håller b-dvärgar på att försvinna?
det har jag inte hört tidigare....

B-dvärgar kommer inte försvinna.

Med all respekt för elmonts åsikter och kunskaper så i 99.9 fall av hundra är det helt ok att sätta C säkringar i en vanlig villa, finns egentligen ingen anledning att sätta B säkringar annars hade ju inte i princip alla automatcentraler som sätts upp idag i både nybygge och renoveringar bara innehållit C säkringar.
Sa inte att B automater skall försvinna utan att vanliga proppar skall göra det, det står skrivet i stjärnorna om B automater försvinner på sikt.

Ett flertal människor som idag säljer dvärgbrytare kan inte förklara varför just B säkringar finns kvar, dom säger att det har ju funnits länge och det efterfrågas en del fortfarande men i allt mindre omfattning, detta beror då på att B säkringar är någon krona billigare och hos installatörer och skåpsbyggare som jagar bättre marginaler ser en chans att tjäna några extra kronor, men enligt dom mycket sällan krävs att det ska sitta sådana i centraler eller apparatskåp. Slutsats är väl att så länge det finns marknad och det är lönsamt att sälja så finns dom kvar, som jag skrivit  med "proppar" 10a B så försvinner den nu och ingen skriker i högan sky.

robban44 skrev:
Sanning med modifikation, B-säkringar i porslin håller på att utgå så dom kommer försvinna inom det snaraste hos vissa leverantörer typ IFÖ, hur länge dom kommer att finnas kvar i Dvärgbrytare står skrivet i stjärnorna. Tidigare var det så att dom flesta Dvärgbrytarcentraler som sattes i lägenheter och hus innehöll B-säkringar och några C-säkringar till just mer krävande attiraljer men det försvinner mer och mer och nu sätts som regel hela centralen med C säkringar.
Förhoppningsvis så kommer porslinssäkringar att försvinna på sikt då det är en förlegad teknologi.

Vad det gäller automatsäkringar så blev jag också en smula förvånad när elektrikern som installerade en ny elcentral hemma hos mig fyllde den med enbart tröga 13A dvärgbrytare. Jag bytte ganska snart ut hälften av säkringarna mot snabba automatsäkringar med lägre märkström.

eskil23 skrev:
Förhoppningsvis så kommer porslinssäkringar att försvinna på sikt då det är en förlegad teknologi.

Vad det gäller automatsäkringar så blev jag också en smula förvånad när elektrikern som installerade en ny elcentral hemma hos mig fyllde den med enbart tröga 13A dvärgbrytare. Jag bytte ganska snart ut hälften av säkringarna mot snabba automatsäkringar med lägre märkström.
Ja så är det, har en del med branschen och göra och vet att det är så, C säkringar är det som gäller numera. Om det sen är rätt eller fel får expertisen uttala sig om.
Men själv har jag bara C i centralen och bor långt ut på landet och det fungerar särdeles utmärkt.

Porslinssäkringar i bostäder är en förlegad teknologi, ja. Men inom industrin där ställtider skall undvikas är porslinssäkringar att föredra, just på grund av att den är lättare att serva utan att behöva slå ifrån hela centralen. För att byta en dvärgbrytare som gått sönder måsta man som bekant slå ifrån centralen och lossa gafflarna, vilket gör att alla grupper i denna central blir strömlösa för en stund.

Men detta forum handlar ju om "att bygga hus" så jag kanske är inne på överkurs....

Bara en parentes.

robban 44
när du säger att C-säkringar fungerar särdeles utmärt betyder det att dom inte löser ut eller menar du att dom löser ut inom tidsramen vid maxbelastning.
och var det nån som sa att B var billigare än C, men vi betalar exakt samma pris på B och C.

Håller med elmont. Funktionen hos en säkring är väl just att den skall lösa ut... vad menar du med att det fungerar utmärkt robban?

