Hej!
Vi håller på att kakla i köket nu och har kommit till sidan av bänkskivan där vi behöver
lite smakråd från er.
Kaklet som vi sätter upp är avlånga plattor (40 cm) och inne i hörnet ser ni att vi har fått kapa sista raden. Frågan är nu hur vi ska göra på sidan för att det ska se bäst ut.
Alternativen är följande
Bild 1: Ena plattan blir 40 cm och ena plattan 20 cm.
Bild 2: Plattorna kapas till 30 cm så att bägge är samma storlek
Är tacksam för alla råd och förslag
Vi håller på att kakla i köket nu och har kommit till sidan av bänkskivan där vi behöver
lite smakråd från er.
Kaklet som vi sätter upp är avlånga plattor (40 cm) och inne i hörnet ser ni att vi har fått kapa sista raden. Frågan är nu hur vi ska göra på sidan för att det ska se bäst ut.
Alternativen är följande
Bild 1: Ena plattan blir 40 cm och ena plattan 20 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: Plattorna kapas till 30 cm så att bägge är samma storlek
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är tacksam för alla råd och förslag
Förstod det, har suttit och haft överläggning med mig själv om vad jag egentligen tycker men efter en hård diskussion tror jag att jag håller med tank77. :x
Vet inte om måtten stämmer exakt men jag tror att med alternativ ett så kommer det se ut som att det är en helt naturlig brytning på en platta för hörnen medan det i alternativ två blir mer uppenbart att tre plattor är kapade.
Vet inte om måtten stämmer exakt men jag tror att med alternativ ett så kommer det se ut som att det är en helt naturlig brytning på en platta för hörnen medan det i alternativ två blir mer uppenbart att tre plattor är kapade.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jag håller också med om alternativ 1! Hur lång är den kapade biten på långsidan? Som tidigare nämnts så lär det se ut som en naturlig brytning av den då bitarna blir ungefär lika långa?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Garanterat alternativ 1 om man nu ens ska ha plattor på kortänden. 
Ser ut som vasken är ganska nära och då kan det kanske vara behövligt men många ggr tycker både jag och många av mina kunder att det blir stilrenare att bara plattsätta bakväggen
Ser ut som vasken är ganska nära och då kan det kanske vara behövligt men många ggr tycker både jag och många av mina kunder att det blir stilrenare att bara plattsätta bakväggen
Du får även min röst på alternativ 1.
Det finns ett alternativ som inte är med och det är att kapa hörnbiten i en längd så att den tillsammans med den hörnbiten som redan sitter på långsidan blir 40cm och sedan köra en minimal skarv i hörnet. Det innebär att även den sista biten på kortsidan behöver kapas.
Vi har gjort så men förutsättningarna är andra (dels är kortsidan mycket längre och dels sitter våra med 1/3 förskjutning mellan raderna) vilket gör att det kanske inte passar i ditt fall.
Det finns ett alternativ som inte är med och det är att kapa hörnbiten i en längd så att den tillsammans med den hörnbiten som redan sitter på långsidan blir 40cm och sedan köra en minimal skarv i hörnet. Det innebär att även den sista biten på kortsidan behöver kapas.
Vi har gjort så men förutsättningarna är andra (dels är kortsidan mycket längre och dels sitter våra med 1/3 förskjutning mellan raderna) vilket gör att det kanske inte passar i ditt fall.
1 om det ska kaklas där alls....
Klicka här för att svara