pacman42 pacman42 skrev:
...basförbrukningen ligger på ca 600W...
Och jag som tycker min basförbrukning inkl vent på ung 300W är mycket
 
10% besparing hm.
Det är ju bara spotpriset och momsen på spotpriset dom varierar.
Elnätsavgift energiskatt och certifikat är väl samma?

Så t.ex. hur mycket varierar det totala kwh-priset inkl alla avgifter och elnät egentligen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
800W, jisses!

Mina två är på 70W.
Kollade upp effekten på min, den är 300W, så det kan inte vara den heller. Får prova att stänga av elpannan och se om det är kompressorn. Är dock inte hemma just nu, så jag får vänta ett par dagar.
 
L lat skrev:
Och jag som tycker min basförbrukning inkl vent på ung 300W är mycket
Ja, jag måste hitta vad som drar. Det man inte vet om är svårt att göra något åt. Men jag har en hel del elektronik, men den borde inte motsvara 300W mer än exempelvis ditt hus...
 
Fortfarande inte hemma, men har baserat på kurvorna (har elförbrukningens grafer nåbara utifrån) kunnat identifiera att elpatronen går in när man duschat, helt i onödan då kompressorn skall kunna ta hand om den uppvärmning. Finns säkert någon inställning för detta i installatörsmenyn som normalt sett inte är tillgänglig. När jag kommer hem ikväll så skall jag slå av pannan så att jag vet hur mycket den drar. Men baserat på ett snabbt överslag så skulle jag kunna spara runt 1000kr per år bara på att bli av med denna helt onödiga förbrukning. Detta motsvarar ca 7% av min årsförbrukning!

Tvättmaskinen verkar dra ett par kWh för att värma vattnet upp till 30 grader, vilket den gjorde i eftermiddags (frugan körde en 30 graders fintvätt på timer), men förutom denna spik så märks inte ens tvättmaskinen bland det övriga. Men nu var det ju ett väldigt kort och kallt program iofs.

Frugan slog av handdukstorken över natten, men pucklarna bestod. Så det var inte den alltså, frågan är om det kan vara kompressorn i elpannan som går igång? Det lär jag ju märka om jag konfigurerar bort att elpatronen går igång för att värma varmvattnet. Utan handdukstorken så sjönk dock lägsta effektåtgången hemma med ytterligare ca 60-100W, så det verkar ju ändå haft viss betydelse. Om vi antar att den har en basförbrukning på 60W så blir ju bara det ca 526kr per år. Här borde timerstyrning kunna spara en del. Och om man inte vill betala dyr el på dagen så skulle den ju kunna förvärmas under natten. Det är ju på morgonen och kvällen man normalt sett duschar.

Så baserat på mina snabba siffror nu över helgen så skulle jag vilja påstå att det nog finns mer pengar på att optimera hur huset och varmvattnet värms upp av elpannan än på att optimera när på dygnet elpannan hämtar sin elström från nätet!!!

Nja, det finns nog inte så mycket pengar att hämta på att köpa el till timpris, men efter att jag optimerat förbrukningen hemma lite mer så skall jag räkna på det över vintern. Sedan får vi se om jag hade rätt...
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag kollade lite snabbt på prisvariariationen. Oftast är variatonen mkt liten i förhållande till det totala elpriset och de gånger det sticker ut verkar vara när alla lagar mat samt dagtid i allmänhet. En tillräcklig optimering kan vara att låta pumpen ladda på rejält med varmvatten innan morgonduschandet och att låta den gå ner i effekt redan tidig kväll om man har golvvärme.

Själv har jag besparing att göra på att döda värmesystemet bums om solen skiner in, det blir ändå övertemp.

Instämmer annars att den största potentialen är andra förbättringar. Timpriset blir ju dyrare för vissa saker med, som matlagningen, tvätt och torktumlare och diskmaskin som man ofta kör på dyrtid.
 
Då väntar vi bara på prognosstyrning. T ex att väderleksprognosen får vara med och bestämma hur mycket det är lönt att ladda acken när elen är billig.
 
