928 läst ·
1 svar
928 läst
1 svar
Smutsigt vatten från murstocken efter eldning
Vi har en vedpanna och ovanpå skorstenen sitter en huv. Idag var det -20 grader och vi eldade i vedpannan. På eftermiddagen såg vi att det rann smutsigt vatten från en ventil i murstocken. Jag undrar varför det blir så och vad vi kan göra åt det.
Förutom vedpanna har vi även jordvärme. Vedpannan har varit med sedan 1960 och var huvudsaklig värmekälla tills jordvärmen installerades 2011. Så vitt jag vet har det inte runnit i murstocken förut.
Jag spekulerar om orsaken kan vara att vattnet i röken kondenserar på undersidan av den kalla plåten i huven och sedan rinner ner i kanalen till ventilen. Det skulle förklara varför det händer just nu när det är väldigt kallt. Det har även runnit smutsigt vatten uppe på taket tidigare. Men vad kan man göra om problemet är kondens på huven?
Förutom vedpanna har vi även jordvärme. Vedpannan har varit med sedan 1960 och var huvudsaklig värmekälla tills jordvärmen installerades 2011. Så vitt jag vet har det inte runnit i murstocken förut.
Jag spekulerar om orsaken kan vara att vattnet i röken kondenserar på undersidan av den kalla plåten i huven och sedan rinner ner i kanalen till ventilen. Det skulle förklara varför det händer just nu när det är väldigt kallt. Det har även runnit smutsigt vatten uppe på taket tidigare. Men vad kan man göra om problemet är kondens på huven?
Du tar upp ett hål i huven rakt ovanför pannpipan och stoppar ett plåtrör som har samma innermått som pannpipan.H HusMedHistoria skrev:Vi har en vedpanna och ovanpå skorstenen sitter en huv. Idag var det -20 grader och vi eldade i vedpannan. På eftermiddagen såg vi att det rann smutsigt vatten från en ventil i murstocken. Jag undrar varför det blir så och vad vi kan göra åt det.
Klicka här för att svara