Totalras vad gäller alla bilder. Av mig kunde han få en spark i arslet som avslut på affären. Troligen måste ALLT göras om då du själv bevittnat kompetensen som ska skilja dig från vattenskada eller mysigt badrum.
Att firman är certad är ju ett skämt ta dit de som utfärdat certet så ska du se att det dras in ögonabums om de ska vara värda namnet. De tycker jag du ska göra nästan direkt så du får deras utlåtande också. Om inte annat kan det vara kul att höra deras version.
Att firman är certad är ju ett skämt ta dit de som utfärdat certet så ska du se att det dras in ögonabums om de ska vara värda namnet. De tycker jag du ska göra nästan direkt så du får deras utlåtande också. Om inte annat kan det vara kul att höra deras version.
Pagno - kartonggips är inte ok enligt t.ex. BKR's branschregler. Därmed godkänsdet inte av försäkringsbolagen. Och som hantverkare är du skyldig att följa branschregler (om du inte informerar kunden om att du inte tänker följa dem) om du ska uppfylla kraven i konsumenttjänstlagen (vilket är en förutsättning för att du ska kunna få betalt). Så jag skulle nog säga att det finns regler om att kartonggips ej får användas. Dessutom nästan en lag emot det (indirekt genom konsumenttjänstlagen).
Ja, så var det hans lim hette, pl600! Det är det som syns på bilden men han fick inte mycket hjälp av limmet, misslyckades ändå med monteringen av blandaren. Den hänger där fortfarande oanvändbar bredvid kallvattenslangen som sticker ut ur väggen med lim (och kanske silikon?) på.Pagno skrev:
När du lägger fram det på detta sätt så måste jag hålla med dig men jag vill fortfarande hävda att det inte finns något som styrker att det är klart med vilka regler som gäller.... sedan har försäkringsbranschen och gvk ett samarbete som jag är väl förtrogen med... men det är inte fastställt ännu vilka väggbeklädnader som är godkända eller ej utan det är mest rekommendationer mellan tummen o pekfingret...
Håller med att "kartonggips" inte har i ett badrum att göra.....
eller våtutrymme.....
Har du funderat på vad som gäller gips bakom våtrumsmatta... på tal om regler!
"badrumsbyggare"som hävdar envist att det inte finns några "klara" regler vad som gäller....
använder som jag sagt tidigare nästan uteslutande humid, lipboard som uppfyller "branschens" alla krav
Håller med att "kartonggips" inte har i ett badrum att göra.....
eller våtutrymme.....
Har du funderat på vad som gäller gips bakom våtrumsmatta... på tal om regler!
"badrumsbyggare"som hävdar envist att det inte finns några "klara" regler vad som gäller....
använder som jag sagt tidigare nästan uteslutande humid, lipboard som uppfyller "branschens" alla krav
oooo! undrar om alla getter är hemma hos "din" hantverkare...PL400,pl600 är ett "konstruktionslim som uppfyller de flesta regler som finns....Våtutrymme.. limma båtdetaljer som ligger under vatten, lite "mirakelmassa" som funkar bra som lim/tätning men inte som han gjort på "din" bild.......

Tycker synd om dig......
Tycker synd om dig......
Jag har redan skrivit till dem och de svarade så här:v-g skrev:Totalras vad gäller alla bilder. Av mig kunde han få en spark i arslet som avslut på affären. Troligen måste ALLT göras om då du själv bevittnat kompetensen som ska skilja dig från vattenskada eller mysigt badrum.
Det är alltid tråkigt när ett behörigt företag inte gör ett bra arbete.
Givetvis kan ett behörigt företag även bli av med sin behörighet om han uppenbarligen och vid upprepade tillfällen inte följer branschreglerna eller t.ex inte rättar sig efter ett utlåtande från ARN.
Jaja, upprepade tillfällen... hur många gånger?
Jag skulle nog säga att våtrumsreglerna är det tydligaste som finns efter elreglerna. BKR skriver ju rakt ut att kartonggips inte är godkänt som underlag ( i reglerna som gäller sedan något år tillbaka), så jag kan inte riktigt förstå vad det är du tycker är oklart, faktiskt. Bakom matta tror jag det fortfarande är godkänt (eller?).
gips är ok bakom matta. matta är ju ett tätskikt ...ska inte vara vatten bakom matta
kanske inte lika snyggt som kakel men matta känns helt enkelt mycket tryggare..man hör aldrig om problem..med dåligt utförda jobb..
känns bättre om vattnet är på mattan och inte rinner bakom kakel o klinker..
man ser ju inte om vattnet fortsätter in i väggen eller golv,förran det är för sent..
då blir det kostsamt
kanske inte lika snyggt som kakel men matta känns helt enkelt mycket tryggare..man hör aldrig om problem..med dåligt utförda jobb..
känns bättre om vattnet är på mattan och inte rinner bakom kakel o klinker..
man ser ju inte om vattnet fortsätter in i väggen eller golv,förran det är för sent..
då blir det kostsamt
Finns plastmattor som används som tätskikt, till exempel TarkoDry eller Armstrong. På dessa sätter man kakel och klinker. Vanlig pappgips är OK att använda eller ska användas då mattlimmet inte fäster på glasfibret på våtrumsskivorna.
