ullberg
Krillew skrev:
KNX nej jag tror inte heller att man kan spara in en sån..

Jag såg nått pris på 8kkr för en centralenhet.. Vet inte om det stämmer.
Nej skall man ha nån form av smart system så är det inte så smart med sådana priser.
En billig surfplatta + en linux burk sen lite styrkort så får man en mer flexibel lösning där man själv kan skriva mjukvaran o anpassa helt själv.
Linuxburk: rasberry pi kommer kosta under 300:-
det är en indisk surfplatta på g: kostnad under 300:-
sen får man knåpa ihop lite styrkort eller köpa färdiga. För 8kkr får man då en väldigt avancerad anläggning som man kan bygga ut hur mycket man vill..
KNX är ett distribuerat system och har ingen "centralenhet" utöver möjligtvis spänningsförsörjningen. Däremot kan du ha sett någon aktor för DIN-montering. Dylika aktorer kan kosta 8kkr ja, "nyanskaffningsvärdet" för prylarna i min egen central (notera att jag inte tar med några tryckknappar, och om ni trodde man kan räkna med knappa 100 SEK för en tvåpolig brytare, tänk om...) är med ett grovt överslag 23 kkr om man jagar priser, typiskt köper från tyskland vilket oftast är billigare än svenska grossister, åtminstone för mig som inte har så jättestor omsättning att jag får riktigt bra rabatter. Jag har dock i princip alla mina "distribuerade" enheter samlade i centralen för att minska kostnaden per utgång, så detta är mer eller mindre alla mina aktorer. Då ska ni ha i åtanke att huset bara är 55 m2, dock ganska hårt "utrustat" ur eldistributionssynvinkel (tror jag har drygt 0,5 uttag / m2, och jag har aktorer nog att styra drygt 2/3 av dem).

Det finns dock "centrala" styrdatorer för att skapa visualiseringar och lite mer avancerade logikfunktioner. Då pratar man å andra sidan andra pengar, en extrem är Giras Homeserver, kostar väl runt 20kkr, och det sjukaste är att det man betalar för är just en linuxdator, med en propietär mjukvara (som de är väldigt bra på att ta betalt för), inte ens en touchskärm för att kontrollera den med...

KNX räknar man inte hem i besparing, inte i hemmiljö iaf. och troligtvis aldrig, det är inte därför man har det. Det är funktionerna som är salespitchen, och jag tycker det är värt det (men samtidigt tänker jag att jag måste höra till en mycket liten del av befolkningen som tycker det är värt det)

/U

jsiei97 skrev:
Å andra sidan om man köper en diskmaskin med ingång för både varmt och kallt vatten så kan man få ner priset för varje diskning.
(Dessvärre är dessa både sällsynta och dyra q(;^;)p )
Jag skulle tro att man kanske (eller kanske inte) kan passa på att köpa maskiner med separat ingång för varmvatten om man åker på bilsemester till rätt EU-land.

Om man har solvärme så kan man ju köra tvättmaskinen på dusch/bad-termostatblandaren och skita i att man "onödigtvis" spolar ut solvärmt vatten i avloppet istället för att sköljningarna körs med kallvatten.

mycke_nu skrev:
Jag skulle tro att en sådan installation skulle sänka andrahandsvärdet på kåken ganska radikalt.

:) Ja du har kanske rätt...
Men det är så att jag har ett företag sen 30år som bygger styrsystem..
Så om jag sätter företags loggan på så kanske det höjer värdet ;)

Krillew skrev:
Man ska alltid tänka på hur man kan forcera sitt styrsystem, tänk på att systemet ska rulla i 10-20år.
För lampor m.m. kan t.ex. en Hand-Noll-Auto omkopplare underlätta väldigt om det strular eller något går sönder.

Om man kan "hand"-köra hela systemet bör inte husets värde påverkas negativt.

hand-noll-auto-brytare innanför luckor där knapparna till automatiken sitter på utsidan av luckan, och (kökslucke-)gångjärn på luckorna?

Krillew skrev:
Du kanske kan dra av hela rasket som demoobjekt för din firma! :wow:

Det är kul med prylar men det blir ganska känsligt..

I går började ett antal lampor som går på dimmers flimmra här på morgonen.
Jag han knappt dra iväg ett email till elbolagets driftscentral innan värmepumpen slängde sig på rygg med inverterfel.

Alla faser fanns där, spänning och frekvens var OK. DC hade lite svårt att tro mej, men när även vindkraftverken här intill lade av så började dom fundera lite. Det blev tolv timmar med spattig elektronik innan dom hittade den trasiga frånskiljaren.

Och sedan givetvis mörker ett bra tag.

Kort sagt, elektroniska system är inte robusta nog för min smak när det gäller kritiska applikationer.

mycke_nu skrev:
Kort sagt, elektroniska system är inte robusta nog för min smak när det gäller kritiska applikationer.
Nej du har nog rätt.. Men min pelletsbrännare innehåller en PLC förmodligen gör även dom flesta FTX det också eller nån form av OEM-styrning.

Jag har både el o tele på stolpe så nog förstår jag vad du menar.
Sånt som är kopplade på båda drar hela tiden. trådlös telefon och router.
Jag har tillverkat både militära och utrustning för fordon så lite koll har jag.
Och jag har nog hållit på med det i ca 40 år så jag är hyfsat torr bakom öronen. :)

mycke_nu skrev:
Alla faser fanns där, spänning och frekvens var OK. DC hade lite svårt att tro mej, men när även vindkraftverken här intill lade av så började dom fundera lite. Det blev tolv timmar med spattig elektronik innan dom hittade den trasiga frånskiljaren.
Om man har något system som är riktigt kritiskt kan man sätta detta bakom en UPS (http://sv.wikipedia.org/wiki/Avbrottsfri_kraftförsörjning).

