Säkert något som avhandlats tidigare, men hittade inget exakt så jag gör en ny tråd.
Då och då i ojämna intervaller slår det i rören kring fjärrvärmecentralen i huset (tror det är strax efter centralen på väg ut i huset), nog hårt och högt för att det ska höras en våning upp åtminstone.

Vi flyttade in i september förra året, och jag inbillar mig att det inte var så i höstas/vintras när värmen gick för fullt. Huset är byggt tidigt 50-tal och rören har väl vad jag vet hängt med sedan dess.

Har fjärrvärmen på "bevakning" just nu så ingen värme går ut på elementen heller.
Är detta normalt?
Ligger rören för nära varandra, så det blir nån smäll vid expansion/temperaturskillnad?

Tror inte det handlar om fjärrvärmerören, tror ljudet kommer från vattenrören. En wcstol som ligger och fyller och smäller när inloppet stänger, eller från en blandare som stängs.
Fjärrvärmenätet har konstant tryck och någorlunda jämn värme ( om det inte är skit kallt ute) och bör inte orsaka några ljud.

Gissar samma som Tommor.
Finns någon sorts ventil att montera för att åtgärda detta.
Är inte så farligt dyrt(runt 2000:- ink arbete) och sparar på kopplingar i huset.

Tryckstötdämpare finns att montera men det är som att sätta ett plåster på en brännskada...

bättre att kolla igenom vilken apparatur som verkar orsaka problemet, för i slutändan måste det ändå åtgärdas..
kontrollera även backventil på vattenmätaren, för om det slår i den kan det låta från ledningen innan vvxl

Tommor skrev:
Tryckstötdämpare finns att montera men det är som att sätta ett plåster på en brännskada...

bättre att kolla igenom vilken apparatur som verkar orsaka problemet, för i slutändan måste det ändå åtgärdas..
kontrollera även backventil på vattenmätaren, för om det slår i den kan det låta från ledningen innan vvxl
Hos mig var det inkommande vatten, som var orsaken.
Har rörisen lurat mig om han förordar denna lösning?

Nä tryckstötdämpare fungerar, men det är oftast bara ett hjälpmedel vid dåligt klamrade ledningar, man kan få bort oljudet med dem, men då har du ju fortfarande kvar den felande länken...

Krilleman
Låter som klassiskt backventils-problem.

Behöver inte just vara i en blandare, kan även vara backventilen i blandningsventilen på VVX om du nu har någon sådan, det har "trilskats" lite med dessa i frågan om den ska vara eller inte. Så det kan variera lite på fabrikat & årsmodell på VVX... Det enda sättet att veta om just du har någon överhuvudtaget är att kontrollera.

I detta läget är det ju bra om man har ballofixer/ventiler till varje tappställe i huset så man kan utesluta en enhet i taget...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.