Föräldrarna har köpt elbil och jag ska hjälpa att välja laddbox.

De har 4.5KW solpaneler. Fråga: finns smart laddbox som man kan ställa i två lägen: 1) ladda max enl huvudsäkring eller 2) som kommunicerar med invertern och laddar med max det som solpanelerna ger?

Detta för att prioritera den egna sol-elen även om laddningen då tar längre tid.
 
Varför? Den el du producerar går ju in i elnätets "batteri" och du kan ta ut det vid vilken tid du vill. Det är ju summan av din förbrukning du faktureras i slutet av månaden. Jag får spotpris+25 öre på elen jag producerar och stoppar in i nätet. Köper man för spotpris så är det då bättre att ladda in så mycket man kan på nätet.
 
N Nikorasu skrev:
r. Fråga: finns smart laddbox som man kan ställa i två lägen: 1) ladda max enl huvudsäkring eller 2) som kommunicerar med invertern och laddar med max det som solpanelerna ger?
Finns några, inte många. En av de bättre färdiga lösningarna är Zappi V2 som kan just maximera egenproducerad el eller maximera mot huvudsäkring.
https://www.evsolution.se/produkt/zappi-v2-laddbox-22kw-svart-med-uttag-typ-2/
 
I InsidersUnited skrev:
Varför? Den el du producerar går ju in i elnätets "batteri" och du kan ta ut det vid vilken tid du vill. Det är ju summan av din förbrukning du faktureras i slutet av månaden. Jag får spotpris+25 öre på elen jag producerar och stoppar in i nätet. Köper man för spotpris så är det då bättre att ladda in så mycket man kan på nätet.
Det är inte alltid det stämmer. Det beror på vad du har för avtal och överföringsavgift hos din nätägare.

Om följande beräkning är negativ så använd solelen direkt. Annars inte.
(Spotpris + ev påslag vid försäljning + 60 öre + nätnytta + ev elcertifikat + ev ursprungsgarantier) - (spotpris + moms på spotpris + påslag spotpris + energiskatt + överföringsavgift)

Exempel om man som mig har vattenfall som nätägare och enbart sportpris för solelen och räknar på spotpriset 30 öre blir det: (30 + 60 + 8) - (30 + 7,5 + 4 + 44,13 + 34) = 98 - 119,63 = -21,63 öre. Alltså en förlust att inte använda solelen direkt.

Så det kommer variera beroende på nätägare och påslag vid försäljning. Om jag som dig fick spotpris + 25 öre så skulle jag tjäna 3,3 öre på att sälja elen istället för att använda den. Det som också spelar in är att spotpriser varierar över dygnet. Det är oftast högre på dagen.Det talar för att ladda på natten istället. Det som ytterligare kan komplicera är om man har effekttariff. Då vill man använda solelen så man slipper höga effekttoppar som påverkar månadsavgiften till nätägaren.

Nu vet jag inte om TS är ute efter att spara pengar eller inte, men man måste nog räkna på om det är lönsamt att betala den extra kostnaden för denna funktion över produktens livstid.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
P Plars skrev:
Det är inte alltid det stämmer. Det beror på vad du har för avtal och överföringsavgift hos din nätägare.

Om följande beräkning är negativ så använd solelen direkt. Annars inte.
(Spotpris + ev påslag vid försäljning + 60 öre + nätnytta + ev elcertifikat + ev ursprungsgarantier) - (spotpris + moms på spotpris + påslag spotpris + energiskatt + överföringsavgift)

Exempel om man som mig har vattenfall som nätägare och enbart sportpris för solelen och räknar på spotpriset 30 öre blir det: (30 + 60 + 8) - (30 + 7,5 + 4 + 44,13 + 34) = 98 - 119,63 = -21,63 öre. Alltså en förlust att inte använda solelen direkt.

Så det kommer variera beroende på nätägare och påslag vid försäljning. Om jag som dig fick spotpris + 25 öre så skulle jag tjäna 3,3 öre på att sälja elen istället för att använda den. Det som också spelar in är att spotpriser varierar över dygnet. Det är oftast högre på dagen.Det talar för att ladda på natten istället. Det som ytterligare kan komplicera är om man har effekttariff. Då vill man använda solelen så man slipper höga effekttoppar som påverkar månadsavgiften till nätägaren.

Nu vet jag inte om TS är ute efter att spara pengar eller inte, men man måste nog räkna på om det är lönsamt att betala den extra kostnaden för denna funktion över produktens livstid.
Ja, främsta skälet att spara pengar - inte nödvändigtvis idag men även i framtiden då solpåslagen kan ändras.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.