varför det kanske inte skiljer så mycket på att riva själv respektive låta firman göra det.

Har du begärt och fått pris på badrumsrenovering så är det väl det du betalar för?

Paul-Staffanstorp skrev:
Du borde ju rimligtvis veta vad du beställt och då vet du väl vad du betalar för också... :rolleyes:

Ett fast pris är ett fast pris och jag skulle aldrig få för mig att dela upp detta och specificera vad de olika momenten kostar...

Beställer man en offert med ett fast pris får man detta och vad som ingår men det specificeras inte ner i minsta detalj för då kan man ju likväl köra på en offert med löpande debitering...

Själv specificerar jag en offert som byggs på fast pris med tre punkter...
Arbete - Material - Körersättningar

Thats it !
Tyvärr går det ju inte att lita på att det man sagt verkligen ingår. Står det inte specat vad som ingår tillkommer det alltid sånt som hantverkaren tycker är självklart inte ingår, men hur ska man som ny kund veta det?

Det har slagit oss nu under de senaste veckorna hur svårt det är att jämföra offerter eftersom de flesta är så väldigt luddiga och inte skriver ut vad som ingår i material. Hur ska man tänka om den ena vill ha 9000 för material och den andre 27000? Något konstigt måste det ju vara, för det är väl ingen som tar ut några överpriser för material va? :rolleyes:

Paul-Staffanstorp
Snigel skrev:
Förstår nog inte vad du menar med "det strulade". Vad är "det"?
Om det är mitt fel att det strular, t ex om jag inte gjort vad jag skulle vid t ex rivning, så är det väl självklart att jag får betala för den extra tiden? Eller menar du att det absolut inte kan bli dyrare än vad som står på offerten? Jag är alltid beredd att betala för saker som jag själv är skuld till. Däremot är jag ju inte så sugen på att betala för t ex att en hantverkare ska göra något som han beräknat tar 3 timmar, och sen visar det sig ta 4 timmar för att han glömde en sak han måste ha och tvingades åka och hämta den. Det är liksom inte mitt problem.
Jag lämnade t.ex ett fast pris på att ta bort en plastmatta i en källare och lägga klinker i utrymmet och när jag tittade på jobbet så upplevde jag det som att mattan låg lös.

Jag räknade på vad detta skulle ta mig i tid att utföra och lämnade en offert med fast pris.

När jag skulle börja så visade det sig att mattan låg ganska löst men under den var där en massa limrester kvar från en tidigare plastmatta som legat i utrymmet och den tiden det tog mig för att fräsa bort detta och fixa till golvet innan jag kunde lägga klinkern är då inget jag kan extradebitera för det var jag som var ouppmärksam från början och inte kontrollerade detta tillräckligt bra innan jag lämnade pris.

Lämnar jag ett pris till en kund och det visar sig när jag kommer att han inte gjort det han tagit på sig utan vill att jag ska göra detta så tillkommer detta löpande enligt offerten och jag får naturligtvis betalt för det extrajobb det medför mig men det är ju oftast inte det som är problemet...
Problemet är ju att hantverkarens planering spricker och sen gnälls det för att hantverkarna aldrig passar tider... :x
Jag har förvisso sällan varit med om detta men det kan ju bero på att jag oftast bara tar på mig totalentreprenader för att jag vet att det då fungerar klockrent och smärtfritt och min planering håller.

RobZombie skrev:
Har du begärt och fått pris på badrumsrenovering så är det väl det du betalar för?
Då räcker det kanske med att det på offerten står:

BADRUMSRENOVERING
Pris: 78 000:- inklusive moms

Varför speca något över huvudtaget då?

Personligen tycker jag det hade känts bra att faktiskt ha skrivet VAD som ska göras och vad som ingår. Annars sitter man där med offerten och undrar: "Fick han med att vi skulle ha spottar i taket? Tänkte han på att golvbrunnen måste bytas? Glömde han att vi skulle köpa toastol genom honom?"

