5 483 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Smarta tips för ett superkök?
Jo absolut. Det är lite samma sak som att säga att det blir varmt och skönt med den globala uppvärmningen (fast såklart inte). Med 70 djupa underskåp (730 mm djup bänkskiva) blir skillnaden tyvärr ändå 30 cm jämfört med mina 34,5 cm (635 mm djup bänkskiva). Det är 15 procent värre med 73 cm djup bänkskiva... Med 61 cm djup bänkskiva blir det mer än 90 % värre skillnad (om man räknar på samma vis) än vad jag har. Med det sagt så får man göra som man vill. Inget fel i det.H hapazard skrev:
Redigerat:
Ok, det låter logiskt. I mitt fall kan det däremot bli svårt att skapa disktriangeln iom köksöns placering, eller hur?BirgitS skrev:
Syftet med begreppet är framför allt att man ska få ner avstånden mellan de delar i köket som används mest och att göra som du skrev är en mycket bra lösning och det blev ju också vanlig på 50- och 60-talet när man tänkte mycket på att kök skulle vara praktiska. Då kallades det för parallellkök och idag pratar man om att ha köksö plus vägg med högskåp.
Gäller ju inte bara kylskåp utan all sorts förvaring av mat och ingredienser, alltså även frys och förvaring av ris, konserver osv.
Det är i analogi med arbetstriangeln till för att hålla nere avstånden man måste bära omkring på porslin och glas, typ att förvaring av sånt ska finnas nära diskmaskinen och det ska vara lätt tömma maskinen utan att krocka med någon som lagar mat samt det ska vara lätt att gå från matbordet till diskmaskinen utan att man behöver gå runt t.ex. en kökshalvö eller hamna i trånga passager där man möter andra som också kommer med disk.
Tack för tipset! Om boken bygger på principer så bör de ju hålla för evigt. Ska kolla närmare på denmexitegel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 108 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 108 inlägg
Visst är det bra att tänka på och planera sin köksmiljö. Men man behöver inte överplanera.
Jag har bott i/med många olika slags kök, u-kök, i-kök, parallell-kök, kök med köksö, L-kök, kök i öppen planlösning, tom ett husvagnskök (där lagade jag mat till en 50-årsfest). Allt har gått bra.
Man vänjer sig alltid vid hur just det köket fungerar. Och man gör köket till sitt "eget" efter ett tag.
Jag har bott i/med många olika slags kök, u-kök, i-kök, parallell-kök, kök med köksö, L-kök, kök i öppen planlösning, tom ett husvagnskök (där lagade jag mat till en 50-årsfest). Allt har gått bra.
Man vänjer sig alltid vid hur just det köket fungerar. Och man gör köket till sitt "eget" efter ett tag.
Jo, såklart. Men allting är en avvägning, någon annan kanske tycker de 29cm djupa överskåp du har är för djupa de med. Det beror säkert på vad man är van vid, fri höjd mellan bänkskiva och översskåp, och hur lång man är själv. Jag har 35 djupa överskåp och 72 cm bänkskiva, så 7% "bättre" än vad du harFulkemisten skrev:
Jo absolut. Det är lite samma sak som att säga att det blir varmt och skönt med den globala uppvärmningen (fast såklart inte). Med 70 djupa underskåp (730 mm djup bänkskiva) blir skillnaden tyvärr ändå 30 cm jämfört med mina 34,5 cm (635 mm djup bänkskiva). Det är 15 procent värre med 73 cm djup bänkskiva... Med 61 cm djup bänkskiva blir det mer än 90 % värre skillnad (om man räknar på samma vis) än vad jag har. Med det sagt så får man göra som man vill. Inget fel i det.
Edit: Jag kollade lite på vad vi har i skåpen och våra tallrikar hade inte rymts i 29 djupa överskåp, inte heller vår mikro eller spisfläkt. Så värt att fundera några varv kring.
Redigerat:
Till och med nästan 9% bättre. Men... Jag har ingen som helst möjlighet att ha 70-skiva pga begränsad kvadratmeteryta på köket. Dessutom tappar man rymd på att flytta fram skåpen från vägg. Hur som helst så är ju hela grejen att varje kök är unikt och ju mer tid man funderar på vad man själv vill ha och behöver desto mer perfekt blir det (jag funderade i 5 år och lagade mat i ett vidrigt 80-talskök undrar tiden). Den som flyttar in efter en själv tycker förhoppningsvis att köket är ytterligt jävla kiaskass och helt värdelöst på samtliga punkter, då har man verkligen lyckatsH hapazard skrev:
Valde både tallrikar och spisfläkt utifrån skåpsdjup. Microvågsugnen i högskåp (ja jag vet, det blir död volym bakom, det är det enda dåliga med mitt kök).H hapazard skrev:
Har även fasta hyllplan utifrån mina glas och annat i väggskåpen. Så nice att slippa fula hålrader. Fatta ilskan när nån upptäcker att mitt platsbyggda kök inte rymmer deras champagneglas på höjden...Fulkemisten skrev:
Slutsats- bygg köket för dig själv till extrema nivåer, då blir det som absolut bäst.
Klicka här för att svara