Har en tanke om att sätta en grind vid garageuppfarten, så hunden kan få fritt spelrum på baksidan.
Klurigheten här sitter i att det är dubbla sluttningar. Den upp till garaget är ju given så slag grind som öppnas inåt är inget alternativ. Och utåt så kommer de i en rätt så trafikerad gata.
Sluttningen ute på gatan gör att en skjutgrind i "klassiskt" smides utförande kanske ser på sniskan ut.
Helst skulle man kanske ha någon dragspelshistoria.
En standard skjutgrind med räta vinklar kommer inte att linjera med muren.

De trådar jag hittat tidigare har lösningarna varit att jämna ut marken, vilket inte är ett alternativ här.
Vad hade ni gjort? någon som haft liknande?

• Uppfart till garage med dubbla sluttningar och häck, markering visar gatans lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ kan vara att sätta grinden längst upp i sluttningen och komplettera med staket i förlängningen av häcken, eller att komplettera häcken...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…

Bästa svaret

C
niclas_swe niclas_swe skrev:
Den upp till garaget är ju given så slag grind som öppnas inåt är inget alternativ.
Det går att sätta en grind även i en ganska brant sluttning genom att sätta ena gångjärnet på en arm så att grinden öppnas inåt/uppåt istället för rakt inåt.

• Gilla
niclas_swe och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ett alternativ kan vara att sätta grinden längst upp i sluttningen och komplettera med staket i förlängningen av häcken, eller att komplettera häcken...
Nja det är jag inte så förtjust i. Tomten är så liten ändå.

C cpalm skrev:
Det går att sätta en grind även i en ganska brant sluttning genom att sätta ena gångjärnet på en arm så att grinden öppnas inåt/uppåt istället för rakt inåt.

[media]
Att jag inte tänkte på det. Jobbar ju med gångjärn mm men mot småapplikationer.

niclas_swe niclas_swe skrev:
Nja det är jag inte så förtjust i. Tomten är så liten ändå.
Förstår och respekterar det, och det är ju faktiskt er tomt. :D Men, jag vill ändå argumentera liiite till för min tanke innan jag ger upp. :rofl:

- Fundera över vad ni använder uppfartens yta till, är den ens en del av det ni ser som tomt? Eller bara en asfalterad tråkig parkeringsyta?
- Som det ser ut har ni tillräckligt med yta uppe på "platten" för att få plats med era bilar innanför grinden om den står längst upp.
- En fördel med att sätta grindarna längst upp är att man slipper stanna på gatan för att öppna grindarna, man kan köra upp på uppfarten och stanna. Visst, ni kanske skaffar elektriska grindar med fjärrkontroll, men era bilburna gäster lär knappast ha någon fjärr?
- Mycket enklare teknisk/mekanisk lösning för grinden. (Och med det sagt tycker ju även jag att det vore coolt att konstruera en lösning med lyftande armar, bara för att. ;))

Så, nu har jag sagt mitt. Kör ni fortfarande på grindarna längst ner kommer jag inte tjata mer. :rofl:

T ToRy skrev:
Förstår och respekterar det, och det är ju faktiskt er tomt. :D Men, jag vill ändå argumentera liiite till för min tanke innan jag ger upp. :rofl:

- Fundera över vad ni använder uppfartens yta till, är den ens en del av det ni ser som tomt? Eller bara en asfalterad tråkig parkeringsyta?
- Som det ser ut har ni tillräckligt med yta uppe på "platten" för att få plats med era bilar innanför grinden om den står längst upp.
- En fördel med att sätta grindarna längst upp är att man slipper stanna på gatan för att öppna grindarna, man kan köra upp på uppfarten och stanna. Visst, ni kanske skaffar elektriska grindar med fjärrkontroll, men era bilburna gäster lär knappast ha någon fjärr?
- Mycket enklare teknisk/mekanisk lösning för grinden. (Och med det sagt tycker ju även jag att det vore coolt att konstruera en lösning med lyftande armar, bara för att. ;))

Så, nu har jag sagt mitt. Kör ni fortfarande på grindarna längst ner kommer jag inte tjata mer. :rofl:
Hehehe, absolut vettiga argument! Det ger jag dig.
Faktum är att det bara är min bil som åker upp och ned där.
Gäster och frugan parkerar på andra sidan. Ovanpå garaget är en carport där frugan parkerar och hela själv entren är på andra sidan.
Tanken på sikt är att elektrifiera grinden, men fram tills dess så ser jag inte det som ett problem, då jag ändå går den vägen med hunden varje morgon och kväll.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.