Hej, jag har byggt ett hus och garage med Finjas isolerblock. Nu är det dags för puts, och jag har en fundering på hur man bäst gör det. Jag har hjälp av en erfaren betongare, men han är lite frågande inför mitt förslag på finish.
Jag tänker mig att man river ytan med en vass kant efter cirka 4 timmar, och får då resultat enligt bild - ej helt torr.
Sedan tänker vi måla på detta med silikatfärg.
Vad tror ni, är det dumt att riva ytan på putsen på detta sätt? Det handlar om 1-2 mm som man river bort.
Vi gillar utseendet i alla fall!
Tips mottages tacksamt. Vi hade inte tänkt använda någon form av spruta eller sprutputs.
Jag tänker mig att man river ytan med en vass kant efter cirka 4 timmar, och får då resultat enligt bild - ej helt torr.
Sedan tänker vi måla på detta med silikatfärg.
Vad tror ni, är det dumt att riva ytan på putsen på detta sätt? Det handlar om 1-2 mm som man river bort.
Vi gillar utseendet i alla fall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips mottages tacksamt. Vi hade inte tänkt använda någon form av spruta eller sprutputs.
Tycker du det ser bättre ut så är det väl inte dumt. Folk gör ganska mycket extrajobb för att de själva skall gilla utseendet på det mesta. Ja, tom på dem själva. När det gäller smakråd brukar jag säga att det absolut viktigaste är att du själv gillar det. Vad andra tycker om egna huset skall man inte bry sig så mycket om.
Att alla andra men inte man själv tycker det egna huset är fint är inte optimalt. Gör som du själv vill!
Att alla andra men inte man själv tycker det egna huset är fint är inte optimalt. Gör som du själv vill!
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Jag håller med ovanstående inlägg.
Dock tror jag det inte blir så bra när du väl får på färg.
Hade hellre rivit med spikbräda när det börjar bli hårt.
Du behöver ju dock inte putsa så tjockt som du gjort.
Gissar att du har c bruk, har du a eller b bruk till sockeln?
Dock tror jag det inte blir så bra när du väl får på färg.
Hade hellre rivit med spikbräda när det börjar bli hårt.
Du behöver ju dock inte putsa så tjockt som du gjort.
Gissar att du har c bruk, har du a eller b bruk till sockeln?
Tack för svaren!
Ok, så jag tolkar det som att ytan, när jag rivit av lite yta, ändå kommer att bli ganska slät efter målning? Och att det då ser ut som ett misslyckat försök att få en slät fasad?
Vi har följt Finjas rekommendationer när det gäller puts utvändigt, och då ska det vara cirka 3 mm A-grund, sedan 10 mm grovputs. Ovanpå det lägger man sedan ädelputs, stänkputs etc, eller målar som vi tänkte göra.
Om man ändå vill ha lite liv i fasaden, har ni tips på vad man skulle göra istället?
Riva med spikbräda är ett alternativ, testade med en hemmabyggd men det blev för djupa ”skärsår” tycker jag, men kanske väntade jag inte länge nog (4 timmar vid försöket).
Annars kanske göra spår med en borste eller kvast?
Ok, så jag tolkar det som att ytan, när jag rivit av lite yta, ändå kommer att bli ganska slät efter målning? Och att det då ser ut som ett misslyckat försök att få en slät fasad?
Vi har följt Finjas rekommendationer när det gäller puts utvändigt, och då ska det vara cirka 3 mm A-grund, sedan 10 mm grovputs. Ovanpå det lägger man sedan ädelputs, stänkputs etc, eller målar som vi tänkte göra.
Om man ändå vill ha lite liv i fasaden, har ni tips på vad man skulle göra istället?
Riva med spikbräda är ett alternativ, testade med en hemmabyggd men det blev för djupa ”skärsår” tycker jag, men kanske väntade jag inte länge nog (4 timmar vid försöket).
Annars kanske göra spår med en borste eller kvast?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Stänkputs sprutas ju på med tryckluft, så är inte ett alternativ här.
Sen vet jag inte, ska du ha ädelputs får du köra färgad rivputs o sen spikbräda.
Eller valfri grov c puts o spikbräda o sen färga med kalkfärg.
2-4 timmar borde vara länge nog.
https://proffsbutiken.se/produkt/sp...nO06q_qq0_dJNWFDN-6zhzEiT8DMRsoEaAgoyEALw_wcB
Sen vet jag inte, ska du ha ädelputs får du köra färgad rivputs o sen spikbräda.
Eller valfri grov c puts o spikbräda o sen färga med kalkfärg.
2-4 timmar borde vara länge nog.
https://proffsbutiken.se/produkt/sp...nO06q_qq0_dJNWFDN-6zhzEiT8DMRsoEaAgoyEALw_wcB
Ja, tack för rådet. Det lutar åt C-bruk, spikbrädan som du länkade till, och sedan en silikatfärg på det.
Klicka här för att svara