Har en liten fundering.. hemma kör vi Tellstick Duo i kombination med Nexa, fungerar perfekt!

Vi kan styra belysning på/av, dimmra osv..

Skulle vilja ha någon liknande lösning i stugan! Dock med enklare medel.. kan man köra någon liten smidig mini-pc typ? i kombination med tellstick duo och infällda "nexa-brytare" i brytare?

I stugan har vi knapphändig 3G-mottagning.. men hur mycket behövs egentligen för att kunna styra belysning därute när man själv sitter i stan - är på väg ut med båten på kvällen osv?

Alla tips tas tacksamt emot :)

Undrar även om det går att lösa med kontantkort istället för abbonemang?

Eftersom man är lite sporadiskt i stugan mellan april - oktober känns det skönt att inte betala för oanvänd tid :)

Kanske borde ha en laptop? Fast hade gärna haft en smidig liten pc undanstoppad i något skåp!

Har ett huawei-modem som jag för närvarande kör ett 3g-kontantkort i och täckningen blir riktigt bra då!

M
Kolla på TellStick Net och en enkel 3G-router. Ett litet abonnemang på 1GB borde ju räcka om man inte loggar något och surfar på det när man är där.

TellStick Net är som en Duo men allt sker i molnet och den ska i princip bara behöva anslutas till en Internetanslutning så är man redo att köra igång. Kostar som Duon ungefär.

har en Duo hemma och den är grymt bra

många säger att Duon är bättre än Net, eftersom den tillåter att man konfigurerar mer grejer!

vad menar du med "om man inte loggar något" ?

behöver bara kunna styra grejer hemifrån och via mobilen, sätta på värmen/element, tända/släcka belysningen, köra dörr-magneter för att se om någon tar sig in/ut

M
Japp - den är helt klart bättre, inget snack om det, men det känns som att Net är smidigare om man bara skall tända och släcka, som jag uppfattade att du ska göra.

Jag är rätt dåligt insatt i hur man använder Duon i Windows-miljöer, men det verkar ju inte vara en omöjlighet att installera Windows 10 på en Raspberry Pi t ex och sedan koppla på en extern hårddisk, en TellStick Duo och Telldus Server-mjukvara av lämplig sort, dåligt insatt i vilka program som används här.
Finns till och med en gratis bantad version av Windows 10 att köra: http://www.techrepublic.com/article/windows-10-on-the-raspberry-pi-what-you-need-to-know/

Det jag menade med loggningen var att den hela tiden skickar data och även om det inte är mycket för stunden, så blir det en hel del MB på en månad.
Att däremot övervaka en dörr-magnet hanteras väl som ett triggered-event, dvs, det skickas data när en förändring på sensorn sker (någon öppnar dörren). Så den drar säkert inte så mycket data. Annat är det nog om man övervakar en termometer. Men just datamängden är väl bara att prova sig fram.

Hemma använder jag lampor med inbyggt skymningsrelä till utebelysningen och det funkar perfekt. Till lampor inomhus kan man ju använda vanlig timer:) Detta var då tänkt som enklast möjliga lösning!

tanken var att kunna tända/släcka belysning, sätta igång element, få info om någon går in (magnetsensor)

frågan är om Net-modellen är kompatibel med allt detta? För med Duo måste man ju konfigurera än mer..

tänkte koppla den till en Raspberry 3 model B

M
Ja det ska det vara, enda jag är osäker på är dimning. Men att googla på respektive enhet tillsammans med Net är ju inte fel.

Till den behöver du ingen raspberry, då kan du lika gärna köra Duo som har bättre kompatibilitet med sensorer :)

Behöver jag ingen raspberry till Net-versionen?

Men till Duon behöver jag väl det? Kanske skall köpa Duo + Raspberry Pi3 B direkt då?

Vill helst slippa veckor av tidsödande programmering etc bara :)

M
Nej, Net-versionen klarar sig helt på egen hand, men är helt beroende av en Internetanslutning.

Vill du läsa av termometrar och sånt så tycker jag att Raspberry + Duo är bättre då all läggning kan ske lokalt mot raspberryn beroende på vilket program man använder. Kör man TellStick Net så saknas de mätvärden som lästes av då Internet inte var tillgängligt.
Men ska man bara tända/släcka och ha ett meddelande när dörren öppnas, då ska Net räcka alldeles utmärkt och dessutom till en billigare peng (några hundra för raspberry+tillbehör).

Själv har jag bara programmerat egna system i Linux mot TellSticken där jag lagrat i egna databaser, men jag vet att t ex OpenHAB gör exakt samma sak, fast förmodligen bättre ;)

M
najks skrev:
Funderade på denna termometer.. står att den är "kompatibel med Tellstick Net,
men då borde den väl även vara kompatibel med Tellstick Duo och andra Tellsticks?

[länk]
Osäker på om det skiljer mellan Duo och Net, Net är ju lite nyare så den kan ju stödja modernare protokoll.

Vet att Vikings termometrar är både uppskattade och välanvända av Duo-användare. En snabb googling på enhet + TellStick Duo brukar snabbt besvara om någon har testat tidigare.

såg nu att en åf skriver i klartext att de stödjer både Duo/Net etc (allt från Tellstick,
medan cdon endast har med infon att de stödjer Net, så jag kör nog på Duo trots allt :)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.