N
Ja nog har mycket blivit dyrare alltid. På tal om kaffe - en produkt, som absolut inte är nödvändig men som dricks en hel del här är Oboy. Före prisrusningen kostade en förpackning på 1,1 kg 36,95. Igår kostade samma storlek på förpackning 69,95.
Fast i ärlighetens namn finns det varor som gått ner i pris också. Strösocker t.ex. har gått ner några kronor kilot sedan det var som värst. Mjölken (dricks massor i det här hushållet) har visserligen gått upp men inte i närheten så mycket som juice (som vi slutat helt med).
Ost har blivit otroligt dyrt. Förr var 69,90/kg ett bra lockpris. Nu är det 119,90/kg som anses som "billigt".

• Gilla
PalomaG och 3 till
  • Laddar…
RoTe
H hydrolift skrev:
Å andra sidan har väl paketmängden exploderat men även om de körs ut av postbilen får de inte subventionera breven.
Precis men det är så dyrt att få något skickat med Postnord, DHL, Schenker, Bring osv att det uteslutande blir Amazon Prime för min del. En bildel (ca 3x3cm vikt kanske 20 gram) jag ville ha kostade 150kr och sedan 79kr i frakt inom Sverige men 53kr för två och "fri" frakt genom Prime och då fick jag hemleverans dessutom.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Kaffe tänkte jag på, svenska märken som här inte finns i 500g längre säljs i Ryssland bara i 500g. Bekant som bor där som brukar skicka bilder på svenska märken som fortfarande säljs.
Är det inte för att det är grejer från millennieskiftet som suttit i nåt förråd då?🤔

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte för att det är grejer från millennieskiftet som suttit i nåt förråd då?🤔
I så fall är det om-märkta bästföredatum.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
C
jonmo jonmo skrev:
Tanken om att det skulle vara handlare som driver prisökningar och att krympflation skulle vara något annat än inflation är ändå ganska konstigt.
ICA körde en ny variant härom veckan, tog ingen bild tyvärr. Fiskpaket 800 gram, 89 kr. Jämförpris 89 kr/kg...

• Haha
Fredrik U
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Precis men det är så dyrt att få något skickat med Postnord, DHL, Schenker, Bring osv att det uteslutande blir Amazon Prime för min del. En bildel (ca 3x3cm vikt kanske 20 gram) jag ville ha kostade 150kr och sedan 79kr i frakt inom Sverige men 53kr för två och "fri" frakt genom Prime och då fick jag hemleverans dessutom.
Jag fattar inte heller hur det går ihop för jag kan köpa ett flak Nocco hem till dörren för bara en mindre fraktkostnad men om jag försöker skicka samma flak kostar det typ 300 spänn....

Dracula Dracula skrev:
Under Covid blev priserna i sverige helat galna. "inflation" ropade man. Det var butikerna som började tokhöja priserna på smågrejerna. Toapapper Serla som jag bruka köpa på Rusta från 79kr till 129kr för en bibba. Över natten ändrades priset. En härlig doftande handkräm på Bodyshop från 69 till 99 och sen 149kr, på 1-2 års tid. Printerpapper från HP 500st 80gram, 39kr på Elgiganten. Nu 99kr (Canon). Biltema tar 79kr för en bibba av motsvarande papper. Grädde höjdes mycket kraftigt över natten nyligen, 40% 5dl höjdes med 10kr rakt av.

Att höja priserna på "små-kontantutlägg" är något man tillämpad i många år i handeln, men det tog fart ordentligt under senaste åren.

Vill tillägga något helt absurt. Jag har spanat in en ny lovande TV, modell TCL, Finns en 6, 7, 8, 9-serie, eller mer exakt: C6K, C7K osv. Exakt samma tv säljs även i Tyskland, med justerat modellnamn, Q6C. Q7C osv. (Faktiskt saluförs båda modellnamnen i Tyskland men med någon 1000-lapp i prisdiff) Men hör nu, i sverige är modellen flera gånger dyrare.
Exempel:
65" C8K elgiganten : 40,000kr. Webhallen 30.000kr
65" C8K valfri tysk kedja: 15.000kr (nu på erbjudande ca 14.000kr)

Maffia
harr du kollat köpa tv från amazon tyskland

M maria01 skrev:
harr du kollat köpa tv från amazon tyskland
Om jag har! ...tyvärr är det ingen tysk butik som erbjuder frakt till Sverige. Funderat på att ta färjan till Polen ...men det kostar lite väl mycket än det smakar.

N Nalleman64 skrev:
Ost har blivit otroligt dyrt. Förr var 69,90/kg ett bra lockpris. Nu är det 119,90/kg som anses som "billigt".
På Willys kan du köpa östgötsk ost från Glada bondens mejeri i Boxholm med ett ordinarie pris på under 100kr/kg
Vill du ha svensk ost med mer smak säljs Västerbottenost mittbit ofta för under 200kr/kg på Ica Maxi i Lkpg, det är faktiskt riktigt prisvärt.

N
F fribygg skrev:
På Willys kan du köpa östgötsk ost från Glada bondens mejeri i Boxholm med ett ordinarie pris på under 100kr/kg
Vill du ha svensk ost med mer smak säljs Västerbottenost mittbit ofta för under 200kr/kg på Ica Maxi i Lkpg, det är faktiskt riktigt prisvärt.
Jag gillar tyvärr inte Västerbottensost.
Glada bondens kan definitivt vara värd att prova.

N Nalleman64 skrev:
Jag gillar tyvärr inte Västerbottensost.
Glada bondens kan definitivt vara värd att prova.
Glada bondens "vardag" rekomenderas isåfall.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Priserna har i vissa fall blivit helt galna, t ex på matprodukter i dagligvaruhandeln.

Jag gissar att prishöjningarna på varor som vi köper ofta har bidragit till den lågkonjunktur som delvis är isolerad till just Sverige.

Inte för att svenska hushåll egentligen inte har råd utan för att folk blir oroliga och inte förstår vad som händer. Många sparar därför istället för att konsumera, även de som har bra inkomster och mycket stora marginaler.

En produkt som gått ”bananas” de senaste åren är frysta potatisklyftor på Lidl.

De har ökat i pris från 6,90 kr påsen till 21,90 kr på 5 år.
Blev därför mycket förvånad då varan idag hade SÄNKT ordinariepris till 15,90 kr i min butik.

Vad är det som händer egentligen?

• Gilla
Lovisasj
  • Laddar…
RoTe
Dracula Dracula skrev:
Om jag har! ...tyvärr är det ingen tysk butik som erbjuder frakt till Sverige. Funderat på att ta färjan till Polen ...men det kostar lite väl mycket än det smakar.
Man kombinerar det med t.ex. semester och tar med ett släp som man sedan fyller på vägen hem.

B Boende45 skrev:
Vad är det som händer egentligen?
Det är nog alltfler även av Lidlkunderna som inser att de kan dela potatisen själva.

• Gilla
  • Haha
muppenx och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
ICA körde en ny variant härom veckan, tog ingen bild tyvärr. Fiskpaket 800 gram, 89 kr. Jämförpris 89 kr/kg...
Det är så kallad falsk matematik, helt klart. Tycker ofta att både jämförpris är fel och kampanjer kan saknas när man scannar, men min erfarenhet från andra sidan säger att det är slarv i de allra flesta fall. Hanlons rakkniv gäller som vanligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.