Nu till val av liten bänkskiva. Har funderat på granit eftersom det verkar tåligt. Det ska vara en rostfri skiva intill för spishäll och disko. Så granitskivan är typ 128 cm lång.
Fönsterbrädan är av Italiensk marmor sen 40-talet se bild.
Närbild på en fönsterbräda av italiensk marmor med karakteristiskt grått mönster, belägen intill ett vitt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är 2-stav Ask. Tänkte först en bänkskiva i Ask men hur dyr som helst. Mer än Graniten.
Är rädd att det blir för mycket mönster med granit som är lite mönstrad och golvet som är mönstrat. Köket är litet vinkelkök på 14,5 kvm. Det ska vara vitt kakel på väggen också med ljusgrå fogar. Luckorna är vita Veddinge.
Har tittat på ljusare graniter men är rädd att det bli för mönstrat. Eller ska jag försöka hitta en marmor som liknar den i fönstret? Inte lika tåligt.
Suck alla dessa val! Svårt.

M Marijairena skrev:
Nu till val av liten bänkskiva. Har funderat på granit eftersom det verkar tåligt. Det ska vara en rostfri skiva intill för spishäll och disko. Så granitskivan är typ 128 cm lång.
Fönsterbrädan är av Italiensk marmor sen 40-talet se bild.
[bild]

Golvet är 2-stav Ask. Tänkte först en bänkskiva i Ask men hur dyr som helst. Mer än Graniten.
Är rädd att det blir för mycket mönster med granit som är lite mönstrad och golvet som är mönstrat. Köket är litet vinkelkök på 14,5 kvm. Det ska vara vitt kakel på väggen också med ljusgrå fogar. Luckorna är vita Veddinge.
Har tittat på ljusare graniter men är rädd att det bli för mönstrat. Eller ska jag försöka hitta en marmor som liknar den i fönstret? Inte lika tåligt.
Suck alla dessa val! Svårt.
Har du en bild på golvet, så blir det lättare att föreställa sig?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du en bild på golvet, så blir det lättare att föreställa sig?
Det är lite ljusare nu i köket men blir nog mer som det här. Jag har i hela lägenheten samma. Väggen är Jotun färg Lövsal en gråblågrön. Svårt att fotografera den

Trägolv med ljusa ådringar och skarvar, möjlig reflektion av väggfärg Lövsal i hemmiljö.
Skapa konto

BirgitS
Det är ju ytterst vanligt att folk har både parkett eller annat trägolv i köket samtidigt som de har en mönstrad bänkskiva (granit, marmor, laminat osv.). Har aldrig hört någon tycka att det skulle vara fel. Inte ens om fönsterbänkarna är i ytterligare något annat.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ytterst vanligt att folk har både parkett eller annat trägolv i köket samtidigt som de har en mönstrad bänkskiva (granit, marmor, laminat osv.). Har aldrig hört någon tycka att det skulle vara fel. Inte ens om fönsterbänkarna är i ytterligare något annat.
Tack för svar! Jättesvårt det här med val. Det är ju rätt dyrt och inget bara kan byta ut sådär.

Jag tror inte heller att du behöver vara orolig för det. Luckan är ju väldigt ren och enkel, jag tror att mönstrad granit blir ett fint inslag.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller att du behöver vara orolig för det. Luckan är ju väldigt ren och enkel, jag tror att mönstrad granit blir ett fint inslag.
Tack!
Jag har två öppna hylldelar i köket i asklaminat från Ikea (Tutemo) och på vänster sida. Men det kanske är jag som snöar in på detaljer, Nu ska jag bara välja någon granit:thinking:

Jag håller också på att planera nytt kök, så jag vet vad du går igenom. Det lossnade för mig när jag gjorde ett kollage på alla ingående delar, ett hett tips! :)

Du lägger bild på köket, bredvid bild på väggfärgen, bredvid bild på bänkskivan så blir det lättare att tänka sig vad som kan passa ihop. Så här ungefär, med dina luckor, väggfärgen och olika typer av granit.

Modernt kök med vita skåp och orange kakelvägg, rostfri fläkt och köksredskap på väggen.
Skapa konto

Närbild av ljus träbänkskiva med tydliga ådringar som exempel i en köksrenoveringsdiskussion.
Skapa konto

Kollage för köksrenovering med väggfärg, bänkskivor och inredningsdetaljer.
Skapa konto

Närbild på vit granitbänkskiva med grå och rosa fläckar.
Skapa konto

Närbild på en granitbänkskiva med gråa och vita toner och naturlig mönstring.
Skapa konto

Närbild på en granitbänkskiva med varierande rosa och gråa nyanser.
Skapa konto

Närbild på en grå granitskiva med små inslag av rosa och svarta korn, tänkt som bänkskiva i ett kök.
Skapa konto

Olika typer av granit jag hittade på Landernäs marmor. https://www.landernas.se/sida/granit

Jag håller också på att planera nytt kök, så jag vet vad du går igenom. Det lossnade för mig när jag gjorde ett kollage på alla ingående delar, ett hett tips! :)

Du lägger bild på köket, bredvid bild på väggfärgen, bredvid bild på bänkskivan så blir det lättare att tänka sig vad som kan passa ihop. Så här ungefär, med dina luckor, väggfärgen och olika typer av granit.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Olika typer av granit jag hittade på Landernäs marmor. [länk]
Jättebra tips!. Bor i Stockholm och var ute på en Stenfirma i Danderyd ( åkte kommunalt, tog två timmar minst) som hade bra priser om man hämtade skivan själv i bil. Många leverantörer har olika namn på liknande skivor. Tog hem prover men de drog lite åt blått i mitt kök som är norrläge. Det var Kashmir white och White cloud. Bäst är Kashmir white. Den är lik Colonial white. Svårt att se stenarna på en sida tycker jag man måste nästan testa hemma.

BirgitS
Då kanske du ska fundera på något åt det mer grå hållet. Kanske matchar den rostfria diskbänken bra.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kanske du ska fundera på något åt det mer grå hållet. Kanske matchar den rostfria diskbänken bra.
Ska titta på lite gråare stenar som är lite varmare i färgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.