Varför bygger vi som vi gör? Och varför ser det så olika ut på olika platser i Sverige? Eller är det så olika egentligen? Följ med på en historisk resa till enkelstugor och korsbönningar.

Du kan läsa artikeln här: Småhusens arkitektur i Sverige

E
Skrivet av: yens

När jag såg bilden på enkelstugan så tänkte jag, oj, den var lik grannens hus. Nu såg jag att fotot var taget på Öland, var någonstans? Vore ju lite roligt om det är grannens hus? :-)

E
Skrivet av: Klas

Rolig och läsvärd artikel ! :) /K

Vilket sammanträffande! Jag minns faktiskt inte var jag tog bilden. Det var en liten avtagsväg, någonstans mellan brofästet och Borgholm.

E
Skrivet av: yens

Möjligen finns fler likadana hus på Öland, men det stämmer bra med liten avtagsväg mellan brofästet och borgholm... :-) Vår sommarstuga ligger 75 meter sydost om huset på bilden ;-)

Många fina hus där. Jag tog massor av bilder och kanske du ser ditt eget hus här en dag när du surfar in ...

E
Skrivet av: Holger Wästlund

Tack för en jättefin artikel! Viktigt att vi ofta påminns om arkitekturens värde i dessa tider då allt ska vara så ekonomiskt, rationellt och uppfylla alla lagar och bestämmelser till punkt och pricka. Bra artikel!

E
Skrivet av: Gäst

Jag var på Öland i helgen och kan bekräfta att du tagit bild på våra grannars hus :-)

Verkligen roligt sammanträffande... Världen är bra liten ibland!

G
Artikeln skulle bli betydligt bättre med enkla ritningar för planlösningen på de olika byggnadstyperna. Jag har svårt att hänga med i de olika benämningarna.

• Gilla
Westie och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.