Måttbeställde ett solsegel till min nybyggda pergola. Allt fungerar bra förutom när jag drar undan seglet för att förvara det vid kraftig vind så hänger det ganska mycket. Såpass att det täcker delar av ett fönster, se bilder:
Pergola med solsegel och utemöbler mot ett hus, solsegel hänger och täcker delvis ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solsegel hänger ner från taket på en pergola framför ett fönster, med trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Försöker komma på någon smart och enkel lösning som gör att jag kan hålla upp seglet mot taket, tex. något spänne för kapell eller liknande.
Tacksam för idéer på vad man kan använda! Det ska vara lätt och smidigt att hantera!

Det finns gummistroppar som man kan slå om segel när man revar. De borde funka fint även för segel på land. Googla segelhållare så får du upp några alternativ.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det finns gummistroppar som man kan slå om segel när man revar. De borde funka fint även för segel på land. Googla segelhållare så får du upp några alternativ.
Ja, det är en bra idé. Men tänker mig något som sitter fast i väggen eller i seglet, så man slipper lösa delar.

Fäst stropparna i väggen genom att häfta fast ett band över dem? Eller ett sånt skruvband.

• Metallband med hål för att skruvas fast.
    Skapa konto
tommib
Vanliga spännband funkar väl. Klipp dem på mitten och fäst med skruv och bricka i vägg och takfot så att du har spännet och en fri ända. Eller sätt en krok i ena änden och en ögla i takfoten.

Vart beställde du det måttbeställda seglet ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.