8 073 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
"Smörja" bordet på hyveln
Vad ska man smörja rikthyvelbordet med för någonting?
Gör man något speciellt med den inför tex vintern?
(Står tort, med ca 0 gradig temp)
Slutligen gör man samma som ovan för planbordet?
Många tack på förhand för era svar!"
Gör man något speciellt med den inför tex vintern?
(Står tort, med ca 0 gradig temp)
Slutligen gör man samma som ovan för planbordet?
Många tack på förhand för era svar!"
Jag har både en kombimaskin och en plan/rikthyvel men har aldrig smörjt in borden med något. Maskinerna står i "snickarverkstan" som ej är uppvärmd. Misstänker att det blir ganska kallt därinne på vintern när kylan sätter in.
Waxilit ska man ha, kletar inte på arbetsstyckena och räcker en evighet.
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=2316
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=2316
Hallå Nåresjö
Jasså, det har blivit en plan&rikthyvel...Siliconspray kör jag med, men min hyvel står i källaren, 18-19 grC på vintern. Riktbordet brukar inte behöva smörjas, i alla fall inte om du tänkte smörja bara för att få arbetsstycket att glida lättare
Jasså, det har blivit en plan&rikthyvel...Siliconspray kör jag med, men min hyvel står i källaren, 18-19 grC på vintern. Riktbordet brukar inte behöva smörjas, i alla fall inte om du tänkte smörja bara för att få arbetsstycket att glida lättare
Redigerat:
INTE silikonspray på ytor som kan komma i kontakt med arbetsstycken. Det kan ställa till med problem när man skall ytbehandla sitt alster. Man kan få fiskögon och annat elände.
Den produkt som länkas till ovan är nog bra. Dessutom är det nog klokt att behandla med något för att undvika korrosion och för att få låg friktion mot arbetsstycket. Jag har använt Sonax bilvax (flytande hårdvax) Det verkar fungera bra. Det bästa är givetvis att utrusta lokalen med en avfuktare så att den relativa luftfuktigheten hålls på en sådan nivå att maskinerna inte rostar. Det finns billiga elektriska avfuktare.
Edit: Man får givetvis inte själv fiskögon. Snarare arbetsstycket...
Den produkt som länkas till ovan är nog bra. Dessutom är det nog klokt att behandla med något för att undvika korrosion och för att få låg friktion mot arbetsstycket. Jag har använt Sonax bilvax (flytande hårdvax) Det verkar fungera bra. Det bästa är givetvis att utrusta lokalen med en avfuktare så att den relativa luftfuktigheten hålls på en sådan nivå att maskinerna inte rostar. Det finns billiga elektriska avfuktare.
Edit: Man får givetvis inte själv fiskögon. Snarare arbetsstycket...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Japp, den blir levererad idag!!! Tala om en TIDIG jul i år...Grop skrev:
Mattiasp: Vilken tur att det inte är jag som får fiskögonen, det är illa redan som det är...
Avfuktare vore ju inte så dumt, tål att tänka på. Det är ju trots allt en hel del pengar som ska tas hand om.
Blir nog att prova Waxilit, verkar vara bra.
ALDRIG silicon i närheten av EL.
Silicon oljan kryper iväg metertals och skapar gnistbildning i kontakter.
Möjligen tefoln spary.
Jag kör annar med vanligt Bilvax (silicon fritt) på alla bord.
Även Aluminiumbord behöver vara glatta för att tex hyveln skall gå bra.
Waxit låter som en bättre proffsprodukt men den har jag alldrig provat.
Mvh
Peter
Silicon oljan kryper iväg metertals och skapar gnistbildning i kontakter.
Möjligen tefoln spary.
Jag kör annar med vanligt Bilvax (silicon fritt) på alla bord.
Även Aluminiumbord behöver vara glatta för att tex hyveln skall gå bra.
Waxit låter som en bättre proffsprodukt men den har jag alldrig provat.
Mvh
Peter
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Rekommenderar Waxilit. Glider fint och det är drygt att lägga på. Min burk kommer att räcka många år.
Köpte mitt på Jicon Wimac i Göteborg.
Köpte mitt på Jicon Wimac i Göteborg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden