Detta är vårt nyinköpta hus, byggt 1924. Häcken som omringar huset är hagtorn, riktigt dåligt skött. Jag har räknat till fem andra sorters blad i den, och dessutom har den hål på upp till två meter i nederkant.
Vi måste fixa med detta nu till våren, då vi har småbarn som behöver skydd mot att springa ut på gatan.
Husets tomt ligger på framsidan, och är i princip den ni ser på bilden, plus några meter till. Ingen infart att ta hänsyn till, men dock ett hörn, där det skall vara god sikt.

Som det känns nu har vi två alternativ:
1, smidesstaket (matchar smidesdetaljerna på balkongen som ni ser skymtar bakom syrenen)
2, häck, med relativt uppvuxna buskar, så att skyddet mot utspringning på gatan kommer direkt. Vi funderar på tuja (trevligt att den är vintergrön - typ den enda jag har fått fram som är det i zon 5, där vi bor), men är öppna för andra förslag. Viktigast är att den ger skydd mot gatan, som sagt. I andra and får den gärna ge insynsskydd också (vilket då smidesstaket är rätt dåligt på).

I häcken finns inblandat några träd, som återkommer på fler ställen på gatan, så därför vill vi ha kvar dem.

Vi bor i ett område där alla hus ser olika ut. Grannhusen är funkis med brunlaserat staket, och vitt trähus liknande vårt med måbärshäck.

utsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni blir bäst?

C
Nu vet vi ju inte var du bor....men har du funderat på gärsgård?

Jag kan tycka att smidesstaket blir lite pråligt ibland, och därför inte passar till hus mindre än en herrgård (en överdrift, men det blir tydligast så :) )
Tycke och smak går ju upp och ner, hit och dit, men för egen del har jag den senaste tiden börjat tycka mer och mer om trästaket. Det ska vara ganska höga stående "pinnar", relativt smala (kanske 6-7 cm) med spets (ungefär som på bilden) ImageUploadedByByggahus.se1388773554.580440.jpg
Skapa konto
eller snedsågade. Inte det ni frågade efter, men ändå :) Jag tror (utan att ha varit på plats) att det skulle passa kanon!

Carra - Tack för förslaget! Det är i stadsmiljö, så jag tror inte gärsgård skulle göra sig så bra.

Bödde - har varit inne på det också, men det känns som det är rätt mycket underhåll på dem? Om man skall göra det bra blir det till att göra egna spjälor, va? Känns som de från byggvaruhusen inte är så bra kvalitet på.

• Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
(Och någon mindre herrgård är det definitivt inte! ;))

Vad får det kosta?

Enk Projektet - det är 44 meter, hoppas på att komma undan med 25 plus underarbete (stolpar/jord).

Henriettae skrev:
Enk Projektet - det är 44 meter, hoppas på att komma undan med 25 plus underarbete (stolpar/jord).
Hmm....då får ni nog göra staketet själva....färdigt staket skulle jag gissa kostar ca 1000kr/m......utan mark arbete....

Åh herregud! Det är ju nästan dubbla priset på båda de andra alternativen - kan det verkligen stämma?? Var köper man färdigt staket av god kvalitet? Å andra sidan har ingen av oss tummen mitt i handen och har renoverat rätt mycket redan, så vi tror inte att staket är speciellt svårt, mest att det tar tid att måla.

Henriettae skrev:
Bödde - har varit inne på det också, men det känns som det är rätt mycket underhåll på dem? Om man skall göra det bra blir det till att göra egna spjälor, va? Känns som de från byggvaruhusen inte är så bra kvalitet på.
Det är klart, jobb blir det med målning och så, men det blir det med häck också. Lägger ni pengar på bra färg kan man under många år tvätta staketet så det blir som nytt.
Jo, det har du rätt i. Bäst är nog att köpa tryckt virke av hög kvalité och såga själv, gör man bara en mall går det snabbt. Sen får man vänta något år innan man målar det (fukten i det tryckta måste ut innan man målar).

Henriettae skrev:
Å andra sidan har ingen av oss tummen mitt i handen och har renoverat rätt mycket redan, så vi tror inte att staket är speciellt svårt, mest att det tar tid att måla.
Då fixar ni lätt ett staket själva och slipper betala fantasisummor för det :)

Redigerat:
Bödde - ja, hyser inga tvivel om att vi fixar det, egentligen. Och målning är kul - men känns som det kan ta en bra stund med alla spjälor! Däremot har jag inte kollat upp just staket så mycket - om det skall målas, är det alltid tryckimpregnerat som gäller? Då måste man ju som du säger vänta att måla det (gjorde det med en altan för några år sedan), men det känns som det hade varit betydligt enklare att kunna måla alla delar liggandes i garaget innan man sätter upp dem?

Nejdå, det måste det inte vara. Ni kan stryka med någon vätska (glömt namnet på den jag använder) som motverkar röta. Man kan ställa stängerna i burken så det suger upp riktigt mycket, å sen är det bara å måla över. Det är ju bara för å rädda trät så länge som möjligt man använder tryckt, men håller man otryckt trä målat och ser till att ex högt gräs inte ligger mot ändarna så klarar ni er länge.

Här har vi den ;)
ImageUploadedByByggahus.se1388780051.609267.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.