Jag bor i ett äldre hus med självdrag, som tyvärr är lite otillräckligt. Det blir kondens på fönster, speciellt på ovanvåningen, i sovrumen vintertid, speciellt vid plötsliga temperaturfall. Satte i höstas in tilluftsventil i ett sovrum som saknat detta, men frånluften är via ventiler till skorstenen (troligen flera olika pipor) i andra rum och räcker inte till (inte ens i det andra sovrum som har både till- och frånluftsventiler).

Jag funderar på om man ska försöka sätta någon hjälpfläkt på skorstenen (som har en huv). Antar att den måste anslutas till de pipor som ventilerar, men inte till den som betjänar braskaminen som vi myseldar i. Funkar det så eller klarar inte en fläkt att det går rökgas i närheten?

Alternativt så funderar jag på att sätta en frånluftsfläkt på toaletten på övervåningen och leda ut ett rör två, tre meter genom vindens gavel. Det hade rent allmänt varit bra att få ut onda dunster därifrån med lite mekaniskt drag, men om det även kan hjälpa kondensen i sovrummen på samma plan så hade det varit super.

Tyvärr är toaletten byggd under snedtak och det finns inte mycket vågrätt tak att tillgå om man vill sitta en frånluftsdon. Finns det smala varianter som inte viner..?
Vitmålat snedtak med trälist ovanför kakelvägg och dörrkarm i trä, sett i ett äldre hus med självdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är horisontella plankan ca 10 cm.. skulle det finnas något som kan fällas in i den och ledas via en slang till en motor på vinden? Existerar sådana frånluftsventiler?

En annat alternativ är kanske att bygga igen ovanför belysningen och ha ventilen framåt, men då blir det nog en direkt 90-graders vinkel uppåt, och ändå inte så mycket plats att komma upp genom golvet på vinden så röret kan inte vara så grovt...

Huvudbry... Vad skulle ni gjort?

I övrigt är det bergvärme med vattenradiatorer under varje sovrumsfönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.