2 120 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Smidig sladdborrmaskin sökes
Nog med verktyg kan man väl aldrig få? 
Jag har redan en större AEG borrmaskin/slagborr så slagfunktion och rejäl styrka finns i denna maskin. Givetvis så har jag även en helt ok skruvdragare (Blå Bosch).
Jag har fått för mig att jag behöver en borrmaskin till.
Användningsområdet är tänkt vanlig borrning i trä och stål.
Ska även klara av att polera med anpassad lumptrissa på metall där man inte kommer åt med polermaskinen. Även kunna sätta dit en stålborste och borsta rost ska den klara.
Vill att kommande borrmaskin ska vara smidig och hyffsat lätt iallafall.
Jag är inte förtjust i lågprismaskiner, men vill såklart hitta något prisvärt.
Vad tror ni om denna: Länk
Är den för vek för mina önskemål? Borde väl klara entaka borrningar med större borr än 6,5mm i stål? Orkar den att polera?
Eller finns det bättre/prisvärdare maskiner?
Runt tusingen tycker jag är lämpligt för en smidig borrmaskin, är det vettigt?
Jag är inte "fast" i något speciellt märke, utan vill ha något prisvärt.
Tack på förhand!
Jag har redan en större AEG borrmaskin/slagborr så slagfunktion och rejäl styrka finns i denna maskin. Givetvis så har jag även en helt ok skruvdragare (Blå Bosch).
Jag har fått för mig att jag behöver en borrmaskin till.
Användningsområdet är tänkt vanlig borrning i trä och stål.
Ska även klara av att polera med anpassad lumptrissa på metall där man inte kommer åt med polermaskinen. Även kunna sätta dit en stålborste och borsta rost ska den klara.
Vill att kommande borrmaskin ska vara smidig och hyffsat lätt iallafall.
Jag är inte förtjust i lågprismaskiner, men vill såklart hitta något prisvärt.
Vad tror ni om denna: Länk
Är den för vek för mina önskemål? Borde väl klara entaka borrningar med större borr än 6,5mm i stål? Orkar den att polera?
Eller finns det bättre/prisvärdare maskiner?
Runt tusingen tycker jag är lämpligt för en smidig borrmaskin, är det vettigt?
Jag är inte "fast" i något speciellt märke, utan vill ha något prisvärt.
Tack på förhand!
Jag har föregångaren till maskinen du länkar till. En alldeles utmärkt borrmaskin, med låg vikt och mycket bra balans. Jag brukar använda den för att borra i trä och borrning+försänkning innan jag drar skruv.
Den är alldeles för klen och fel växlad för polering. På grund av relativt låg effekt och högt varvtal är det ingen "allroundmaskin". Den är inte optimal för borrning i stål, speciellt inte över 6mm.
Den är alldeles för klen och fel växlad för polering. På grund av relativt låg effekt och högt varvtal är det ingen "allroundmaskin". Den är inte optimal för borrning i stål, speciellt inte över 6mm.
Jag har en Kress 500w i jobbet som jag är mycket nöjd med.
Den är liten, lätt, fina lågvarvsegenskaper, grym känsla i gasreglaget och är förvånande stark.
Den klarar 10mm hål i metall utan att klaga.
Jag vet ej hur den funkar till polering och liknande, men som borrmaskin är den kanon.
Kress är ett kanonmärke enligt mig.
http://viewitem.eim.ebay.se/Kress-BohrmaschineBohrschrauber-500-BS--04050312/230554177393/item
Den är liten, lätt, fina lågvarvsegenskaper, grym känsla i gasreglaget och är förvånande stark.
Den klarar 10mm hål i metall utan att klaga.
Jag vet ej hur den funkar till polering och liknande, men som borrmaskin är den kanon.
Kress är ett kanonmärke enligt mig.
http://viewitem.eim.ebay.se/Kress-BohrmaschineBohrschrauber-500-BS--04050312/230554177393/item
Sålde, tyvärr.Fluxor skrev:
Jag köpte borrmaskinen, en slipmaskin och en skruvdragare på utförsäljningen av Kress (40%rabatt).
Dom säljer nu Milwaukee istället, synd för Kress är mycket bra maskiner
Så nej, maskinen går ej att köpa i sverige vad jag vet.
Jag kan bara säga att den är väldigt kompakt och skön att hålla i.
Edit: Här är länken till deras hemsida, där ser du lite bilder på hur liten maskinen är.
http://www.kress-elektrik.com/Power-tools.71+M5e02b50af21.0.html?&tx_commerce_pi1[catUid]=32&tx_commerce_pi1[showUid]=42
Redigerat:
Tackar för svaren!
Verkar som kressen är både starkare, tystare och aningen långsammare (vilket är bra för mig) än den lilla Boschen
Själva poleringsdelen är mest en önskan så jag kan komplettera med borrmaskinen där jag inte kommer åt med polermaskinerna. Alltså inte primära användningsområdet.
Är inne på att handla en såndär nu!
Får se hur humöret är om någon timme, rätt vad det är så råkar man väl trycka på köpknappen som finns i E-baylänken
Funkar de rakt av från tyskland?
Verkar som kressen är både starkare, tystare och aningen långsammare (vilket är bra för mig) än den lilla Boschen
Själva poleringsdelen är mest en önskan så jag kan komplettera med borrmaskinen där jag inte kommer åt med polermaskinerna. Alltså inte primära användningsområdet.
Är inne på att handla en såndär nu!
Får se hur humöret är om någon timme, rätt vad det är så råkar man väl trycka på köpknappen som finns i E-baylänken
Funkar de rakt av från tyskland?
Redigerat:
Vet inte om intresse finns, men borrmaskinen är hemma sedan några dagar.
Eftersom jag själv uppskattar när man letar i gamla trådar, att det även står hur det gått så blir det en kort återkoppling.
Första intrycket är mycket gediget. Ser bättre ut IRL än på bilderna.
Lång gummerad elkabel som går att ta loss ifall det blir trassel eller liknande.
Startknappen är även "gasreglage" för hur fort det ska snurra. Bra känsla i "gasreglaget",
vilket gör att maskinen även är lämplig till att använda som skruvdragare.
Maskinen är liten och smidig, vilket gör att den kommer antagligen ligga framme på en av verkstadsbänkarna för snabba jobb.
Förvånandsvärt stark med tanke på storleken!
Kort sagt så kommer den nog passa mer än utmärkt för mina behov d^_^b
Har inte testat med polerskiva och polera än, men inte ett dugg orolig att den inte kommer mäkta med det.
Tack för tipset!
Eftersom jag själv uppskattar när man letar i gamla trådar, att det även står hur det gått så blir det en kort återkoppling.
Första intrycket är mycket gediget. Ser bättre ut IRL än på bilderna.
Lång gummerad elkabel som går att ta loss ifall det blir trassel eller liknande.
Startknappen är även "gasreglage" för hur fort det ska snurra. Bra känsla i "gasreglaget",
vilket gör att maskinen även är lämplig till att använda som skruvdragare.
Maskinen är liten och smidig, vilket gör att den kommer antagligen ligga framme på en av verkstadsbänkarna för snabba jobb.
Förvånandsvärt stark med tanke på storleken!
Kort sagt så kommer den nog passa mer än utmärkt för mina behov d^_^b
Har inte testat med polerskiva och polera än, men inte ett dugg orolig att den inte kommer mäkta med det.
Tack för tipset!
Klicka här för att svara