6 920 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Smart tips för att flytta 500kg storsäck
Sida 1 av 2
Hej,
har köpt en storsäck med 1000kg sjösten och planen var att transportören (postnord) skulle avisera och därefter skulle man kunna välja att vara hemma vid mottagandet för att få den på en bra plats vid husväggen.
Men utan någon som helst avisering så stod det en säck mitt på uppfarten och blockerar för bilen.
Har nu använt hälften av säcken och planen var att andra halvan ska till andra projekt senare i höst.
Men nu står ju en halvsäck fortfarande ivägen.
Funderar på att ringa och klaga på postnord så de får komma hit och flytta den (har ju betalt 900kr för frakten, men har låga förhoppningar om att det skulle gå).
Så då undrar jag om någon har tips på hur man flyttar en sådan säck (står på pall) med sådan som man har hemma eller går att köpa för en billig peng (alltså inte nåt bra förslag att köpa en pallyftare från Jula för 4000
.
Har funderat på om en bildomkraften kanske kan användas för att lätta nån ända på pallen och försöka putta alltihop, men känns som det inte kommer gå. Det är 5m den behöver flyttas i svagt motlut
har köpt en storsäck med 1000kg sjösten och planen var att transportören (postnord) skulle avisera och därefter skulle man kunna välja att vara hemma vid mottagandet för att få den på en bra plats vid husväggen.
Men utan någon som helst avisering så stod det en säck mitt på uppfarten och blockerar för bilen.
Har nu använt hälften av säcken och planen var att andra halvan ska till andra projekt senare i höst.
Men nu står ju en halvsäck fortfarande ivägen.
Funderar på att ringa och klaga på postnord så de får komma hit och flytta den (har ju betalt 900kr för frakten, men har låga förhoppningar om att det skulle gå).
Så då undrar jag om någon har tips på hur man flyttar en sådan säck (står på pall) med sådan som man har hemma eller går att köpa för en billig peng (alltså inte nåt bra förslag att köpa en pallyftare från Jula för 4000
Har funderat på om en bildomkraften kanske kan användas för att lätta nån ända på pallen och försöka putta alltihop, men känns som det inte kommer gå. Det är 5m den behöver flyttas i svagt motlut
Är underlaget slätt kan du försöka lyfta upp ena änden på pallen med ett spett eller liknande och lägga in några rör under och sen är det bara att putta och flytta rören allt efter som den rör sig framåt.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Lägg ut två brädor i riktningen du ska flytta, lyft änden på pallen och lägg under några rundstavar... knuffa och flytta stavarna vartefter... Gammal klassisk metod!
Det är asfalt och som sagt lite uppförslut så man vill ju inte att den sticker iväg åt fel håll så lite lurigt med rullar under 
Tack för tipsen. Ska se om jag kanske kan hasa den framåt genom lyfta upp den på några brädor för lite bättre glid och nån hävstäng för att få upp den/putta den framåt.
Annars får jag efterlysa en dragare i den lokala facebookgruppen eller se om några starka grannar kanske släpa säcken på asfalten
Tack för tipsen. Ska se om jag kanske kan hasa den framåt genom lyfta upp den på några brädor för lite bättre glid och nån hävstäng för att få upp den/putta den framåt.
Annars får jag efterlysa en dragare i den lokala facebookgruppen eller se om några starka grannar kanske släpa säcken på asfalten
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Dra pallen med bilen.
Dra pallen för hand. Sätt ett rep eller spännband mellan pall och tex ett träd. Ta i repet på mitten mitt mellan pall och träd. Dra vinkelrätt mot repet. Pallen kommer flytta sig ca en halvmeter. Spänn repet och börja om.
Rulla pallen på rör.
Lyft pallen med en bock. Dra bocken framåt, pallen går några decimeter varje gång man välter bocken framåt.
Spetta pallen framåt.
Dra med spärrblock.
Nä nu orkar jag inte komma med fler förslag.....
Dra pallen för hand. Sätt ett rep eller spännband mellan pall och tex ett träd. Ta i repet på mitten mitt mellan pall och träd. Dra vinkelrätt mot repet. Pallen kommer flytta sig ca en halvmeter. Spänn repet och börja om.
Rulla pallen på rör.
Lyft pallen med en bock. Dra bocken framåt, pallen går några decimeter varje gång man välter bocken framåt.
Spetta pallen framåt.
Dra med spärrblock.
Nä nu orkar jag inte komma med fler förslag.....
Kan du inte låna en pallyftare av någon? Annars får du skaffa några rörbitar och försöka få in under att rulla på.
Trodde inte Postmord levererade storsäckar. Själv har jag alltid fått de avställda på anvisad med leverantörens kranbil.
Trodde inte Postmord levererade storsäckar. Själv har jag alltid fått de avställda på anvisad med leverantörens kranbil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 680 inlägg
Nu hjälper det inte dig, men jag hade definitivt ringt och klagat.
Det är inte helt ovanligt att chauffören gör som den vill och inte följer anvisningarna. Om företaget är seriöst så kommer de iaf försöka se till att det inte händer igen.
Det är inte helt ovanligt att chauffören gör som den vill och inte följer anvisningarna. Om företaget är seriöst så kommer de iaf försöka se till att det inte händer igen.
500 kg sten hade gått fortare att skyffla o köra i skottkärra än att sätta sätta sig vid datorn o skriva ett inlägg på byggahus.
Planer och Postnord, det bör man akta sig för. Jag kan berätta historier om paket som varit vid min dörr, för att sedan ta en ny tur runt om i världen. En gång fick jag vänta i 5 dagar ytterligare. Då Postnord ansåg att man nog bör sända paketet till baka till storstaden för att börja om med att leverera när jag har ett postombud ett stenkast från där jag bor.