1 667 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Små normcentraler
Hej!
Jag har problemet av att min normcentral börjar bli full (ca 100 moduler) och har
letat efter en större som ska passa på ytan jag har. Det stora problemet är att det inte går att "få in" fler flex/vp rör in i skåpet.
Jag har funderat på om man får/kan/vågar typ regla ut skåpet från väggen ca 10cm och på
så sätt få mer plats bakom skåpet för alla inkommande rör. Denna "ut regling" skulle kunna göras
i antingen stål profiler/bitar som poppnitas/skruvas samman eller kanske i aluminium.
Mitt skåp har måtten 50x50cm vilket är mer eller mindre den plats jag har att använda.
Är det någon som har något annat tipps på hur man skulle kunna lösa problemet?
/Per-Arne
Jag har problemet av att min normcentral börjar bli full (ca 100 moduler) och har
letat efter en större som ska passa på ytan jag har. Det stora problemet är att det inte går att "få in" fler flex/vp rör in i skåpet.
Jag har funderat på om man får/kan/vågar typ regla ut skåpet från väggen ca 10cm och på
så sätt få mer plats bakom skåpet för alla inkommande rör. Denna "ut regling" skulle kunna göras
i antingen stål profiler/bitar som poppnitas/skruvas samman eller kanske i aluminium.
Mitt skåp har måtten 50x50cm vilket är mer eller mindre den plats jag har att använda.
Är det någon som har något annat tipps på hur man skulle kunna lösa problemet?
/Per-Arne
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Kan det verkligen stämma att det är 100 moduler? Vad är det för central? 72 moduler kan jag köpa. 
Jag förstår inte riktigt hur du ska göra, men får du till det bra så ser väl inte jag några problem med det.
//Patrik
Jag förstår inte riktigt hur du ska göra, men får du till det bra så ser väl inte jag några problem med det.
//Patrik
Minns inte om det är 100 moduler, var ut och mätte i skåpet och räknade baklänges å fick det till 100, ligger nog i den trakten tror jag
men är inte säker.
Det jag tänkte göra är alltså att typ förlänga fästena på skåpet med ca 10cm för att få ut det från väggen, å de öppningar som då blir runt skåpet på 10cm tänkte jag "klä igen" men typ 2mm plåt...
Blev det något tydligare? Skulle vara galet skönt om det var ok att göra på detta sätt!
Det jag tänkte göra är alltså att typ förlänga fästena på skåpet med ca 10cm för att få ut det från väggen, å de öppningar som då blir runt skåpet på 10cm tänkte jag "klä igen" men typ 2mm plåt...
Blev det något tydligare? Skulle vara galet skönt om det var ok att göra på detta sätt!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Men ska du regla upp en ram runt centralen då eller? Den ska ju liva med gipsen typ. Den kommer ju sticka ut 10 cm....
Bilder!
För övrigt, har du fabrikat och modell på centralen? Är det Hager?
//Patrik
Bilder!
För övrigt, har du fabrikat och modell på centralen? Är det Hager?
//Patrik
Kollade upp skåpet och det är detta skåp http://elbutik.se/product.html?product_id=224869&category_id=1862
4x26 moduler.
4x26 moduler.
Det är redan idag ett utanpåliggande skåp.
Hehe bilder, är inte säker på att jag vågar lägga upp bilder på hur det ser ut nu 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Aha, det är en utanpåliggande kapsling! Då är jag med på hur du tänker! Ja, då kan du väl göra som du tänkt ungefär. Ser inte jag några problem med i alla fall.
//Patrik
//Patrik
Underbart å höra att du tror det går bra... Vad tror du om att använda aluminium?
/Per-Arne
/Per-Arne
Har bestämt mig för att göra ett försök, men att göra den i trä efter samrådan men min ELis...
/Per-Arne
/Per-Arne
Klicka här för att svara