Är det någon här som har köpt hus från Småa ?
Kan ni i så fall berätta lite om era erfarenheter från dom. vi funderar på att köpa ett hus från dom men hittar väldigt lite information om Småa på nätet.

• Gilla
HSH
  • Laddar…
Jag skulle också vilja ha svar på detta! All information är av intresse.

Småa byggt stort område Segersäng by ,Nynäshamn. Kolla "medlemsforum Segersäng by" (googla) så kanske ni kan fråga de boende hur husen är.

Hej,

Min svåger har bott i deras hus i Segersäng sen det byggdes och inte haft några problem med huset. De fick en gäststuga på köpet.

Det de inte gillar nu är väl vissa planlösningsbitar (de fick inte påverka planlösn) på bottenvåningen. tvättstuga/badrum osv

Bygger småa på totalentrepenad? Jag har bara sett småa på färdiga "paket" med tomt och allt. Vi vill htita en egen tomt och sen hitta nån som kirrar en kåk på den åt oss. :) Alla tips mottages för vi vill helst betala cirka 1,5 miljon för huset, tyvärr verkar det bara vara Älvsbyhus som ligger i denna prisklass eller har jag missat? Det finns så många företag att det är svårt att hitta priser.

Har läst om så många missnöjda Älvsbyhus-kunder så dit vågar jag mig inte...

Nattnäterskan skrev:
Bygger småa på totalentrepenad? Jag har bara sett småa på färdiga "paket" med tomt och allt. Vi vill htita en egen tomt och sen hitta nån som kirrar en kåk på den åt oss. :) Alla tips mottages för vi vill helst betala cirka 1,5 miljon för huset, tyvärr verkar det bara vara Älvsbyhus som ligger i denna prisklass eller har jag missat? Det finns så många företag att det är svårt att hitta priser.

Har läst om så många missnöjda Älvsbyhus-kunder så dit vågar jag mig inte...
Nej, ett normalstort hus på totalentreprenad för 1,5 miljoner hittar du säkert inte. Lägg på en miljon så kommer du närmare sanningen.

Nu menar jag inte inklusive markarbete och bygglov osv, utan själva husets totalpris. Älvsbyhus har villor som skulle täcka våra behov för 1,1-1,3 miljoner kr. Tillkommer gör ovan. Så jag menar inte totalpris 1,5 milljon men vill ha en tillerkare som kan ordna allt åt mig.

Har precis börjat fundera på det här med husbygge och är inte alls erfaren kan jag säga.
Har sett priser hos tex A-hus, exempelvis Basic 123 som kostar 1.815.300.

Konkurrera med pris med Älvsbyhus går nog inte, möjligtvis om du spikar ihop det själv. Men det förutsätter ju att man inte har med parametern kvalitet. För börjar du jämföra vad du får för pengarna så är inte Ä- hus mycket att hänga i julgranen...

1,5 miljon är att glömma och jag ska ställa in mig på minst 1,8 då kanske? Det hänger på tomten, har spanat in en för 1,475,000 men sammanlagt hamnar jag nånstans på 3,8 miljoner tror jag och det är några hundra tusen över vår budget.

Trodde först det skulle vara superdyrt att bygga eget hus i Stockholmstrakten, blev sedan helt paff när jag började räkna på Älvsbyhus - hade ingen aning om dom var bra eller inte, kände ju igen namnet och de har ju funnits med så länge att namnet klingade genuint på nåt sätt. Nu efter en kvälls forskande igår börjar man hamna nånstans mitt emellan prismässigt.

vet inte hur stort hus du vill ha men hus+entreprenad landar ofta på runt 17000 kr/m2. Sen tillkommer tomt och allt runt omkring den.

Exempel:
Hus materialsats + entreprenad 148 m2: 2 500 000 kr + garage 200 000-350 000 kr beroende på storlek + allt annat runt tomten och byggherrekostnaderna.

I den prisklass du pratar om, dvs. Älvsbyhus, kan man nog nämna björklidenhus. Inte riktigt lika billigt men också högre standard, ballingslöv kök, parkett, kakel&klinker, vattenburen golvvärme, råspont på tak etc. Dock betydligt billigare än många andra hustillverkare. Har även en lite intressant serie med designhus.

Kollade på ett 1,5 plan på 110 kvm med oinredd övervåning. Nyckelfärdigt 1775 000.

Finns ju även smålandsvillan men då missar du ju golvvärme mm.

Till Älvsbyhus' försvar får man säga att det finns även många nöjda kunder.

MVH

Det mesta blir ju markant billigare oavsett leverantör om man inte inreder övervåningen.
Tycker man bör ha med en rejäl slant för det, för det kostar några hundratusen. Det ska väl ändå göras också nån gång, och det blir inte billigare med tiden, även om man tänkt göra mycket själv.
Har fått känslan av att det är ganska många som missbedömer det och tycker det låter jättebilligt med t.ex. Smålandsvillan.

Ska man jämföra Smålandsvillan, Älvsbyhus etc med andra tillverkare bör man jämföra fullt färdigt hus och standarden innan man egentligen vet hur billigt det är i förhållande till vad man får.
Men det är min personliga åsikt. :)

Nä precis, jämför inte Smålandsvillan och Älvsbyhus bara rakt av. Lägg till gjuten platta med värmeslingor, lägg till kakel och klinker, lägg till ev häftigare vitvaror osv så är du snart uppe i samma peng som de andra.

Om man vill bygga ett hus på totalentreprenad och komma under 4 miljoner i stockholmstrakten så måste man nog leta sig "utanför". T.ex. utanför Vallentuna, utanför Åkersberga, utanför Upplands väsby o.s.v. (Södra delarna har jag ingen koll på). Tror att Björklidenhus har de mest prisvärda husen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.