Har för mig att det tidigare diskuterats om någon typ av verktygslöst snabbfäste för skivor till vinkelslip. Tror att Bauhaus ska ha detta. Hittar inte rätt trådar om detta. Någon som vet vad jag syftar på och har en länk till tråden eller till själva produkten?

Det finns flera olika modeller, sök på "Snabbmutter"

/M

Jag minns tråden, men kan inte hitta den. Jag nappade på tipset och köpte en för att testa. Funkar kanon! Köpte den i Järniabutiken, minns inte priset.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Underbart! Typ fem minuter och man har flera "rätta" svar! Tackar!

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
Jo, men till deras system kan du inte använda vanliga skivor. Misstänker att deras är dyrare med sin specialfattning.

En liten varning för de där snabbmuttrarna. De finns även på Jula (iallafall häromåret). Jag köpte en sådan, den fungerade perfekt. Men så bytte jag vinkelslip. Till en med mjukstart, som även bromsar skivan vid frånslag.

Då gängar mutter ur sig och skivan lossnade faktiskt och flög iväg, flygturen började inte förrän den hade varvat ned rätt ordentligt, men det var ändå rätt skrämmande.

Så muttern verkar inte tåla att skivan vill gå fortare än navet.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Problem med att skivor gängar av sig gäller ju även vanliga muttrar om man inte drar åt ordentligt. Så tycker detta har med handhavande fel att göra och inte just snabbmuttern även om det är lättare att dra åt om man har långt verktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.