Hur ska man tänka när det gäller deklaration av småhus vid nybygge där byggnationen löper över två olika år?

Började bygga aug 2022 och kommer bli klar under detta året ( det är alltså inte klart än). Har blivit ombedd att ange byggnationakostnaden fram till 1 Jan 2023.

Vad innebär det om jag anger en hög kostnad kontra låg kostnad?

Det mest förnuftiga är väl att uppge de kostnader man reglerat fram till 1/1 ;)!

Jag har inte sett någon för-eller nackdel med att slira med uppgifterna.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det mest förnuftiga är väl att uppge de kostnader man reglerat fram till 1/1 ;)!

Jag har inte sett någon för-eller nackdel med att slira med uppgifterna.
"Slira" med uppgifterna skulle jag så klart aldrig göra :D, är bara genuint intresserad av den faktiska skillnade/resultatet som blir om man anger hög eller låg kostnad. Om det nu inte spelar någon roll förstår än mindre vitsen att ange en kostnad överhuvudtaget....

Jag byggde själv över ett årsskifte. En anledning kan vara tidsfristen då bygget är påbörjat resp avslutat.

L Ludde76 skrev:
Vad innebär det om jag anger en hög kostnad kontra låg kostnad?
Det innebär att du betalar mer eller mindre i fastighetsskatt.
Obebyggda tomter och även hus under uppförande beskattas med 1% av taxeringsvärdet plus 1% av de nedlagda byggkostnaderna.

När du byggt klart så kommer du sen i 15 år inte betala något alls och efter det kommer du betala kommunal fastighetsavgift. Under förutsättning att dagens regelverk bevaras.

• Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Ofan, då får jag verkligen se till att räkna rätt så jag inte råkar ange en för hög kostnad ;)

Stort tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.