Jag installerade förövrigt en brutalt stor elcentral till en datafirma i staden som absolut inte ville ha C säkringar. Det blev ca. 160st B-säkringar istället och det var nog ingen prisfråga som avgjorde detta val. Jag vill nog förövrigt inte själv heller ha onödiga C-säkringar i min egen central. De använder jag till de laster de är tänkta för. 8-)

Samma hos oss. Framför ups:en så blir det C och efter B för det mesta. Finns några elaka jumbobumbon (backuprobotar) som kräver C.

elmont skrev:
robban 44
när du säger att C-säkringar fungerar särdeles utmärt betyder det att dom inte löser ut eller menar du att dom löser ut inom tidsramen vid maxbelastning.
och var det nån som sa att B var billigare än C, men vi betalar exakt samma pris på B och C.
Då jag valt att ha Garos nya 10 KA automater som lätt kan bytas utan att fasskenan skruvas loss enligt min elektriker och vi har en hel del saker i huset som vi i samråd kom fram till att det är lämpligast att ha C karakteristik i hela centralen så blev det så, får ju lita på min elektriker i det fallet och det menar jag fungerar bra, inte någon kabel som bränt ännu p.g.a att en säkring inte löst ut. Tror nog inte det kommer att göra det heller, sen har vi mycket lågenergilampor i huset inte spotar som är så poppis nu och just lågenergilampor kan generera pulserande likströmmar i nätet som gör att både JFB och säkringar kan lösa ut utan någon egentlig orsak, därför kom vi i samråd med honom fram till att göra så här. Vi är nöjda med detta.

När det gäller priset på automatsäkringar B resp C trodde jag alla visste i branschen att B är några kronor billigare. Som jag skrev innan offererades det nästan alltid med B säkringar tidigare p.g.a att dom är billigare inte för att det krävdes, då skiljde det mer än det gör nu för att konkurrensen är mördande på automater bl.a vilket gör att skillnaden minskats men bland dom kända märkena så skiljer fortfarande någon krona så jag tycker du skall ta din leverantör i örat och fråga varför det är så att dom tar samma för båda.

Jag framhärdar att C säkringar inte kostar mer än B jag har kollat våra priser på följande märken: ABB samma pris, HAGER samma pris, LEGRAND samma, SIMENS B 2 kronor dyrare, MERLIN GELIN samma, GARO B 20kr dyrare (sant) sedan skiljer det mellan fabrikaten men det är ju en annan sak. priserna är hämtade från AHLSELL och ELEKTROSKANDIA

elmont skrev:
Jag framhärdar att C säkringar inte kostar mer än B jag har kollat våra priser på följande märken:  ABB samma pris, HAGER samma pris, LEGRAND samma, SIMENS B 2 kronor dyrare, MERLIN GELIN samma, GARO B 20kr dyrare (sant) sedan skiljer det mellan fabrikaten men det är ju en annan sak. priserna är hämtade från AHLSELL och ELEKTROSKANDIA
Ja priset NI betalar är samma men grossisten tjänar då någon krona mer eller så är det så att dom sänkt utpriset på C säkringen ner till B:s nivå på grund av konkurrenskäl men då förlorar pengar men det ser jag som osannolikt, tycker du skall kolla lite nogrannare med grossisten.

Garo B måste du tittat på 10 KA säkringen eller har ni ett uselt avtal.

Siemens B dyrare än C gör ju att man får uppfattningen att dom vill styra över inköpen till C men det är bara en tanke.

Vår koncern är stor och vi har samma in-pris på siemens B och C, dessutom är 6kA och 10kA samma säkring från fabriken i siemens fall. De bara stämplas olika för att sedan skilja i pris. Detta görs för att kunna matcha de andra lev. priser på 6kA säkringar och kunna ta ut lite mer där 10kA krävs

Dessutom borde väl dessa pulserande likströmmar knappast ha någon inverkan på ditt val av B eller C? Då de inte skiljer i utlösningsström utan i utlösningstid i det fallet. Dessa pulserande likströmmar lär väl föga påverka märkströmmen vid uppstarten?

zombie skrev:
Porslinssäkringar i bostäder är en förlegad teknologi, ja. Men inom industrin där ställtider skall undvikas är porslinssäkringar att föredra, just på grund av att den är lättare att serva utan att behöva slå ifrån hela centralen. För att byta en dvärgbrytare som gått sönder måsta man som bekant slå ifrån centralen och lossa gafflarna, vilket gör att alla grupper i denna central blir strömlösa för en stund.

Men detta forum handlar ju om "att bygga hus" så jag kanske är inne på överkurs....

Bara en parentes.
Så länge inte dvärgbrytarna klarar att bryta höga kortslutningströmmar kommer porslinssäkringar att finnas kvar.
Iofs mycket ovanligt i bostäder med höga ks-strömmar, men i industrin är det mer regel än undantag!

Och om porslinssäkringarna försvinner, vad gör alla anläggningsinnehavare med befintliga gängsäkringscentraler...........verkar inte så troligt att dom kommer försvinna inom en rimlig framtid enligt mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.