Självklart måste man tänka på att tomten kostar oxå.
Men vi ska ta lite i taget....
Första sommaren är vi nöjda om vi har en gräsmatta.
Ett altandäck behöver inte kosta så mkt, svärfar byggde ett för 7-8000 tusen kr.

Glasa in kan man göra efterhand....

Roligt med lite glada o nöjda Smålandsägare!! ;D

Någon som har förslag på övervåning till Stora Mariannelund? Ska vara 3 sovrum iaf.... :-/

Det klart det finns nöjda Smålandsvilleägare ;D

Jag tycker att det är dags att sälja in Smålandsvillan så här kommer lite verklighetsfakta från helnöjda ägare.

Vi köpte vårt hus, Stora Vimmerby 2001. Huset stod då redan färdigbyggt av Smålandsvillan och vi fick alltså gilla läget när det gäller tapetval och tillval.

Smålandsvillan och även Älvsbyhus bygger hus som inte skall ligga på den övre prisskalan utan vara ett mindre dyrt alternativ. Man kan tycka vad man vill om enklare standard eller dyligt men faktum är att det är ett lika gediget hus när det gäller det viktigaste allstå stommen och kvalitet. Vi hade ett fåtal anmärkningar efter garantibesiktningen som Smålandsvillan reglerade efter våra önskemål. Något som när man läser på forumet inte verkar vara allt för vanligt bland husleverantörerna i det övre prisskiktet.....

Till dags datum har inget gått sönder eller visat sig vara fel. Vi hade med i vår budget ett antal ändringar som skulle göras och vi är nu klara med dessa. Vi har kaklat badrum, bytt kakel i kök, målat ett flertal rum, isolerat carportförråd och installerat braskamin som pricken över i. Nästa steg är att ge sig på övervåningen. Jag har en del bilder från andra Smålandsvillor och vårt förslag på planritning för dem som är intresserade.

/ A

Andy-Pandy, säljer du Smälandsvillan? ;)
Kan du inte lägga ut lite bilder här på forumet?

;D jasså det märks så tydligt...

nej jag är inte huskrängare

Jag ville bara balansera dískussionen men det blev kanske åt andra hållet istället. Mitt inlägg är att så länge du köper ett normalt hus så skiljer sig inte grundkvaliten märkbart. Du kan få olika tillval och värmealternativ men om det är dåliga säljare eller hantverkare inblandade så kan alla byggen bli en besvikelse och vice versa.

Jag ska se om jag kan ordna bilder enl önskemål

Halloj!

E d nån som vet om Smålandsvillan bygger sluttningshus? :P

Hejsan!

Tyvärr så gör de inte det..

Du får nog leta efter en annan husleverantör om du är ute efter sluttningshus..

Lycka till!!

Och jag säger tvärtom! Tycker att smålandsvillan är väldigt icke-lyhörd. Särskilt övervåningen ät bra. Eftersom det är isolerat mellan planen hörs inte barnens dunk i golvet då de far fram där uppe. Vi hr fyra barns som för oväsen. (Tre som dundrar! ;O))

Vi skall också flytta till våren, men inte för att vi är missnöjda med huset. Faktum är att vi kikat på att ev bygga en till Smålandsvilla. Men just nu letar vi tomt... *suck*

Vi bor i ett Stora Katthult!

Hej Lattaleo

Nyfiken fråga:
Varför ska ni flytta från ert stora Katthult?

AC skrev:
Hej Lattaleo

Nyfiken fråga:
Varför ska ni flytta från ert stora Katthult?
Det har inte med huset att göra, utan av andra anledningar. Ser att du också bor i Uppsala. Var funderar ni på att bygga?

Hej igen

Vi håller på att leta tomt, och vet ej vart riktigt. VI satsar på något av samhällena utanför Uppsala (Storvreta, Vänge, Bälinge). Det är fortfarande mycket löst var, hur och när. Vi håller på att undersöka om det är möjligt att ha råd överhuvudtaget. Det här forumet är verkligen toppen för råd och inspiration.

Ser att du också bor i Uppsala. Var funderar ni på att bygga?
VI satsar på något av samhällena utanför Uppsala (Storvreta, Vänge, Bälinge).
Vi kanske borde starta en tråd för Uppsalabor... Hursom, AC Uppsala, ett litet råd - gör inte som vi - utan prata med banken omedelbums om era planer. Vi snubblade över en tomt och gick sen till banken. Tomten hittade vi förresten en bit utanför Storvreta, btw.

Smålandsvillan blev aldrig ett alternativ förresten - efter att ha gjort nätkalkylen kom vi fram till att de nog inte var speciellt mycket billigare än några andra leverantörer - som fixade planlösningar vi gillade bättre.

Har en liten fråga som jag vill ha svar på!!

Om jag vill installera en kamin i vardagsrummet på mitt Stora Mariannelund (spelgelvänt hus) så kommer ju röret att komma upp i mitten på golvet på andra våningen..

Någon som har ett tips på hur man kan göra så att det blir snyggt!!

//Lassemannen

Vilken vägg sätter du den på då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.