3 943 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Snabb hjälp (kan inte bestämma mig)
Hej!Johan Gunverth skrev:Hahaha....beror på vilken modell du pratar om. Gamla Elu-modeller som heter DeWalt är riktigt bra. Amerikanska nyare modeller som fortfarande heter DeWalt är skräp. Att proffsen köper dem beror på att de får 70-90% rabatt på listpriset (det du betalar som privatperson i butik).
Bosch! (..jävlar, nu vaknade blådåren igen)
Kapar tråden lite, jag är inte så frekvent skrivare på detta forum, men läser desto mer,finns extremt mycket vettiga tankar och synpunkter på de flesta verktyg och maskiner, och en del av mina val av verktyg, har blivit efter att ha läst detta forum!
Vet att detta forum är väldigt "fokuserat" på Bosch och Festool, och Dewalt är skräp, men i mina ögon så är det nästan precis tvärtom, jag har en bygg & snickeri firma, och är pga av den en ganska flitig verktygsköpare och därför lägga in en liten kommentar ang "Herr Gunverths" löjliga kommentarer ang prissättningen på dewalts sågar.
Jag har ett antal DW777, 707, 700 och de senaste tillskotten är DW717, och dessa är de absolut bästa sågarna jag har jobbat med, att dessa sågar skulle säljas för 70-90% rabatt på listpriset till oss hantverkare är rent nonsens, och troligtvis jobbar du för någon av Bosch återförsäljare, därav uttalandet.
Annars så får du gärna tala om för mig i vilken butik, jag kan få tag på sågarna till det priset så kommer de att få en storkund!
Och jag tycker att denna typ av kommentarer sänker trovärdigheten rejält för ett mycket bra forum som Byggahus verkligen är.
Självklart så får man välja vilka verktyg man vill, och jag har valt att jobba med Dewalt, Festool och Hitachi, då jag anser att de är de bästa verktygen för det jag håller på med!
Sorry att ilägget har lite trist framtoning! och ja, jag älskar mina dewaltsågar ;-)
Mvh
Freed
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
1. Jag kan köpa många av DeWalts produkter med runt 80% rabatt på listpriset genom snickarsläktingen. Köpte en 707 till bästa vännen på det sättet. De kommer inte från någon butik utan från dist, d.v.s. Black & Decker. Hade jag valt något från Hilti vore det 85% rabatt. Fakta.Freed skrev:
2. Jag jobbar med försäljning och konsultation av datorutrustning till mediabranschen och skolor och har inte mer med Bosch att göra än att en gammal skolkompis servar dem.
Var det något mer oseriöst du ville veta? :O
HejJohan Gunverth skrev:1. Jag kan köpa många av DeWalts produkter med runt 80% rabatt på listpriset genom snickarsläktingen. Köpte en 707 till bästa vännen på det sättet. De kommer inte från någon butik utan från dist, d.v.s. Black & Decker. Hade jag valt något från Hilti vore det 85% rabatt. Fakta.
2. Jag jobbar med försäljning och konsultation av datorutrustning till mediabranschen och skolor och har inte mer med Bosch att göra än att en gammal skolkompis servar dem.
Var det något mer oseriöst du ville veta? :O
Sorry var inte meningen att gå på dig personligen, men det skrivs väldigt mycket "fakta" om Dewalt, som tycks bli en sanning på detta forum, i och för sig inte min sak att försvara ett företag, som jag inte äger
Har också kontakter nere i Mölndal, då jag har provat/kört/utvärderat ett antal prototypmaskiner från Dewalt de senaste sju-åtta åren (senast den kommande 10,8v serien - mycket fina maskiner), och har köpt en del maskiner till deras "personalpriser", och de rabatterna är långt ifrån 80% på "listpriser". Men det är bara att gratulera, om du lyckats köpa maskiner till sådana priser, vilket jag inte tror.
Som sagt inga hard feelings!
//Freed
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Inga problem. Detta är ju ett diskussionsforum.Freed skrev:Hej
Sorry var inte meningen att gå på dig personligen, men det skrivs väldigt mycket "fakta" om Dewalt, som tycks bli en sanning på detta forum, i och för sig inte min sak att försvara ett företag, som jag inte äger, men men...
Har också kontakter nere i Mölndal, då jag har provat/kört/utvärderat ett antal prototypmaskiner från Dewalt de senaste sju-åtta åren (senast den kommande 10,8v serien - mycket fina maskiner), och har köpt en del maskiner till deras "personalpriser", och de rabatterna är långt ifrån 80% på "listpriser". Men det är bara att gratulera, om du lyckats köpa maskiner till sådana priser, vilket jag inte tror.
Som sagt inga hard feelings!
//Freed
Personalpriser är en sak. Entreprenörspriser en annan. Personalen har väldigt sällan bra rabatter på sina egna produkter. Ta t.ex. Flügger där målarna har dubbelt så hög rabatt som personalen. DeWalt har också som strategi att "sprida ordet" genom sätta så många maskiner som möjligt i händerna på yrkesfolket sá att de syns. (jag råkar känna folket som sköter marknadsaktiviteterna).
Hej igen!
Jag är väl en av dem som får maskinerna "satta" i händerna, de flesta nyheterna som vi har haft ute på test får vi också behålla, men några "hantverkarpriser" har jag aldrig varit med om!
