6 974 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Smidig kopplingsklämma
Nu blir jag nyfiken. Vilka hastigheter pratar vi om på en KNX bus? Känns lite löjligt med certifierade kopplingsklämmor(!) i hemmet. Kan väl inte vara så mycket information som skickas runt eller svår miljö?
Ja för KNX kan man skarva med precis vad som helst, har ingen betydelse. Hastigheten är riktigt låg och systemet designat för robust funktion även vid svårare miljö.
Men även här gäller väl den maniska punkten tillverkarens anvisning, så skulle det inte funka skyller man på klämman in absurdum. Går nog inte att överbevisa någon som lever i den bubblan på ett rimligt sätt.
Men även här gäller väl den maniska punkten tillverkarens anvisning, så skulle det inte funka skyller man på klämman in absurdum. Går nog inte att överbevisa någon som lever i den bubblan på ett rimligt sätt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Håller med @GK100, vad som helst skulle funka, själv har jag sockerbit någonstans, kört Wago222 vid något tillfälle och har (eller åtminstone hade, minns inte om jag bytt) en urgammal CAT5 isf bus-kabeln, bara för att CAT5:an redan satt där. Allt detta funkar utmärkt men skulle det haverera skulle jag börja felsökningen i mina avarter.
Om man bortser från att KNX-världen älskar att certifiera så finns det en annan anledning att välja de korrekta klämmarna: de är också anslutningspunkten mot respektive deltagare (deltagaren har två metallpiggar som går in i två hål i sidan på klämman)
Med det sagt så är de väldigt smidiga, varje röd/svart block kan skarva fyra par (2x4) ledningar och är riktigt små. Kräver dock i princip enkardelig ledning, annars är det riktigt jobbigt att få in den i klämman.
Om man bortser från att KNX-världen älskar att certifiera så finns det en annan anledning att välja de korrekta klämmarna: de är också anslutningspunkten mot respektive deltagare (deltagaren har två metallpiggar som går in i två hål i sidan på klämman)
Med det sagt så är de väldigt smidiga, varje röd/svart block kan skarva fyra par (2x4) ledningar och är riktigt små. Kräver dock i princip enkardelig ledning, annars är det riktigt jobbigt att få in den i klämman.
Klicka här för att svara