Med tanke på att det verkar vara fler som upplever liknande saker som vi har gjort känner jag att jag måste säga något. Det jag menar är det som finns i denna tråd:
http://forum.byggahus.se/smalandsvillan/80046-ansvarsfraga.html
Jag kan bara säga att det känns mycket bekant. Säljaren lovar guld och gröna skogar, sen tillkommer moms på guldet...
Vi har under vår byggprocess upplevt ett antal liknande saker, sådant som inte skall vara något problem och sedan visar sig bli just problem.
Ett exempel på detta är när vi skulle välja färg på vårt hus. Vi hade under de inledande samtalen fått reda på att det fanns ca ett dussin färger att välja på, till detta kom de gamla färgerna som tillsammans gjorde att det skulle finnas närmre 20 färger att välja mellan. När vi ville ha en lista på dessa slutade det med att vi fick en där det var 10 att välja mellan. Det är ju ganska stor skillnad tycker jag. Inte så viktigt detalj kanske, men när det mesta i hela processen blir såhär blir man ganska trött. Nu var det inte bara detta som var krångligt utan hela processen, vi hade problem med bla. bygglov, byggyta, innehåll och priser i slutgiltig beställning, tillval i köket, tillträdesdatum och framför allt svårt att få svar på de frågor vi hade.
Mitt tips är att se till att få skriftligt på allt, det som sagts under de inledande mötena skall tas med en stor nypa salt. Håll koll på processen själva helt enkelt.
Tilläggas kan är att vi till viss mån har blivit lovade viss kompensation för alla dessa problem. Eller rättare sagt fått en del saker till det pris vi har blivit lovade från början, som visade sig vara lägre än de ordinarie priserna.