Tack tank77! det är just det jag menar att reglerna inte är "klara" eftersom det går att bygga med gips sedan sätta matta sedan kakla.....men vill fortfarande säga att JAG inte använder "pappgips" utan humid som är glasfiberytbelagd... samt Lip "skumplattor".....
sedan har det inte varit klart i flera år utan det var en övergångsperiod till i juli om jag inte minns fel sedan gäller det att BKR/GVK/PER/Eller vad allt nu heter har enats med de större tillverkarna av "plattor" att pappersbeklädda gipsskivor ska mer eller mindre försvinna....
Det farliga är inte att det blir blött.... utan det torkar inte, så bildas ett svart pappersmögel som är LIVSFARLIGT det finns ännu inga utredningar om detta som kan ge bra underlag...Det är extremt hälsovådligt att få i sig detta mögel.
Det är enda anledningen till att byta bort "pappersgipset"..
Stora saneringar kommer att ske inom en snar framtid när "bubblan" briserar med allt byggfusk från 70-80-talet...Ty byggfusket förekommer inte enbart i dagsläget...Ingen vet vilka konsekvenser nya material får i framtiden..
Som denna Lip-board jag använder..kan tänka mig att den är giftig om den tar eld.. ska den förbjudas nu senare eller aldrig för det? summa sumarum:skippa pappers/kartonggips till våtutrymme... även om ni lägger matta eller målar eller något annat... Möglet är giftigt... Sjukahus hört talas om det..Dålig ventilation!!
sedan har det inte varit klart i flera år utan det var en övergångsperiod till i juli om jag inte minns fel sedan gäller det att BKR/GVK/PER/Eller vad allt nu heter har enats med de större tillverkarna av "plattor" att pappersbeklädda gipsskivor ska mer eller mindre försvinna....
Det farliga är inte att det blir blött.... utan det torkar inte, så bildas ett svart pappersmögel som är LIVSFARLIGT det finns ännu inga utredningar om detta som kan ge bra underlag...Det är extremt hälsovådligt att få i sig detta mögel.
Det är enda anledningen till att byta bort "pappersgipset"..
Stora saneringar kommer att ske inom en snar framtid när "bubblan" briserar med allt byggfusk från 70-80-talet...Ty byggfusket förekommer inte enbart i dagsläget...Ingen vet vilka konsekvenser nya material får i framtiden..
Som denna Lip-board jag använder..kan tänka mig att den är giftig om den tar eld.. ska den förbjudas nu senare eller aldrig för det? summa sumarum:skippa pappers/kartonggips till våtutrymme... även om ni lägger matta eller målar eller något annat... Möglet är giftigt... Sjukahus hört talas om det..Dålig ventilation!!
Jo! en liten komplettering.. Alla bygger inte badrum med keramiska plattor.....
Själv gör jag många badrum med träväggar efter konstens alla regler..... helt enligt gällande regler...
I dusch utrymmet vill jag ha kakel/keramiska plattor..eller matta...eller målad väv..

Själv gör jag många badrum med träväggar efter konstens alla regler..... helt enligt gällande regler...
I dusch utrymmet vill jag ha kakel/keramiska plattor..eller matta...eller målad väv..
Jag antar att det är konsumentköplagen som gäller även för denna tjänst och då skall de ha två möjligheter att rätta felen innan du har rätt att anlita någon annan att göra det i deras ställe. Det bästa är alltid att göra upp i godo. Den som gjort detta jobb vill nog lika lite som du återkomma och fixa till bristerna.i_j_h skrev:Jag ska reklamera, väntar bara på besiktningsmannen som kommer imorgon. Jag betalar inte men vill att firman betalar rivningen och nyrenoveringen av badrummet. Vet någon hur man sköter det juridiska? Kan jag häva avtalet efter så många blunder och fel? Och en försening på snart fyra veckor? Eller måste jag ge firman möjlighet att klanta sig ännu mer? Det borde finnas någon gräns, när en entreprenör visar prov på fullständig avsaknad av yrkesskicklighet borde de inte få sätta sina fötter i badrummet mer. De borde betala mina kostnaden för riktiga hantverkare som reparerar skador och slutför jobbet.
Men annars är din rätt enligt KKL ganska långtgående.
Jag skulle råda dig att invänta besiktningsmannens dom och kontakta sedan konsumentrådgivaren i kommunen, som jag hoppas att det finns en där du bor.
Låt oss hoppas att firman inte gör KK innan du kommit tillrätta med detta.
Skulle fortfarande inte betala en krona.... med tanke på alla diskussioner om "kartonggips" i väggen eller inte..... ska bli intressant vad besiktningsmannen har att invända..
Kan man be dig berätta vad som händer o sker i fortsättningen?
"badrumsbyggare"
Kan man be dig berätta vad som händer o sker i fortsättningen?
"badrumsbyggare"