När det skiljer så mycket som 30 000:- på två offerter så är man ju rent ut sagt korkad om man inte inser att de antagligen räknat på lite olika saker i alla fall.

Men alltså skämtar du eller är du seriös?

Det Paul menar är att du begär fast pris och då blir det självklart alltid ett visst "höftande". Som de flesta vet kan man aldrig förutsätta till 100 % hur ett arbete kommer gå då vissa förutsättningar per automatik är dolda. Självklart tar då hantverkaren vissa marginaler i beräkningarna för att säkerställa att det är värt jobbet medan kunden i gengäld får marginal att veta att jobbet hamnar på en viss summa.

Om jobbet då blir mindre struligt så är det trevligt för hantverkaren men kunden har fortfarande fått det han betalar för. Strular det mer för att saker man inte kunde förutse så är det hantverkarens bekymmer men har kunden uppenbart gjort fel eller påverkat arbetet så kan självklart hantverkaren ta extra för detta.

Så det finns alltid vissa marginaler i ett arbete beräknat på fast pris. Vill du ha exakt koll att du får de timmar du betalar för etc så får du ta på löpande men då har du i gengäld inte koll i förhand vad jobbet kommer att gå på

Ps dra inte igång diskussionen nu om påslag för det leder inte någonvart. Vissa hantverkare har höga påslag på material medan andra drar in det på timpenningen istället. I slutändan tycker jag det viktigaste är att hitta en duktig hantverkare med många goda referenser. En effektiv hantverkare med bra kommunikation gör oftast bäst pris för vettiga pengar i slutändan då han kan sitt yrke och är effektiv

Men detta är bara min erfarenhet både privat och i yrket men är då inte hantverkare utan sitter på andra sidan som beställare

Paul-Staffanstorp
Ett fast pris är just vad det heter...ett fast pris.

Detta betyder ju naturligtvis att det är det priset du får betala för att få ett arbete utfört oavsett hur snabbt eller långsamt ett visst arbete tar att utföra.

För som jag försökte förklara så ville väl t.ex inte min kund med klinkergolvet betala mer än jag offererat dem bara för att jag varit ouppmärksam när jag tittat på jobbet...

Lika lite kan de ju räkna med att få betala mindre ifall det nu visade sig att det under mattan redan låg exakt den klinkern de ville ha på golvytan och jobbet bara tog mig den stunden det tog för mig att rulla ihop mattan och bära ut den... (lite ironi men du fattar nog poängen förhoppningsvis) ;)

Alltså är ett fast pris en liten gardering från hantverkaren ifall det skulle strula till sig lite och samtidigt är det en gardering för kunden att det inte kommer att kosta mer än denna summan.
Lika för båda parter alltså...

Paul-Staffanstorp
kinglolle skrev:
Men alltså skämtar du eller är du seriös?

Det Paul menar är att du begär fast pris och då blir det självklart alltid ett visst "höftande". Som de flesta vet kan man aldrig förutsätta till 100 % hur ett arbete kommer gå då vissa förutsättningar per automatik är dolda. Självklart tar då hantverkaren vissa marginaler i beräkningarna för att säkerställa att det är värt jobbet medan kunden i gengäld får marginal att veta att jobbet hamnar på en viss summa.

Om jobbet då blir mindre struligt så är det trevligt för hantverkaren men kunden har fortfarande fått det han betalar för. Strular det mer för att saker man inte kunde förutse så är det hantverkarens bekymmer men har kunden uppenbart gjort fel eller påverkat arbetet så kan självklart hantverkaren ta extra för detta.

