De har groventren mot vägen, och huvudentrén mot grannarna, som har huset nära sin tomtgräns, ser inte klokt ut.

Köper man ett hus så ska det väl gå att få nyckelfärdigt? Bygger hellre lösvirke och får huset exakt som man vill ha det, SMV går det inte förändra nåt, samt precis ALLT är tillval..börja man kryssa i det man ”måste” ha, som bättre köksmaskiner, trappa, fönster på övervåningen, så blir dyrt, samt att badrum måste man leja lokalt, och även om man vill ha platta i garage, och övervåning, det billiga huset blir fort dyrt, men evig kompromiss.

S shapic skrev:
Lång historia kort: Företaget som SMV-säljaren rekommenderade och förmedlade kontakt till och arrangerade möten med kursade mitt i byggnationen av vår övervåning.

Så, efter allt blev klart, med konkursförvaltning, andra firmor som fic krycka in osv osv landade vi på totalt 500.000kr för hela övervåningen vilket är ca 78m2 bestående av 2 sovrum á 9m2, ett vinkelrum på 18m2, ett allrum med öppet öppet till nock på ca 35m2 samt ett kaklat badrum på 10m2 med golvvärme. Därutöver sprutisolering, räcke, parkettgolv, lite lyxigare innerdörrar, generös eldragning och 4 radiatorer.

Vi kom billigt undan, med tanke på allt. Idag, om jag skulle göra en ny kalkyl med seriösa hantverkare från början, skulle budgetera ca 600.000kr för 80m2 övervåning.

Förstår inte riktigt den logiken. Det är en övervåning, inget som sätter stopp på ovansidan takstolarna.
Vi salade inte på en millimeter extra på takstolarna, och sprutisolerade så att det blev mer än tillräckligt.
Hur mycket isolering i taket? Vi har 660mm i taket.

K
H Husqvarna220Ac skrev:
De har groventren mot vägen, och huvudentrén mot grannarna, som har huset nära sin tomtgräns, ser inte klokt ut.

Köper man ett hus så ska det väl gå att få nyckelfärdigt? Bygger hellre lösvirke och får huset exakt som man vill ha det, SMV går det inte förändra nåt, samt precis ALLT är tillval..börja man kryssa i det man ”måste” ha, som bättre köksmaskiner, trappa, fönster på övervåningen, så blir dyrt, samt att badrum måste man leja lokalt, och även om man vill ha platta i garage, och övervåning, det billiga huset blir fort dyrt, men evig kompromiss.
Det låter ju mer som en dålig planering av ägarna än att det är fel på husmodellen? Sen finns det absolut också tomter som inte är lämpade för SMV:s hus som i stort sett alla bygger på att man har entrén på långsidan och groventren på gaveln av huset.

Visst vill många köpa nyckelfärdigt med hög grundstandard - samtidigt finns det många som själva vill välja vilken standard de betalar för i sitt hus. Precis som att många vill inreda övervåningen i egen regi eller leja bort när det finns behov och tid för det.

De flesta blir dock nöjda och behöver inte gå in i varje tråd och kritisera de som gjort ett annat val;)

/Krille

W Wirdheim skrev:
Vi fick ett liknande avdrag när vi beställde en Kalmar för snart 1 år sedan. Något mer var "omöjligt".

Får man fråga var i landet det är ni ska bygga?

Kan också tillägga att 450 tkr är i snålaste laget för en övervåning. Det räcker om ni gör en del själv, men om ni inte tänkt lyfta ett finger ligger summan runt 500 tkr.
Det intressanta i denna tråd är ju att Wirdheim fick rätt. UE gick i konken och det visade sig mycket riktigt vara ett för lågt pris som var satt.

Här tror jag vi har en del att lära av att lyssna på varandras erfarenhet och inte bara ta en "bra deal".

För är det för bra för att vara sant så är det ofta precis det. Och värdet av att slippa strulet med en konkurs är nog rätt många pengar.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har som byggt en SMV på gatan, totalt felvänt hus, men svårt och placera, de har groventre dörren mot gatan och huvudentrén mot baksidan, de byggde övervåningen förra året, bott på nedre plan alla 4st i 5år.

Vad kostar det att leja allt? Måste bli rätt dyrt om man ska ha badrum mm..

Kostar 600 för allt med kaklar badrum, golvvärme, ryggåstak

H Husqvarna220Ac skrev:
Inga problem att lägga 660mm om man vill det. Jag har 600mm över sovrum/badrum och då kan jag krypa ovanpå detta utan problem.

Angående lösvirke så tittade vi på det och jämförde och kom fram till att det inte var värt att lägga 600’ till, för oss. Klandrar absolut inte dom som lägger dessa pengar,tvärtom. Men för oss fick dessa pengar landa i ett inglasat uterum och ett dubbelgarage med carport istället.

C CIW skrev:
Inga problem att lägga 660mm om man vill det. Jag har 600mm över sovrum/badrum och då kan jag krypa ovanpå detta utan problem.

Angående lösvirke så tittade vi på det och jämförde och kom fram till att det inte var värt att lägga 600’ till, för oss. Klandrar absolut inte dom som lägger dessa pengar,tvärtom. Men för oss fick dessa pengar landa i ett inglasat uterum och ett dubbelgarage med carport istället.
Verkar vettigt, hus ser ert uterum ut, vart placerade ni det

H Husqvarna220Ac skrev:
600mm sprutisolerat mot vind och 350mm i snedtaken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.