Tänkte byta centralen där hemma vid renovering och har förstås en tunn 70-talsvägg att hantera.

Ca 72mm inbyggnadsdjup.

Vet att Hager har en Golf som är för tunna väggar, även ABB har ett par exempel:

https://new.abb.com/products/4TBD640079C0100/scf336oxh
https://new.abb.com/products/1SLM004102A1107/41a12x31a

Givetvis har de alla tre olika nyanser dessutom, 9003, 9010 och 9016.

Någon som har erfarenhet av dessa eller andra som kan funka infällt med dessa mått? Inte aktuellt att bygga på väggen för att göra den djupare.

Purre
Inte erfarenhet utav någon av dom, bara satt en infälld Hager FW en gång i tiden. Jobbar på industri så inte så ofta infällda centraler är aktuellt.
Men spontant hade jag gått på Hager pga enkelheten att få tag på både central men även tillbehör till centralen. ABB är inte lika enkelt att få tag på är min uppfattning.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Inte erfarenhet utav någon av dom, bara satt en infälld Hager FW en gång i tiden. Jobbar på industri så inte så ofta infällda centraler är aktuellt.
Men spontant hade jag gått på Hager pga enkelheten att få tag på både central men även tillbehör till centralen. ABB är inte lika enkelt att få tag på är min uppfattning.
ABB är lätt att få tag på nere på kontinenten. Beställer man därifrån så blir det dessutom mycket billigare. Det svåra är att hitta en elektriker som gillar upplägget

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
ABB är lätt att få tag på nere på kontinenten. Beställer man därifrån så blir det dessutom mycket billigare. Det svåra är att hitta en elektriker som gillar upplägget
Jag är själv auktoriserad så elektriker är inte svårt. Jobbar dock nästan enbart med schneider och industri saker och sållan med central ute hos privatbostäder.

Så, mest ute efter erfarenhet av hur kvaliteten är. Har använt mycket ABB delar förr och aldrig haft problem med dem direkt. Hager har jag gjort en del men när det nu är väldigt specifikt med djupet så blir ju designvalen begränsade, dessa 3 jag hittat och alla i olika färgnyans.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag är själv auktoriserad så elektriker är inte svårt. Jobbar dock nästan enbart med schneider och industri saker och sållan med central ute hos privatbostäder.

Så, mest ute efter erfarenhet av hur kvaliteten är. Har använt mycket ABB delar förr och aldrig haft problem med dem direkt. Hager har jag gjort en del men när det nu är väldigt specifikt med djupet så blir ju designvalen begränsade, dessa 3 jag hittat och alla i olika färgnyans.
Jag har främst ABB-prylar hemma. Just dessa har jag inte tittat på tidigare dock. Men de jag har fungerar bra. Jag handlade själv och har en kompis som är elektriker så...

Purre
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
dessa 3 jag hittat och alla i olika färgnyans.
Känns som det är intressant först om väggen ska vara vit och annars är det egentligen bara aktuellt då en utav kulörerna sticker ut mer än de andra.
https://www.whisperingbold.com/post/choosing-the-ideal-white-paint-for-your-interior

Vi kör ABB på jobbet vad gäller säkringar till stor del. Däremot centraler brukar bli Hager, Scheider, Spelsberg, Eldon eller Garo till stor del. Jag misstror inte ABBs produkter på något sätt men ur synvinkeln hur lätt de är att få tag på som privatperson mot Hager så ligger dom sämre till här i landet iaf. Kolla bara elbutik.se som exempel. ABB 4 produkter, Hager 70 produkter.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Känns som det är intressant först om väggen ska vara vit och annars är det egentligen bara aktuellt då en utav kulörerna sticker ut mer än de andra.
[länk]

Vi kör ABB på jobbet vad gäller säkringar till stor del. Däremot centraler brukar bli Hager, Scheider, Spelsberg, Eldon eller Garo till stor del. Jag misstror inte ABBs produkter på något sätt men ur synvinkeln hur lätt de är att få tag på som privatperson mot Hager så ligger dom sämre till här i landet iaf. Kolla bara elbutik.se som exempel. ABB 4 produkter, Hager 70 produkter.
Precis. Lite det jag är rädd för. Är på ett 5 år gammalt hotell nu där det är ut som att de pinkat upp centralen på väggen. Schneider i detta fallet.

• Elcentral på hotellvägg, Schneider-märke och träkrokar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bredvid står en Nibe Compact 300R som specificeras som "vit" så det kan ju se ut hur som helst.

Tillsammans med nån ikea stomme Metod som också är "vit"...

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Purre
Hittade inget vettigt vad gäller färgkod oavsett produkt från Nibe. 9010 och 9016 står det om vartannat. Känns som man isf får ta en sprayburk av vardera och prova på en bit kartong eller något och jämföra sig fram.
Alternativt se om man kan komma över färglappar med de olika RAL-koderna.

Denna färgkarta innehåller alla tre vita kulörerna iaf. Och 190 kulörer till, kanske värt 150-200kr.
https://www.ralfarger.se/kop-ral-fargflakt/ral-k7

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tänkte byta centralen där hemma vid renovering och har förstås en tunn 70-talsvägg att hantera.

Ca 72mm inbyggnadsdjup.

Vet att Hager har en Golf som är för tunna väggar, även ABB har ett par exempel:

[länk]
[länk]

Någon som har erfarenhet av dessa eller andra som kan funka infällt med dessa mått? Inte aktuellt att bygga på väggen för att göra den djupare.
Denna borde också funka

https://www.elbutik.se/product.html...tTUxTeXHXvpJ6Ww1iVuyW2epAaZt6pGRoCJhUQAvD_BwE

Purre
J J-banan skrev:
Denna borde också funka

[länk]
Inbyggnadsdjup
90mm

Purre Purre skrev:
Inbyggnadsdjup
90mm
Oj jag kollade fel

• Gilla
Purre
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Oj jag kollade fel
Ah, den va stilig annars!

De flesta grunda centraler är ju byggda för 70mm regel plus ett lager gips, inbyggnadsmått 82mm.
Säkringen i sig sätter ju en begränsning, ligger väl normalt på 70mm plus utrymme under för kabeldragning hamnar man alltid på minst 80mm djup på centralen.

En ide vore väl att göra en ram på 15mm, i trä eller mdf, och måla in den i väggens färg och placera centralen i den, ja den kommer sticka ut lite men ökar utbudet på centraler.

som sagt, bara en ide

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Ca 72mm inbyggnadsdjup.

[länk]
[länk]

Till ABBs finns (fanns ?) det väldigt schysta dörrar som tillval.
https://library.e.abb.com/public/ed9b8e347c054a53c1256afc0057c440/Serie UK 500.pdf

• Gilla
Salvaryd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.