Läs https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggkMAA&usg=AFQjCNFWhbvjYjzjG8L7qHfsVLu-opSiUQ

Tillgång till väderprognos (inte ens en perfekt sådan) betyder inte automatiskt en besparing.

Den största besparingen ligger (surprise!!) i att korrekt justera in värmesystemet och ha de bästa termostaterna med minsta proportionalbandet. Där är största vinsten. Den uppstår genom att undika övertemperaturer och ojämna temperaturer samt att minimera förluster där de inte gör nytta (tex för hög framöedningstemp).
 
martin43 martin43 skrev:
Läs [länk]

Tillgång till väderprognos (inte ens en perfekt sådan) betyder inte automatiskt en besparing.

Den största besparingen ligger (surprise!!) i att korrekt justera in värmesystemet och ha de bästa termostaterna med minsta proportionalbandet. Där är största vinsten. Den uppstår genom att undika övertemperaturer och ojämna temperaturer samt att minimera förluster där de inte gör nytta (tex för hög framöedningstemp).
Absolut. Du ha rätt i det mesta i resonemanget. Utom termostater då. Svårt att nå högsta verkningsgrad med fast kondensering mot termostater (eftersom det automatiskt betyder övertemp).
Vad jag menade är att inga acktankar är helt isolerade. Vid någon punkt lönar det sig inte att ladda dom om elpriset bara är lite lägre än vanligt och behovsprognosen är väldigt låg.
 
Japp. Tänkte inte på att det var en värmepump inblandad (ööh. topic). ;)

Menar du att termostater och VP betyder övertemp för pumpen eller övertemp i rummet?
 
En termostat som stänger betyder att vp jobbat med för hög framlednng sen kan det ju vara så att den höga framledningen behövs för att få rätt värme i andra rum. En centralt monterad rumsgivare stryper ofta på ett effektivare sätt än vad termostater gör i en vanlig villa.
 
Aha. Man ska ju ha båda: Optimal framledning som precis räcker för att hålla önska temp och lokal avstängning med termostat i tex de rum där solen ibland skiner in. (Men med VP utan tank kan man som du säger inte sluta förbruka energi hur som helst så man får väl kompromissa en aning).

Med övertemperatur menade jag och rapporten att man har högre temperatur än man ställt in i något eller flera rum (= kostar pengar) pga dålig intrimning eller reglering.
 
Aha. Nu tror jag vi börjar förstå varandra här :)
Jag trodde du menade övertemperatur i radiatorkretsen (inte rummet som sådant)

I vilket fall så ska helst alla radiatorer gå öppna.
Centralt placerad rumsgivare (som parallellförskjuter kurvan vid behov) är bra.
I allra sista nödfall strypa eller termostatreglera enskild radiator.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Efter lite grävande så har jag nu minskat förbrukningen rätt kraftigt hemma. Mycket riktigt så gick elpatronen in om man duschade. Efter dotterns dusch nu på kvällen så nöjde den sig med kompressorn.

Vidare så hade ena frysen fastnat i aktivt läge, ändrade temperaturen på den ett par grader (från -20 till -18) och nu går den inte hela tiden längre. Den stod på 20 grader inför ett planerat strömavbrott för två veckor sedan, hade glömt att ställa tillbaka den.

Jag har fortfarande lite väl hög basförbrukning, skall leta reda på min mätare för mätning i eluttag, då bör jag kunna mäta vad elektroniken drar i mer detalj.

Noterade att belysningen i badrummet drar ca 150W (inte så orimligt, har fortfarande halogen där inne). Vattenpumpen (eget vatten) drar ca 600W. Handdukstorken drar inte mycket alls faktiskt. Kompressorn på pannan drar ca 800W.

Så i praktiken är det duscha, tvätta och äta som måste flyttas på om man skall kunna spara ytterligare pengar på timdebiteringen. I mitt fall så kommer jag inte att flytta på dessa, dvs det måste löna sig vid normalt förbrukningsmönster för att det skall vara någon idé.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.