Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har lagt orimligt många timmar på att googla murstockar och tegelväggar men internet tar ALDRIG SLUT och jag blir bara mer och mer förvirrad.
Så ni som har murstockar i behov av uppfräschning, hur har ni gjort?
Det är både en murstock och nästan en hel tegelvägg (där det går en rökkanal som används, öppen spis på nedervåningen), se bilder. Murstocken är superofräsch med en massa missfärgningar och tegelväggen är ett skojigt ihopplock av lite alla möjliga ytor och behandlingar och där gammal tjära (tror vi) trängt sig igenom (man kan se att det trängt sig igenom vid de vita färgfläckarma). På våningsplanet under, där det delvis kommer vara öppet upp och tegelväggarna kommer att mötas, är väggen målad med nån plastfärg (ser det ut som). Att sandblästra allt är inte ett alternativ så på något vis måste vi släta över alla konstigheter.
Vi vill såklart dels bli av med alla fula och lite läskiga missfärgningar, men sedan vill vi ju få en fin yta på väggen och murstocken och då är frågan hur man bäst går till väga.
Vill man så att säga "stänga in" missfärgningarna (det som inte går bort när man tvättar dvs) med typ schellack eller primer? Vad sen i så fall? Kalkputs? Naturgips? Spackel? Kalkfärg? Silikatfärg? Linoljefärg?
Jag har frågat om råd i två olika färgbutiker samt två olika byggnadsvårdsbutiker, utan att ha fått ett vettigt svar...
Tack för alla tips! Pratade precis med en granne som arbetar med gifter i fastigheter, som sa att det högst troligtvis är PAH som trängt igenom.. Av eldningen helt enkelt. Visst vanligt i äldre hus? Enligt honom är det verkligen dåligt och vi bör ta ner all puts och putsa om.. i alla fall murstocken som ser värst ut (syns inte på bilden men inne i hörnet är det nästan helt svart). Någon som har erfarenhet av pah i hemmet och vad har ni i så fall gjort?
Klicka här för att svara