UPS:en kommer att konvertera AC till DC låta det passera ett batteri och sedan konverteras tillbaka till AC igen, detta kan låta lite märkligt men det som händer är att man samtidigt filtrerar bort en massa störningar som finns på utsidan (som i ditt fall).

Då slipper du uppleva att "elektroniken får spatt".

För små effekter är detta inte så dyrt, men för stora anläggningar kostar det skjortan så det gäller att prioritera vad man vill skydda.

Man hittar för övrigt UPS:er hos alla dator handlare för det är i den branchen dom används mest, Dustin har t.ex. ett par stycken.
http://www.dustinhome.se/ups/group/18336

Håller med.

Har två UPS för datorer, bredband, telefon etc, men värmepumpen är värre att skydda, liksom den elektronik (dimmers) som sitter i elinstallationen.

Jag håller med UPS är nästan ett måste. I alla fall om man bor utanför stan. Tyvärr så har jag inte nån ännu min NAS stödjer inte UPS. Jag håller på med serverrummet där kommer all styrelektronik sitta för huset, en UPS sitter högt på listan och jag kommer byta NAS.

jsiei97 skrev:
UPS:en kommer att konvertera AC till DC låta det passera ett batteri och sedan konverteras tillbaka till AC igen, detta kan låta lite märkligt men det som händer är att man samtidigt filtrerar bort en massa störningar som finns på utsidan (som i ditt fall).
Det tål att sägas att det är långt ifrån alla UPS:er som fungerar på det viset. De enklare har ett relä som i normalfallet släpper släpper nätströmmen rakt igenom. Endast vid strömavbrott växlar det över till batterikraft. Dock finns varistorer och andra skydd för att i viss mån skydda det som matas av den.

Erik

Jag har också både el och tele på luftledning till stugan, och om jag kör t.ex. adsl-modem inkopplat på sommaren utan rejäla skydd så tar åskan det direkt.

Däremot har styrelektroniken till elpatronen hållt i alla år, trots att den fram till för ett par år sen varit påslagen året om!

Krillew:
Vad sägs om att ha ett UPS-system där inmatningen av energi sker med motor+generator med isolerande axel/rem, som matar ADSL-modem med trådlöst nätverk eller fiber över till resten av husets nätverk? Jag har lekt med tanken men inte hittat nån enkel hyllvarapryl som axel/rem. Jag har annars en halvhästars trefasmotor med remskiva sittandes på en gammal vattenpump där iaf motorn verkar frisk, och har skrotbil att plocka 12V-generator från. Vanliga fläktremmar innehåller tydligen metalltrådar som förstärkning, så de lär inte utgöra nåt vidare bra åskskydd. Två remoskivor med tillräckligt avstånd monterat på en axel gjord av ett sopborsteskaft av trä? ;) ;)

Yxix, du förutspår alltså en renässans för roterande omformare? Kan man inte tänka sig ett ADSL-modem med inbyggd sådan? Skall du ha det på telefonledningen också? Det lär vara en utmaning att få till en roterande omformare som kan överföra ADSL-signalen, men utmaningar är till för att antas.

Roterande omformare har ju en verkningsgrad som lätt slår verkningsgraden hos en linjärreglerad nätdel, så förutom slitage så lär det driftmässigt nog löna sig att driva ett nytt ADSL-modem från "bilbatteri" + behovstyrd roterande omformare som laddning jämfört med att driva ett 10 år gammal ADSL-modem direkt från 230V ;)

Jag tänkte alltså att nån slags laddautomatik skulle se till att laddning bara sker när det faktiskt behövs. Modemet drar bara ett par watt, om jag skulle bygga med de prylar jag har tillgång till (sånär som på isoleringen mellan motor och generator) så skulle laddningen vara på flera hundra watt.

yxis skrev:
Jag har också både el och tele på luftledning till stugan, och om jag kör t.ex. adsl-modem inkopplat på sommaren utan rejäla skydd så tar åskan det direkt.

Däremot har styrelektroniken till elpatronen hållt i alla år, trots att den fram till för ett par år sen varit påslagen året om!

Krillew:
Vad sägs om att ha ett UPS-system där inmatningen av energi sker med motor+generator med isolerande axel/rem, som matar ADSL-modem med trådlöst nätverk eller fiber över till resten av husets nätverk? Jag har lekt med tanken men inte hittat nån enkel hyllvarapryl som axel/rem. Jag har annars en halvhästars trefasmotor med remskiva sittandes på en gammal vattenpump där iaf motorn verkar frisk, och har skrotbil att plocka 12V-generator från. Vanliga fläktremmar innehåller tydligen metalltrådar som förstärkning, så de lär inte utgöra nåt vidare bra åskskydd. Två remoskivor med tillräckligt avstånd monterat på en axel gjord av ett sopborsteskaft av trä? ;) ;)

Några remmar behövs väl inte? Det lär väl gå att bygga med en plastaxel direkt mellan motor och generator?

Jag har själv tänkt tankarna... Datasidan går ju lösa med ett par fiberkonverters mellan modem och router. Då minskar ju riskerna betydligt på den avdelningen åtminstone.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.