Hej,
Jag håller på att planera vårt nya kök. Har köpt en fläkt från Fjäråskupan. Denna har en 0-10v-utgång som skall styra en fasadmonterad fläkt. Som jag förstår det är 0-10v-kommunikation inget konstigt så man fläkt bör vara kompatibel med valfri EC-fläkt, dvs inte bara en (dyr) fläkt från just Fjäråskupan utan även till exempel en fläkt från Systemair eller motsvarande. Nåväl, till min fråga. Jag vill också kunna koppla fläkten till mitt hemautomationssystem (baserat på HA) med exempelvis en Shelly 0-10v-dimmer för att styra grundflöde och förbättra husets ventilation. Frågan är, hur kan jag göra detta på ett enkelt sätt? Kan jag ha koppla in både utgången från fläkten och från en 0-10v-puck på den externa motorns ingång eller måste detta göras på något särskilt sätt? Är som ni förstår helt renons på sånt här, så all hjälp tas tacksamt emot!
//Gustaf

Det finns en integration för Fjäråskupan, så länge du har Bluetooth i fläkten.

Tack! Jo jag har sett detta men dels har inte min fläkt Bluetooth (går kanske att köpa till?) och dels har jag inte någon bluetoothmodul kopplat till min RPi som kör HA.

fatsug fatsug skrev:
Kan jag ha koppla in både utgången från fläkten och från en 0-10v-puck på den externa motorns ingång eller måste detta göras på något särskilt sätt?
Njae. Det är väl inte att rekommendera att ha 2 olika spänningskällor. Det finns kretsar som kan summera spänning eller ta den högsta / lägsta av de två. Eller så läser du av spänningen och tar in den i HA och styr fläktarna med hjälp av logik i HA istället.

S sjoelund skrev:
Njae. Det är väl inte att rekommendera att ha 2 olika spänningskällor. Det finns kretsar som kan summera spänning eller ta den högsta / lägsta av de två. Eller så läser du av spänningen och tar in den i HA och styr fläktarna med hjälp av logik i HA istället.
OK, tack! Hur läser man så fall av spänningen och får in den i HA? Alternativt, vad skulle det vara för krets man skulle använda för att ta högsta spänningen? Låter som den rimligaste lösningen.
//Gustaf

Har du mätt hur fläktens kontrollpanel funkar? Skulle du kunna ta in signalen till en ESP32 som reläar den infon till en 0-10V-enhet vid fläkten?

Det har jag inte gjort men jag antar att det inte är något konstigt utan DC spänning från 0[=v beroende på valt effektläge. Vilken sorts ESP32 skulle man kunna använda för att mäta?

fatsug fatsug skrev:
Det har jag inte gjort men jag antar att det inte är något konstigt utan DC spänning från 0[=v beroende på valt effektläge. Vilken sorts ESP32 skulle man kunna använda för att mäta?
Börja med att mäta vilka spänningar du får ut från kontrollpanelen. Det avgör vad du kan använda i andra änden. Exvis om kontrollpanelen ger 230V, 12V eller 5V.

K KMNelhas skrev:
Börja med att mäta vilka spänningar du får ut från kontrollpanelen. Det avgör vad du kan använda i andra änden. Exvis om kontrollpanelen ger 230V, 12V eller 5V.
OK, jag gör så, men jag förväntar mig inte något annat än att spänningen rör sig från 0-10v (enligt Fjäråskupans specifikation).
Illustration av elektrisk installation för EC-motor, med kopplingsschema för fasad- och vindsmotorer, FKT & FK ECo Flow och SystemAir TFSK/TFSR 160.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag menar signalen från kontrollpanelen, där du ställer in fläkthastigheten/belysning. Den skickar en signal till kretskortet som i sin tur ger 0-10V till fläktmotorn.

Det är inte säkert att knapparna på kontrollpanelen ger 0-10V. Det kan vara något annat. Så för att avgöra om du kan kidnappa signalen redan vid kontrollpanelen med en ESP måste du veta vad som kommer från knapparna.

Ett annat alternativ är att kontakta Fjäråskupan och fråga om att få köpa ett nytt kretskort med bluetooth.

S sjoelund skrev:
Typ liknande denna fast med bara 2 input:

[länk]
Om jag skall vara realistisk så måste jag nog erkänna att det där är en bra bit över vad jag tror att jag klarar av. Är nog lite drygt normalhändig och orädd, men elektronik har jag ingen som helst förståelse av. Tyvärr. Men stort tack för engagemang!

K KMNelhas skrev:
Jag menar signalen från kontrollpanelen, där du ställer in fläkthastigheten/belysning. Den skickar en signal till kretskortet som i sin tur ger 0-10V till fläktmotorn.

Det är inte säkert att knapparna på kontrollpanelen ger 0-10V. Det kan vara något annat. Så för att avgöra om du kan kidnappa signalen redan vid kontrollpanelen med en ESP måste du veta vad som kommer från knapparna.

Ett annat alternativ är att kontakta Fjäråskupan och fråga om att få köpa ett nytt kretskort med bluetooth.
Jag har hört av mig till Fjäråskupan och det verkar inte helt omöjligt. Insåg också att det ju går att använda Shelly Plus-enheter för att koppla in bluetoothenheter, så det får nog bli via Fjäråskupanintegrationen. Tack för hjälpen!

• Gilla
KMNelhas
  • Laddar…
Jag har en liknande lösning, fjäråskupan som styr en EC-fläkt på taket (mekanisk frånluft + köksfläkt). Jag ville framförallt kunna styra forceringsläge vid dusch. Har använt den inbyggda styrningen av EC-fläkten på kretskortet i fjäråskupan. Har dock kopplat in en ESP32 med dubbla reläer (mot kretskortet) för att kunna starta forceringsläge och tända/släcka belysning i kupan. Automation i HA startar forceringsläge baserat på fuktsensor i respektive badrum. Fungerar mycket bra 👍

T Tooth skrev:
Jag har en liknande lösning, fjäråskupan som styr en EC-fläkt på taket (mekanisk frånluft + köksfläkt). Jag ville framförallt kunna styra forceringsläge vid dusch. Har använt den inbyggda styrningen av EC-fläkten på kretskortet i fjäråskupan. Har dock kopplat in en ESP32 med dubbla reläer (mot kretskortet) för att kunna starta forceringsläge och tända/släcka belysning i kupan. Automation i HA startar forceringsläge baserat på fuktsensor i respektive badrum. Fungerar mycket bra 👍
Intressant. Du får gärna visa/förklara hur du kopplat in dig på kretskortet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.