Så det finns alltid vissa marginaler i ett arbete beräknat på fast pris. Vill du ha exakt koll att du får de timmar du betalar för etc så får du ta på löpande men då har du i gengäld inte koll i förhand vad jobbet kommer att gå på

Ps dra inte igång diskussionen nu om påslag för det leder inte någonvart. Vissa hantverkare har höga påslag på material medan andra drar in det på timpenningen istället. I slutändan tycker jag det viktigaste är att hitta en duktig hantverkare med många goda referenser. En effektiv hantverkare med bra kommunikation gör oftast bäst pris för vettiga pengar i slutändan då han kan sitt yrke och är effektiv

Men detta är bara min erfarenhet både privat och i yrket men är då inte hantverkare utan sitter på andra sidan som beställare
Jag börjar också undra snart... :x

Tack för att iaf du förstår vad jag försöker förklara... d^_^b

Den tiden det ibland skulle kunna ta i anspråk för mig att förklara för en kund hur han/hon ska göra vissa delmoment i en renovering kostar dem pengar och ofta hade de tjänat på att låta mig utföra momenten istället för att lägga tiden på att förklara för dem... :blushing:

På samma sätt är det när det gäller t.ex min elektriker...

Jag säger till alla mina kunder att de ska ta honom på löpande eftersom han är så sanslöst duktig, snabbt och effektiv.
Skulle hans chef komma ut för att titta på jobbet och prata bort tid med kunden för att sen sitta på kontoret och räkna fram ett pris och lämna ett fast pris så blir det bra mycket dyrare för kunden eftersom den totala tiden för elektrikern på plats hos kunden är så pass kort så hälften av den tiden det tar honom att ändra och fixa all elen i ett kök går åt för chefen som ska titta på jobbet och räkna på det.
Detta innebär ju att om det tar min elektriker totalt 10 tim att utföra allting så bli det fasta priset garanterat minst baserat på uppåt 20 tim då chefen inte kan förutse allting som döljs i väggarna och dessutom ska han ha betalt för den tid han lagt ner på att räkna fram priset... :|

Precis därför som jag försökte förklara att kunden oftast tjänar på att ta totalentreprenad. ;)

Snigel skrev:
Då räcker det kanske med att det på offerten står:

BADRUMSRENOVERING
Pris: 78 000:- inklusive moms

Varför speca något över huvudtaget då?

Personligen tycker jag det hade känts bra att faktiskt ha skrivet VAD som ska göras och vad som ingår. Annars sitter man där med offerten och undrar: "Fick han med att vi skulle ha spottar i taket? Tänkte han på att golvbrunnen måste bytas? Glömde han att vi skulle köpa toastol genom honom?"

När det skiljer så mycket som 30 000:- på två offerter så är man ju rent ut sagt korkad om man inte inser att de antagligen räknat på lite olika saker i alla fall.
Klart att det ska finnas en beskrivning av vad som ska göras och vilka material som ska ingå. Men den specen ska ju helst ni som kund göra. Och då INNAN ni tar in offerter så att alla räknar på samma sak så att offerterna går att jämföra.

I princip kan det då stå "badrumsrenovering enligt förfrågningsundelag (bilaga 1) 78 000:-".

RobZombie skrev:
Klart att det ska finnas en beskrivning av vad som ska göras och vilka material som ska ingå. Men den specen ska ju helst ni som kund göra. Och då INNAN ni tar in offerter så att alla räknar på samma sak så att offerterna går att jämföra.

I princip kan det då stå "badrumsrenovering enligt förfrågningsundelag (bilaga 1) 78 000:-".
Ja detta är nog precis vad TS menar. För att kunna jämföra offerter med fast pris måste man ju vara väldigt klar med vad som ingår och inte. Det är ju inte för någon part enkelt att detaljera detta så att missförstånd inte uppstår men har man lämnat 500 offerter på en badrumsrenovering så har man ju rätt goda förutsättningar för att få med alla detaljer. Dessutom finns ju alltid en risk att man missförstår varandra - är inte innehållet tillräckligt detaljerat är det lätt att det görs olika tolkning av vad som faktiskt ingår.

Skiljer det mycket mellan två tillsynes likvärdiga offerter är det ju rimligt att misstänka att innehållet faktiskt skiljer sig, snarare än att det är säljarens marginal som är boven.

Jag tror att du mfl menar samma sak som TS men att ni pratar om varandra lite......eventuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.