Jag inbillar mig att man riskerar att få mer smällar i rören pga tryckstötar med mindre nogräknade blandare. Kan det stämma? I takt med att vi renoverade så smäller det mer och mer i rören framförallt när tvättmaskinen kör igång.

Jag har fått för mig att dom svenska blandarna byggs på ett sätt så att man dämpar dessa stötar som uppstår? Likaså upplever jag att man hör flödet tydligare när dem används.

Tvättställsblandaren läcker efter drygt 1,5 år (köptes pga design) och skall bytas ut. Så nu tänker jag att vi satsar på svenskt först och främst. Så får pris och design vara sekundärt. Någon som kan bekräfta att det verkligen är så?

Kök: 2 st Primy, fungerar bra
Badrum: Norvital tvättställ (Läckage, högt flödesljud), enligt säljaren ett jättebra märke från Tyskland….
Grohe dusch fungerar bra.
Toalett: Hafa, fungerar bra men högt flödesljud

I övrigt så är det två IFÖ toaletter och en Gustavsberg utkastare inkopplade på vattnet. Plus gaspannan.

Är jag fel på det om jag tänker att tryckstötarna har med blandarvalet att göra eller är det bara otur?

Är det kraftiga slagljud så är det väl ofta en kombination av kran/blandare och en duschblandare med temperaturvred som har dåliga backventiler?

”Mjukstängning
Mjukstängning gör att blandaren stängs på ett skonsamt sätt. Förutom att du slipper smällar i rören, håller både blandaren, rören och kopplingarna längre.

Att stänga en kran för hårt och snabbt kan ge upphov till smällar och tryckstötar i rören, vilket påverkar både livslängd och hållbarhet. Våra kranar med mjukstängning motverkar de problemen genom att ha en ögonblickskort fördröjning innan spaken sätts i bottenläge, vilket gör att kranen mår bättre och håller längre.”

https://www.fmmattsson.com/sv/hallbarhet/blandare-med-lang-livslangd

Vi köpte tvättställ och (energibesparande) blandare på Ikea.
Jag stör mig forfarande på att den öppnar med mycket vattensprut direkt liksom.
Och stänger värt.
Om vi hade slagljud innan minns jag inte, men inget jag störde mig på.
Bytte backventiler i duschblandaren och sen blev det nästan helt tyst.

Kanske byter ut Ikea blandaren mot en FMM…

blackarrow blackarrow skrev:
Är det kraftiga slagljud så är det väl ofta en kombination av kran/blandare och en duschblandare med temperaturvred som har dåliga backventiler?

”Mjukstängning
Mjukstängning gör att blandaren stängs på ett skonsamt sätt. Förutom att du slipper smällar i rören, håller både blandaren, rören och kopplingarna längre.

Att stänga en kran för hårt och snabbt kan ge upphov till smällar och tryckstötar i rören, vilket påverkar både livslängd och hållbarhet. Våra kranar med mjukstängning motverkar de problemen genom att ha en ögonblickskort fördröjning innan spaken sätts i bottenläge, vilket gör att kranen mår bättre och håller längre.”

[länk]

Vi köpte tvättställ och (energibesparande) blandare på Ikea.
Jag stör mig forfarande på att den öppnar med mycket vattensprut direkt liksom.
Och stänger värt.
Om vi hade slagljud innan minns jag inte, men inget jag störde mig på.
Bytte backventiler i duschblandaren och sen blev det nästan helt tyst.

Kanske byter ut Ikea blandaren mot en FMM…
Precis så jag tänker också.

Men jag ”tycker” inte att någon av blandarna stänger speciellt hårt. Det märks framförallt när tvättmaskinen går igång. Och det upplevs ha ökat i takt med att vi installerat fler blandare.

Så jag tänker att det har med dessa att göra.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det finns ju stötdämpare att montera om det är för stora problem:
[länk]
Japp det är jag medveten om men slipper helst utan vill gärna ha ett stabilt system från början.

Frågan är om mer kända blandare minskar problemet och vice versa.

Tvättställsblandaren från Avital läcker från gjutningen så den skall bytas mot bättre. Så jag kommer ju oavsett märka om det gör skillnad.

Både Avital och Hafa blandaren har strömmningsljud som är irriterande. Hafablandaren får dock leva då den har en design och materialval som matchar den toaletten.

Beror inte slagljud även ofta på hur rördragningarna är gjorda?
Dvs i vissa omständigheter hjälper inte ens perfekta blandare.

Du gör som du vill, men hade jag haft problem med slagljud hade jag passat på att sätta dit en dämpare samtidigt som jag bytte blandare bara för att vara säker på att lösa problemet utan att behöva om arbetet.

Ok det är en blandning av koppar och plast. Men det borde inte vara någon ovanlig kombination.

Vet inte hur man skall dra rören annorlunda förutom det som är mest lämpligt för rummet dom finns i?

Iaf så skall blandaren i badrummet reklameras ändå så frågan var bara om det utifrån slagljuden var lönt att bara kika på dom svenska märkena.

Slagen är olika och hörs inte tvunget varje gång så lite svårt att lokalisera.

Jag hatar också blandare som låter skriker visslar vid flödet. Jag har gjort några felköp. Jag ser tyvärr ingen möjlighet att reklamera för tysthet är ju ingen utlovad egenskap.
Provkör dom inte blandarna i fabrik?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok det är en blandning av koppar och plast. Men det borde inte vara någon ovanlig kombination.

Vet inte hur man skall dra rören annorlunda förutom det som är mest lämpligt för rummet dom finns i?

Iaf så skall blandaren i badrummet reklameras ändå så frågan var bara om det utifrån slagljuden var lönt att bara kika på dom svenska märkena.

Slagen är olika och hörs inte tvunget varje gång så lite svårt att lokalisera.
Nej, dragningen är ju ofta beroende på de förutsättningar man har.
Generellt beror det ju på långa raka dragningar, som man ju samtidigt vill ha för att få maximalt flöde...

Jag menar *inte* att det är ett (rimligt) alternativ att göra om dragningarna för att minska slagen.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, dragningen är ju ofta beroende på de förutsättningar man har.
Generellt beror det ju på långa raka dragningar, som man ju samtidigt vill ha för att få maximalt flöde...

Jag menar *inte* att det är ett (rimligt) alternativ att göra om dragningarna för att minska slagen.
Jag förstår. Vi har tre ganska långa rör. Så det kan ju såklart spela in.

Nu kommer vi nog satsa på ett jämt märke oavsett. Är inte sugen på att byta ut saker hela tiden. Så får vi se om detta ger någon skillnad.

Annars får man såklart fundera på en stötdämpare. Om inte annat så för att öka livslängden på systemets komponenter. 😊

Har du några blandare med backventiler?
Är det skillnad på ljudet om du stänger snabbt i kalt resp varmt läge på blandaren?

Nu fick vi bytt badrumsblandaren till en Mora och smällandet verkar som försvunnet. Fick reklamera den gamla och denna blev för samma pris. Så nu har vi en blandare kvar på lilla toaletten men den får vara pga färgen. Det blir alldeles för dyrt att hitta en match av kvalité. Men skönt att ljudet är borta iaf.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.