4 987 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
smålandsvilla
Hej Jag har varit inne ett tag och läst här på forumet. Det finns många intressata bilder och diskusssioner. Jag och min sambo funderar på att bygga hus. Vi har tittat på många hus men det är dyrt. Vi lutar i alla fall åt smålandsvilla. Ngn som har lust att berätta lite om husen dom som byggt och bygger vad dom upplever är bra dåligt. Tacksam för svar
Medlem
· västernorrlandslän
· 77 inlägg
Hejsan. Vi bygger en smålandsvilla. Jag tycker ni ska begära att få gå en fabriksvisning. Helt klart jätteintressant.. Vi har stött på lite problem efter vägen, med det har mest att göra med den tomt vi valt att köpa. Sedan går det ju inte att vara helt förberedd på något som man aldrig gjort tidigare. Lite svårt att vete vad man ska förutspå och inte. Det är så många människor inblandade i ett husbygge så det blir lätt missförstånd. Men så blir det väl med vilken tillverkare man än väljer. Ett råd vilken hustillverkare ni än än väljer, är att spela in alla samtal och möten. På så vis kan ni själva gå tillbaka och lyssna på vad som har blivit sagt och när. För det här med att skriva dagbok.... jaa det rinner liksom gärna ut i sanden, och även om det inte gör det, så är det lätt att tolka det som sägs på ett visst sätt (om man inte gjort detta tidigare) eftersom man inte har någonting att jämföra med. Har man då spelat in allt så kan man lättare få perspektiv på vad "folket" pratar om... och vad dom lovar...
Hoppas det går bra för er. Vi flyttar snart in i vårt jättefina smålandsvilla-lammhult..
Hoppas det går bra för er. Vi flyttar snart in i vårt jättefina smålandsvilla-lammhult..
Vi har byggt västervik och är oerhört nöjda. inge strul alls med smålandsvillan, det var lite trix med tomten för oss oxå men inget större besvär. Jag har valt att ta huset målningsförberet. Det gick väldigt smidigt att göra insidan, mycket tack vare att huset är så välbyggt. Vid sidan av har jag byggt garaget själv här i höst och trotts att jag har gjort mycket själv har jag alldrig kännt mig orolig eller trött. Mitt främsta tipps är att se till att ha gott om tid! dvs planera inte en tajt inflyttning efter husleverans utan kosta på er ett antal dubbel hyror. Jag tog två dubbelhyror och tog tältsängen, verktygen och sen var det bara att pyssla på. Det kostade mig ingen semester och jag kunde utföra jobbet lungt och metodiskt. Det är ett suveränt hus, jag har just firat jul i det tillsammans med familj och planlösning tillsammans med kamin blev kanon! 
Hej Garget.
Kul att ni är så nöjda med eran villa och kul att få höra lite tips. Vi ska nog ta totalentreprenad + att få över våningen fixad direkt. Känns som det blir mycket jobb med trädgård och sån t med. Ni har inga bilder på erat hus som man skulle få kunna se? Vad har ni byggt nånstans?
Kul att ni är så nöjda med eran villa och kul att få höra lite tips. Vi ska nog ta totalentreprenad + att få över våningen fixad direkt. Känns som det blir mycket jobb med trädgård och sån t med. Ni har inga bilder på erat hus som man skulle få kunna se? Vad har ni byggt nånstans?
Medlem
· västernorrlandslän
· 77 inlägg
Hej igen... Vi valde att ta huset helt färdigt förutom övervåningen. Den fixar vi själva med tiden. Vi ska också bygga garaget själv. Det blir lite pyssel, med det är ju det som är tjusningen med att bygga själv.... Huset kommer att resas vecka 2 i Sundsvall. Det ska bli så kul att äntligen komma dit vi önskat. I ett eget nybyggt hus. Vi har också valt ett köpa allt nytt under ett års tid, så vi kan möblera som vi drömt om på en gång vi flyttar in, utan att bli ruinerade. Eftersom vi har varit ute i så god tid med allt sån't så har vi hittat de möbler vi verkligen vill ha på rea. Så vi slipper plocka fram det gamla igen... Lyckans lycka 

ÅHH jag blir så avundsjuk. Vårt lammhult kommer i maj. Längtar som bara den. Kan du inte maila bilder till mig på ert lammhult. skulle vara kul att ha lite. Vår säljare säger att han inte har några. Hur har ni gjort, ska ni bygga övervåningen själv eller lejer ni folk. Vi har valt att inte göra det själva, både jag och gubben har tummen mitt i handen. Min mail är jessica@jessicasbageri.se.saraochmagnus skrev:Hejsan. Vi bygger en smålandsvilla. Jag tycker ni ska begära att få gå en fabriksvisning. Helt klart jätteintressant.. Vi har stött på lite problem efter vägen, med det har mest att göra med den tomt vi valt att köpa. Sedan går det ju inte att vara helt förberedd på något som man aldrig gjort tidigare. Lite svårt att vete vad man ska förutspå och inte. Det är så många människor inblandade i ett husbygge så det blir lätt missförstånd. Men så blir det väl med vilken tillverkare man än väljer. Ett råd vilken hustillverkare ni än än väljer, är att spela in alla samtal och möten. På så vis kan ni själva gå tillbaka och lyssna på vad som har blivit sagt och när. För det här med att skriva dagbok.... jaa det rinner liksom gärna ut i sanden, och även om det inte gör det, så är det lätt att tolka det som sägs på ett visst sätt (om man inte gjort detta tidigare) eftersom man inte har någonting att jämföra med. Har man då spelat in allt så kan man lättare få perspektiv på vad "folket" pratar om... och vad dom lovar...
Hoppas det går bra för er. Vi flyttar snart in i vårt jättefina smålandsvilla-lammhult..![]()
Mvh Jessica
Ja viss blir man lite avis på er som får ert hus så snart... ta många bilder det är alltid kul att ha , vore kul om ni lägger ut dom med så att vi får se. Lycka till nu ochhoppas att blir bra nu när huset kommer. Vi väntar så nyfiket på att ni ska berätta.
Klicka här för att svara