Nu till val av liten bänkskiva. Har funderat på granit eftersom det verkar tåligt. Det ska vara en rostfri skiva intill för spishäll och disko. Så granitskivan är typ 128 cm lång.
Fönsterbrädan är av Italiensk marmor sen 40-talet se bild.
Golvet är 2-stav Ask. Tänkte först en bänkskiva i Ask men hur dyr som helst. Mer än Graniten.
Är rädd att det blir för mycket mönster med granit som är lite mönstrad och golvet som är mönstrat. Köket är litet vinkelkök på 14,5 kvm. Det ska vara vitt kakel på väggen också med ljusgrå fogar. Luckorna är vita Veddinge.
Har tittat på ljusare graniter men är rädd att det bli för mönstrat. Eller ska jag försöka hitta en marmor som liknar den i fönstret? Inte lika tåligt.
Suck alla dessa val! Svårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet är 2-stav Ask. Tänkte först en bänkskiva i Ask men hur dyr som helst. Mer än Graniten.
Är rädd att det blir för mycket mönster med granit som är lite mönstrad och golvet som är mönstrat. Köket är litet vinkelkök på 14,5 kvm. Det ska vara vitt kakel på väggen också med ljusgrå fogar. Luckorna är vita Veddinge.
Har tittat på ljusare graniter men är rädd att det bli för mönstrat. Eller ska jag försöka hitta en marmor som liknar den i fönstret? Inte lika tåligt.
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Har du en bild på golvet, så blir det lättare att föreställa sig?M Marijairena skrev:Nu till val av liten bänkskiva. Har funderat på granit eftersom det verkar tåligt. Det ska vara en rostfri skiva intill för spishäll och disko. Så granitskivan är typ 128 cm lång.
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Det är ju ytterst vanligt att folk har både parkett eller annat trägolv i köket samtidigt som de har en mönstrad bänkskiva (granit, marmor, laminat osv.). Har aldrig hört någon tycka att det skulle vara fel. Inte ens om fönsterbänkarna är i ytterligare något annat.
Tack för svar! Jättesvårt det här med val. Det är ju rätt dyrt och inget bara kan byta ut sådär.BirgitS skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag tror inte heller att du behöver vara orolig för det. Luckan är ju väldigt ren och enkel, jag tror att mönstrad granit blir ett fint inslag.
Tack!Marlen Eskilsson skrev:
Jag har två öppna hylldelar i köket i asklaminat från Ikea (Tutemo) och på vänster sida. Men det kanske är jag som snöar in på detaljer, Nu ska jag bara välja någon granit
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Jag håller också på att planera nytt kök, så jag vet vad du går igenom. Det lossnade för mig när jag gjorde ett kollage på alla ingående delar, ett hett tips! 
Du lägger bild på köket, bredvid bild på väggfärgen, bredvid bild på bänkskivan så blir det lättare att tänka sig vad som kan passa ihop. Så här ungefär, med dina luckor, väggfärgen och olika typer av granit.
Olika typer av granit jag hittade på Landernäs marmor. https://www.landernas.se/sida/granit
Du lägger bild på köket, bredvid bild på väggfärgen, bredvid bild på bänkskivan så blir det lättare att tänka sig vad som kan passa ihop. Så här ungefär, med dina luckor, väggfärgen och olika typer av granit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Olika typer av granit jag hittade på Landernäs marmor. https://www.landernas.se/sida/granit
Jättebra tips!. Bor i Stockholm och var ute på en Stenfirma i Danderyd ( åkte kommunalt, tog två timmar minst) som hade bra priser om man hämtade skivan själv i bil. Många leverantörer har olika namn på liknande skivor. Tog hem prover men de drog lite åt blått i mitt kök som är norrläge. Det var Kashmir white och White cloud. Bäst är Kashmir white. Den är lik Colonial white. Svårt att se stenarna på en sida tycker jag man måste nästan testa hemma.Marlen Eskilsson skrev:
Jag håller också på att planera nytt kök, så jag vet vad du går igenom. Det lossnade för mig när jag gjorde ett kollage på alla ingående delar, ett hett tips!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Olika typer av granit jag hittade på Landernäs marmor. [länk]
Klicka här för att svara