9 824 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Smidesstaket eller häck?
Tack!
Det klart att det går att göra ett billigare smidesstaket....det beror ju på vad man är ute efter....att snyggt staket kräver ofta mycket jobb och i vissa fall ganska mycket matrl....och då kan det kosta mycket i bara matrl....
Tack Bödde!
Enklast och billigast är väl att behålla häcken?
Bara att komplettera luckorna.
Jag är inte 100% säker, men jag skulle bli förvånad om det inte går att klippa ner hagtornshäcken för att få den tät igen. I o m att den är så väletablerad med rötterna så växer den snabbt upp igen.
Ingen springer igenom en tät hagtornshäck.
Jag tar 100 ggr hellre häckklippning än underhåll av staket.
Bara att komplettera luckorna.
Jag är inte 100% säker, men jag skulle bli förvånad om det inte går att klippa ner hagtornshäcken för att få den tät igen. I o m att den är så väletablerad med rötterna så växer den snabbt upp igen.
Ingen springer igenom en tät hagtornshäck.
Jag tar 100 ggr hellre häckklippning än underhåll av staket.
Ja, det har vi också funderat på. Bara det att om vi klipper ner hela häcken så blir det nästan fritt blås till gatan för barnen. Men jag läste någonstans att man kan klippa ner var femte planta och göra det fem år i rad, så har man föryngrat hela häcken utan att det blivit kalt. Det låter ju som en bra idé!
Kör nog på det plus att köpa extraplantor till hålen och ser hur det blir innan jag går på något annat!
Kör nog på det plus att köpa extraplantor till hålen och ser hur det blir innan jag går på något annat!
Kolla för säkerhets skull med någon trädgårdsmästare/plantskola/trädgårdsforum (t ex odla.nu) el likn att hagtorn funkar att klippa ner jäms med fotknölarna. Det borde fungera då jag tycker att hagtorn kan vara lite ogräsartad här ute på landet iaf, och växer buskartat med många stammar, men föryngringsbeskärning av häckar varierar med vilken sorts häck det är.
Om häcken består av flerstammiga buskar/träd så kan man också klippa ner 1/3-del el hälften av stammarna under 2-3 år för att undvika en helt nedklippt häck. Ibland rekommenderas också tripp, trapp trullklippning, dvs någon/några stammar ända nere vid backen någon/några en bit upp, och någon/några ytterligare högre upp.
Jag har själv en hagtorn vid "grindhålet". Den klipper jag varje år för att den inte ska växa ut och proppa igen infarten. Den är tät och fin uppifrån och ner. För att få en häck tät ända nerifrån så bör man klippa den så att den är något bredare nertill än upptill. Klipp den också smal från början. Den kommer med åren att bli bredare. Häcksaxen "vilar" gärna mot föregående års klipplägen, och då ökar bredden någon cm el två varje år, samtidigt som häcken är tät även efter klippning.
Om häcken består av flerstammiga buskar/träd så kan man också klippa ner 1/3-del el hälften av stammarna under 2-3 år för att undvika en helt nedklippt häck. Ibland rekommenderas också tripp, trapp trullklippning, dvs någon/några stammar ända nere vid backen någon/några en bit upp, och någon/några ytterligare högre upp.
Jag har själv en hagtorn vid "grindhålet". Den klipper jag varje år för att den inte ska växa ut och proppa igen infarten. Den är tät och fin uppifrån och ner. För att få en häck tät ända nerifrån så bör man klippa den så att den är något bredare nertill än upptill. Klipp den också smal från början. Den kommer med åren att bli bredare. Häcksaxen "vilar" gärna mot föregående års klipplägen, och då ökar bredden någon cm el två varje år, samtidigt som häcken är tät även efter klippning.
Hagtorn går att klippa ned hårt. Växer upp superfort och blir grön o fin med härliga taggar som punkterar alla fotbollar. Mitt förslag är klipp ned häcken men sätt oxå upp ett staket liknande förslaget ovan i vitt. Sikttriangeln i Falun är 80 cm, ni har säkert ngt liknande.
Klicka här för att svara