kinglolle skrev:
Jag har både essves plåtlåda/plåtväska, essves essbox, l boxx med plastinsatser och sortainer.

Det är lite frågan vad syftet är med förvaringen. Är det bara för att använda i verkstan så är en hylla med kartongerna redan en funktionell lösning. Är det däremot så att du som mig vill kunna ta med dig ett sortiment av skruv så är det viktigare med vettig mobil förvaring.

Kör du mest med essve så kanske essbox är värt att fundera på? Då kan du enklare ta med dig hela boxen med kombination av de skruv du behöver eller vid andra tillfällen ta med dig en låda bara
Hmm, ja det tål att tänkas på. Tänkte mig lådor/skåp där man direkt såg asken man behövde. Men på somrarna jobbar jag mycket utomhus så en uppsättning essbox kanske är praktiskt. Har en arbetsbänk några meter utanför verkstaden, och funderar på ett tak över...

Kom på att jag sparat några bilder från någon som hade rätt smart förvaring av bultar m.m. (jag hoppas att ingen tar illa upp för att jag återpublicerar dessa bilder...) IMG_0117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0118.jpg
Skapa konto
IMG_0119.jpg
Skapa konto
IMG_0112.jpg
Skapa konto

Larsa skrev:
[bild]
Mysig hoj! Jag hade "lillasystern" till den förut, SV650.

simpa81 skrev:
Mysig hoj! Jag hade "lillasystern" till den förut, SV650.
Ja jag har blivit lite kär i den där rackaren :-) Tycker den är lite cool...

Freco skrev:
Kom på att jag sparat några bilder från någon som hade rätt smart förvaring av bultar m.m. (jag hoppas att ingen tar illa upp för att jag återpublicerar dessa bilder...) [bild][bild][bild][bild]
Det där var snyggt! Vanliga sortimentlådor i en hurts?

Korvgubbe
Mysig förvaring du visar Freco!

Vad det gäller små verkstäder där man faktiskt tänker jobba så gäller det i mitt tycke att planera för att kunna hantera långa stycken och dammsäkra det som går. Vanliga köksöverskåp är utmärkta och går oftast att hittas billigt begagnat. Ett plus är att det blir enkelt att få det att se städat ut och man får en automatisk uppdelning i sektioner.
Tänk även igenom hur arbetsflödet blir, det är oerhört irriterande att behöva krypa under skivor för "att komma åt det där lilla verktyget man behöver lite snabbt bara för att..."

Vad det gäller skruv och liknande så beror det mycket på hur du tänker utnyttja din verkstad. Behöver man många skruvar av en sort inför ett projekt så köper man det då, man behöver faktiskt inte lagerhålla +500 st av varje sort. Vad det gäller mindre mängder av skruvar så tycker jag personligen att det viktigaste är att det är lätt att hitta den sort man vill/behöver ha. Inte att de finns tillgängliga inom en armslängds avstånd, utan man tar fram sortimentlådan när man behöver den.

• Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
stomneby skrev:
Finns här på forumet men tar genvägen till hemsidan [länk]
Den var otroligt fiffig den lösningen!! :D

Redigerat:
Jo jobbas skall det... Det jag vill åstadkomma är att det skall gå smidigt att få fram och plocka undan verktyg (framför allt maskiner) och det skall vara enkelt att hitta skruv/bult/annat. Irriterar mig lite på sortimentlådor då de skall upp på arbetsbänken för att öppnas, de kommer i vägen... Gillar min nuvarande verktygsplåt där jag har nästan alla handverktyg direkt åtkomstbara. Har hemsnickrade lådor (med expansionsbeslag) under arbetsbänken med skruv och annat, men det blir rörigt och platsen räcker inte till för ett skruvsortiment. Plugg, maskinskruv och andra "beslag" funkar bra i sortimentskåp.

Freco skrev:
Kom på att jag sparat några bilder från någon som hade rätt smart förvaring av bultar m.m. (jag hoppas att ingen tar illa upp för att jag återpublicerar dessa bilder...) [bild][bild][bild][bild]
Smart!
Clas Ohlson har ett "system" från Raaco som är staplingsbart som fyller ungefär samma funktion: http://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-Raaco-Handy-Box/Pr311432000

Har själv 2 av lådorna som ingår i ovanstående kit och jag tycker att dom är väldigt smidiga.

Redigerat:
Snickar- och svetsverkstad i samma utrymme?!?!!!?

Låter lite sucidalt!

vojma skrev:
Snickar- och svetsverkstad i samma utrymme?!?!!!?

Låter lite sucidalt!
Det har jag alltid haft =) har funkat bra alltid. Men se till att ha brandsläckare och var noga med att hålla rent.

Och jag har ju fördelen att det är två rum. Kan alltså ha i princip brandsäkert i ena rummet (det nya)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.