Kanske dags att diskutera lite med dem
//Freed
Jag är väl en av dem som får maskinerna "satta" i händerna, de flesta nyheterna som vi har haft ute på test får vi också behålla, men några "hantverkarpriser" har jag aldrig varit med om!
Kanske dags att diskutera lite med dem
//Freed
Personalrabatt > 15% är skattepliktig. 80% rabatterligger nära bestickning tycker jag iaf.
Jag har personligen haft en tokdålig erfarenhet av en DW skrucdragare för 2-3 år sedan.
Kan det vara så att många drar öronen åt sig betr DeWalt därför man menar att
1. Dom förstörde Brandnamet Elu totalt
2. En gris med läppstift är fortfarande en..... gris <=> att en DW är en Gul B&D.
Jag har personligen haft en tokdålig erfarenhet av en DW skrucdragare för 2-3 år sedan.
2. En gris med läppstift är fortfarande en..... gris <=> att en DW är en Gul B&D.
En annan sak som jag tänkte på en dag när jag var i en bygghandel.Nimajneb skrev:Personalrabatt > 15% är skattepliktig. 80% rabatterligger nära bestickning tycker jag iaf.
Kollade på en broschyr från Festool, den hade en skruvdragare på framsidan.
Kollade på en broschyr från Bosch blåa, den hade lite olika elverktyg på framsidan.
Sedan såg jag en broschyr från Dewalt, den hade en racingmotorcykel på hela framsidan....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Kolla det med dem. För egen del var det för fem år sedan, men jag kan inte tänka mig att det är annorlunda idag.Freed skrev:
Nimajneb skrev:Personalrabatt > 15% är skattepliktig. 80% rabatterligger nära bestickning tycker jag iaf.
Hej!
Har faktiskt inte använt Dewalts skruvdragare i någon större utsträckning, bortsett att jag har haft den senaste modellen av xrp på test, kör annars mest Hitachi, men kommer nu skaffa ett antal av Dewalts nya 10,8v skruvdragare, då den är en helt underbar maskin!
Att Dewalt har förstört Elu varumärket kan jag inte riktigt hålla med om, snarare att man har utvecklat och bräddat sortimentet för att passa kunderna bättre, men sen så är det nog mest på detta forum som "många" drar öronen åt sig, då forumet lite insnöat på bosch, och jag tror inte heller att det finns någon generell uppfattning, att Dewalt skulle vara ett dåligt märke på elverktyg, utan för de flesta så är det nog precis tvärtom!
//Freed
Det är av någon anledning populärt att racka ned på Dewaltprodukter på många av de internetfora jag besöker. Även de amerikanska. Jag vet inte om det beror på verktygssnobberi eller om det faktiskt finns skäl till det.
Freed skrev:Hej!
Har faktiskt inte använt Dewalts skruvdragare i någon större utsträckning, bortsett att jag har haft den senaste modellen av xrp på test, kör annars mest Hitachi, men kommer nu skaffa ett antal av Dewalts nya 10,8v skruvdragare, då den är en helt underbar maskin!
Att Dewalt har förstört Elu varumärket kan jag inte riktigt hålla med om, snarare att man har utvecklat och bräddat sortimentet för att passa kunderna bättre, men sen så är det nog mest på detta forum som "många" drar öronen åt sig, då forumet lite insnöat på bosch, och jag tror inte heller att det finns någon generell uppfattning, att Dewalt skulle vara ett dåligt märke på elverktyg, utan för de flesta så är det nog precis tvärtom!
//Freed
Ska jag varab lite elak här så är det nog du som är insnöad på Dewalt av någon anledning när du säger att du inte direkt kört deras skruvdragare men samtidigt påstår du att dom har en 10.8V serie som är helt underbar..... uhhhhh
Tror att många lätt faller för Blå Bosch tack vare stor sortimentsbredd samt hög lägstanivå kvalitesmässigt men fortfarande rimliga priser.
Därför blir det ofta väldigt svårt att säga något negativt om Boschmaskinerna generellt och att köpa en Bosch är safe.
Är nog för gammal för att förstå vad du menarNimajneb skrev:
Gällande skruvdragarna så har jag en 18v xrp som jag fick behålla efter test/utvärdering, har faktiskt inte jobbat så överdrivet mycket med den, då jag inte har haft den typen av jobb på ett tag, men sen så kom jag fick jag 10,8v serien, och här har jag tidigare kört Hitachi vid monteringsarbeten/lättare arbeten, har även haft Boschdragare, men just Bosch 10,8v serie förstår jag personligen inte varför någon köper om man inte har hulkens storlek på händer, då den är tjock som en redbullburk runt handtaget!
Gällande dewalt 10,8 så fick jag den skickad till mig i våras och har hunnit jobba en hel del med den och den påminner ganska mycket om min hitachi, men betydligt skönare att hålla i, samt att den är lättare och starkare! länk till 10,8v maskinern http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCD710S2/
//Freed
Nu tycker jag du får detta att låta som något negativt. Jag skulle inte ha något emot att bli lite bestucken med några verktyg. Förvisso har jag köpt mitt första och sista gula verktyg redan, men en redig muta tackar man ju inte nej till.Nimajneb skrev: