24 799 läst ·
206 svar
25k läst
206 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
...men när tillverkarna har trådlösa produkter som mer eller mindre automatiskt konfigurerar ett trådlöst backhaul mellan två eller flera noder så kallar man det "mesh". Även om det bara finns en väg att ta i nätverket när det bara finns två noder.D Daniel 109 skrev:
Man kan ju tycka att det är fel men tjänar inte mycket till mer än att skapa sidodiskussioner som ingenstans leder.
Visst, som jag sa så är nyttan med mesh obefintlig i det läget. Men det fungerar ju att ha mesh även där.
Nej, AiMesh har en egen flik och en egen konfiguration.D Dilato skrev:
Alternativ 2 är det du visar om AiMesh skulle saknas. Två AX routrar borde ha AiMesh utan att kolla exakt.
Edit båda ska ha AiMesh
https://www.asus.com/se/networking-...WiFi-Routers-and-Systems,ZenWiFi-WiFi-Systems
Redigerat:
Nej, då pratar vi om varandra.D Daniel 109 skrev:
Det är vad tillverkarna kallar "mesh" som ger ett trådlöst backhaul mellan dessa två noder, och det är ju precis vad TS behöver i detta fall. Du behöver utöka din privata definition av "mesh" till att även omfatta backhaul, för det är så tillverkarna paketerar denna funktion. Jag vet ingen tillverkare som har en annan funktion man kan välja för att få trådlöst backhaul, man samlar det alltid under "mesh".
Eftersom TS inte vill dra kabel är då nyttan med "mesh" ink trådlöst backhaul inte obefintlig.
Dessutom så är det ju så att ett konsument-mesh-nät i mycket större utsträckning utmärker sig genom att ha ett trådlöst backhaul, än dynamiska vägar genom nätet. Det är ju i allra högsta grad ett högst statiskt nät där det i huvudsak är det trådlösa backhaulet som tillför ny funktion jämfört med vanliga kablade AP's på samma SSID.
Definitionen av mesh är att det är självkonfigurerande. Inte att det är trådlöst.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking
Jo jag vet, man ställer först in den "router" som ska vara AIMesh nodeP paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan dessutom använda kablat backbone för bättre prestanda
Sedan lägger man till den i huvudroutern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AP-läge kräver kabelanslutning
Definitionen av wireless mesh är att det även är just trådlöst. Hur många i konsumentledet använder något annat än trådlöst mesh? Så här skriver man i artikeln du länkar till (trådlöst mesh)D Daniel 109 skrev:
Architecture
editWireless mesh architecture is a first step towards providing cost effective and low mobility over a specific coverage area. Wireless mesh infrastructure is, in effect, a network of routers minus the cabling between nodes. It is built of peer radio devices that do not have to be cabled to a wired port like traditional WLAN access points (AP) do. Mesh infrastructure carries data over large distances by splitting the distance into a series of short hops. Intermediate nodes not only boost the signal, but cooperatively pass data from point A to point B by making forwarding decisions based on their knowledge of the network, i.e. perform routing by first deriving the topology of the network.
Wireless mesh networks is a relatively "stable-topology" network except for the occasional failure of nodes or addition of new nodes. The path of traffic, being aggregated from a large number of end users, changes infrequently. Practically all the traffic in an infrastructure mesh network is either forwarded to or from a gateway, while in wireless ad hoc networks or client mesh networks the traffic flows between arbitrary pairs of nodes.[5]
If rate of mobility among nodes are high, i.e., link breaks happen frequently, wireless mesh networks start to break down and have low communication performance.[6]
Jo det är mycket enkelt och kör ju Unifi-prylar hemma men satt upp AiMesh på ett par ställen som funkar bra.D Dilato skrev:
Sen hade man problem med mjukvaran i början därav ska man se till att man kör senaste mjukvara/Firmware.
Är inte de vanliga konsumentmeshlösningarna självkonfigurerande då? Utöver att man behöver knappa in ett lösenord eller trycka på ett par knappar samtidigt när man lägger till nya noder (av säkerhetsskäl) behöver man inte göra så mycket mer, utan de lär sig nätverkstopologin själva. I alla fall har de få system jag meckat med funkat så...D Daniel 109 skrev:
Wow. Den här tråden har verkligen spårat.
TS vill inte dra kabel och jag tror inte TS är intresserad av definitionen av Mesh. TS har två produkter med en funktion som heter AiMesh som troligtvis löser det behov som finns. Varför ska man springa ut och köpa massa andra prylar om det man har fungerar tillräckligt väl? Är det lika bra som trådat? Nej. Men kommer TS märka någon skillnad? Beror på, antagligen inte, men det kan man ta då om det skulle vara så.
Man får anpassa sig lite efter den man talar med. Jag kan ju tex inte komma in med startpunkten att alla har ett rackskåp med rackmonterad enterprise utrustning bara för att jag har det. Jag tror vi skulle fastna redan på "SSH".
TS vill inte dra kabel och jag tror inte TS är intresserad av definitionen av Mesh. TS har två produkter med en funktion som heter AiMesh som troligtvis löser det behov som finns. Varför ska man springa ut och köpa massa andra prylar om det man har fungerar tillräckligt väl? Är det lika bra som trådat? Nej. Men kommer TS märka någon skillnad? Beror på, antagligen inte, men det kan man ta då om det skulle vara så.
Man får anpassa sig lite efter den man talar med. Jag kan ju tex inte komma in med startpunkten att alla har ett rackskåp med rackmonterad enterprise utrustning bara för att jag har det. Jag tror vi skulle fastna redan på "SSH".
Har jag påstått något annat?useless skrev:
Är inte de vanliga konsumentmeshlösningarna självkonfigurerande då? Utöver att man behöver knappa in ett lösenord eller trycka på ett par knappar samtidigt när man lägger till nya noder (av säkerhetsskäl) behöver man inte göra så mycket mer, utan de lär sig nätverkstopologin själva. I alla fall har de få system jag meckat med funkat så...
Jo mycket kort så är AiMesh självkonfigurerande utan att man behöver veta hur det funkar. Asus magi!useless skrev:
Är inte de vanliga konsumentmeshlösningarna självkonfigurerande då? Utöver att man behöver knappa in ett lösenord eller trycka på ett par knappar samtidigt när man lägger till nya noder (av säkerhetsskäl) behöver man inte göra så mycket mer, utan de lär sig nätverkstopologin själva. I alla fall har de få system jag meckat med funkat så...