4 362 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Smal normcentral?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hager har kapslingar från 2 till 10 moduler, sedan 13
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kul att ni rekommenderar MiniGamma. När jag bad att få en sådan för en liten central med 3 säkringar + JFB + HB (enfas) blev jag hånad av den lokala elfirman. MiniGamma var minsann bara till för komplettering med jordfelsbrytare vid sidan av en befintlig central.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, man vill ju inte koppla allt för mycket i dom. Noll- och jordskenorna är annorlunda och så är det trångt.
De är främst tänkt för komplettering av JFB och någon säkring/styrning. Inget stoppar ju en att använda den som central, men med de grejerna du nämnde så hade jag tagit en enradig Hager Gamma 13 modul (om det inte var akut platsbrist).
//Patrik
De är främst tänkt för komplettering av JFB och någon säkring/styrning. Inget stoppar ju en att använda den som central, men med de grejerna du nämnde så hade jag tagit en enradig Hager Gamma 13 modul (om det inte var akut platsbrist).
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Gamma 13 är 250mm om jag inte missminner mig
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle inte heller ta en Mini som första val men i nödfall går det ju
Tack för tipset, den blir nog klockren.
Hur är det med huvudbrytare i centralen? Centralen kommer sitta i ett större "skåp" och agera undercentral till övervåningen. I samma skåp sitter servicesäkringarna och huvudbrytare till hela huset, räcker det med den?
Hur är det med huvudbrytare i centralen? Centralen kommer sitta i ett större "skåp" och agera undercentral till övervåningen. I samma skåp sitter servicesäkringarna och huvudbrytare till hela huset, räcker det med den?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det ska gå att frånskilja anläggningen, men det finns inga krav på sektionering vad jag vet, och det finns inga krav på att varje (under)central måste ha en HB. Med andra ord räcker den befintliga huvudbrytaren i huset. Men du får själv göra bedömningen om du vill ha fler, vilket kanske kan vara lämpligt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har man flera matningar från samma grupp/HB så är det ju bekvämt att kunna bryta varje del för sig så slipper hela anläggningen bli strömlös vid ingrepp
Klicka här för att svara