sunnis sunnis skrev:
Nu hänger jag inte med, hurdå suger från bjälklaget? Berätta gärna mer!
Det är en s.k. inneluftsventilerad grund. Flvp suger ifrån bjälklaget och skapar ett undertryck. Varm inneluft sugs då ned i bjälklaget och håller en jämnare temperatur året om (någon grad kallare än i huset). Samt ett ständigt luftombyte. Då slipper man problem med kondens.

K
L Långbro Fridhem skrev:
Det jag skrev tidigare vad jag tror.
Annars inga antar jag. Vi hade att välja mellan denna eller en vanlig krypgrund när vi skulle bygga. Det kändes bättre med en varmgrund.
Inneluftsventilerad grund ska vara en fuktsäker konstruktion.
Sen med ett 300-bjälklag går det såklart att dra nya rör i efterhand. Men knepigare att komma åt då man måste öppna upp golvet.
Sen måste man inte ha platta för att kunna få golvvärme. Vart har du fått det ifrån?
Det kanske är jag som blandar ihop begreppen men är inte en varmgrund och en isolergrund samma sak?

En inomhusventilerad krypgrund kallas för varmgrund vilket vad jag förstår är exakt samma sak som Smålandsvillansvillans rekommenderade isolergrund? Köper man Smålandsvillan går vad jag vet inte ens att få med en utomhusventilerad krypgrund.

Jag vet att det finns flera som själva installerat golvvärme i bottenplan på Smålandsvillan men det är vad jag vet inget som Smålandsvillan kan leverera eller rekommenderar. Det kan dock ha förändrats sedan vi byggde för tre år sedan.

/Krille

K Krille4 skrev:
Det kanske är jag som blandar ihop begreppen men är inte en varmgrund och en isolergrund samma sak?

En inomhusventilerad krypgrund kallas för varmgrund vilket vad jag förstår är exakt samma sak som Smålandsvillansvillans rekommenderade isolergrund? Köper man Smålandsvillan går vad jag vet inte ens att få med en utomhusventilerad krypgrund.

Jag vet att det finns flera som själva installerat golvvärme i bottenplan på Smålandsvillan men det är vad jag vet inget som Smålandsvillan kan leverera eller rekommenderar. Det kan dock ha förändrats sedan vi byggde för tre år sedan.

/Krille
Ja det är nog samma sak. Förutom att volymen luft i bjälklaget blir ju betydligt mindre med platta istället för krypgrund. Vi var en av få som fick den med platta på mark. Då var det fortfarande uteluft som gällde på krypgrunden har jag för mig. Sen övergick dom till modellen ni har. Det uppstod störningar i produktionen pga modellen med platta sa dom till mig.

Sen är det väl så att med isolergrunden så suger en extern fläkt från grunden och rätt ut.
Modellen vi har så suger flvp från grunden och tar vara på den värmen istället.

Redigerat:
T
Cheesen Cheesen skrev:
Om du hittar någon som kan förklara hur man inte får fuktproblem när man blåser varm fuktig innomhusluft ner i en kall källare så kan du hänvisa denna hit och förklara det. Jag förstår inte hur deras metod inte kommer att bli ett problem med kondens i krypgrund. I mina ögon är inte golvkomforten något problem däremot så kommer påväxt i bjälklaget att vara ett problem om 15 år.
För övrigt så tycker jag att deras ventilationslösning verkar vara synnerligen energiinneffektiv. Att blåsa ut varm luft i ett rör utanför huset som det var på den nybyggda visningsvillan i Luleå kändes otroligt dumt. Snön hade smält runt röret i en bar ring runt om. Hur mycket energi har det inte gått åt för att smälta den snön?
Undrar varför Isolergrund då lämnar 20 års garanti på grunden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.