Bytte fönster i badrummet mot en "modern" med vändfunktion. Det mest vanliga. Glasytan minskade med 30%. De dumma tillverkarna använder samma karm-mått och bågkonstruktioner för 6x6 fönster som för 18x18-fönster. Det medför totalt oproportionerligt feta karmar och bågar. Varje bysnickare kan detta bättre.
Jag vet att ni fönstertillverkare läser dessa sidor. Gör något åt saken.

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Hur många profiler (båg och karm) tror du hanteras på en fönsterfabrik av modernt snitt som tillverkar ungefär 2000 luft per dag? Fönsterfabriken tillverkar ju inte bara en modell fönster...
Ett vridfönster är ju en konstruktion med massa urfräsningar för vridbeslag,tätningslister,spaltventiler, handtag mm...
Det är helt orimligt att de skulle kunna ha olika grovlekar på profilerna beroende på storlek av fönster. Har heller aldrig hört någon påpeka proportionerna.
Får nog bli lokala snickeriet där du specar dina mått och proportioner på båge och karm för även de har ritningar på fönsterprofiler som de använder sig av oavsett storlek.

Det är frågan om viljan. Bilfabrikerna klarar olika färger och andra speciella snitt.
Fönsterfabrikerna är dålika att erbjuda det man vill ha.

Thomas_Blekinge skrev:
Det är frågan om viljan. Bilfabrikerna klarar olika färger och andra speciella snitt.
Fönsterfabrikerna är dålika att erbjuda det man vill ha.
Olika färger och även tvåfärgsmålning klarar fönstertillverkarna av. Biltillverkarna bygger samma modell på samma stomme precis som fönstertillverkarna, man bara hänger på olika tillval. Men varje fönstertillverkarna har en specialavdelning som ligger utanför tillverkningslinjen. Där gör de tex runda och specialfönster och de kan säkert göra efter dina önskningar men det lär ju säkert kosta en slant.

Bra att du tar upp frågan!

Blir så ledsen när jag ser hur hela samhällen byter fönster och resultatet blir precis som du beskriver. Tjocka karmar, lite fönsteryta. Inte bara ljusinsläppet blir mindre , husen blir fula när fönstrena inte längre är i proportion med fasadens storlek och proportioner. Är fönstrena dessutom med 'spröjs' blir slutresultatet fängelseliknande.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Det är väl inget nytt att stora och små fönster har samma bredd på bågen? Det nya är att bågen alls är så bred. Breda fönsterbågar ser ganska fult ut även på stora fönster även om inte glasytan minskar lika mycket procentuellt.

Tyvärr tror jag att många inte bryr sig om mer än pris och underhåll. Annars skulle inte fönsterbågar i plast vara så vanliga.

Avemo skrev:
Det är väl inget nytt att stora och små fönster har samma bredd på bågen? Det nya är att bågen alls är så bred. Breda fönsterbågar ser ganska fult ut även på stora fönster även om inte glasytan minskar lika mycket procentuellt.

Tyvärr tror jag att många inte bryr sig om mer än pris och underhåll. Annars skulle inte fönsterbågar i plast vara så vanliga.
Jag håller med, när vi köpte nya fönster till vår tillbyggnad så ville vi ha nya treglasfönster med smal båge men det fanns nästan ingen som kunde erbjuda det. Och de som kunde det var så otroligt mycket dyrare så det fick bli vanliga kopplade fönster som går att få med gammeldags smal båge. Det passar så mycket bättre in på huset.
En annan sak som inte var värt priset (tyckte vi) var treglasfönster, skillnaden i u-värde jämfört med tvåglas med energibeläggning skulle betyda att det skulle ta minst 30 år att komma break-even, om man bortser från ljudmässiga anledningar men det problemet har inte vi.

Man kan till en liten del kompensera de breda karmarna/bågarna med att använda smalare fönsterfoder.

Men så här blir det väl aldrig mer:
Kopplade tvåglasfönster monterade utan foder. Lätt och graciöst!
bG13windows.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, man måste ju tycka synd om de stackars fönstertillverkare som måste tillverka så stora mängder fönster att de inte kan ha olika bredder på trämaterialet! Snart finns det kanske bara en enda storlek för att tillverkarna har det så svårt!
Och så blir det också bara en däckstorlek för vem kan hålla isär alla olika storlekar och mönster som finns idag?

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag tror inte problemet är att ingen vill göra fönster som du vill ha dom. Jag tror att problemet är att du inte vill betala vad det skulle kosta.

Du skriver ju själv att varje bysnickare kan detta bättre. Varför i herrans namn köpte du fönster av en dum fönsterfabrik då?

Thomas_Blekinge skrev:
Ja, man måste ju tycka synd om de stackars fönstertillverkare som måste tillverka så stora mängder fönster att de inte kan ha olika bredder på trämaterialet! Snart finns det kanske bara en enda storlek för att tillverkarna har det så svårt!
Och så blir det också bara en däckstorlek för vem kan hålla isär alla olika storlekar och mönster som finns idag?
Jag förstår att du är irriterad på fönsterfabrikerna.
Men det kanske är ömsesidigt, då du och vi andra konsumenter köper mer och mer fönster från utlandet, främst Polen, i stället för från våra svenska tillverkare.
Nu har Sveriges enda (?) planglastillverkare, Pilkington Floatglass i Halmstad, lagt ned, pga vikande efterfrågan.
Inte är väl karmar och bågar smalare hos de polska fönstren heller, snarare tvärt om!

Men Thomas_Blekinge, upp till bevis!
Visa oss exempel på fönster där karmens och bågens bredd varierar med fönsterstorleken!
Det är något jag själv aldrig lagt märke till.
Våra vanligaste fönster innan glaskassetterna med "isolerglas" introducerades var tvåglasfönstren med kopplade bågar. Så vitt jag kan påminna mig har de alltid haft samma materialdimensioner, från minsta källarfönster till största salsfönster.

Med VARFÖR måste moderna fönster ha så breda bågar och karmar? Om kunderna vägrade köpa skulle fönstertillverkarna bli tvugna hitta andra lösningar.

Sommartorparn skrev:
Med VARFÖR måste moderna fönster ha så breda bågar och karmar? Om kunderna vägrade köpa skulle fönstertillverkarna bli tvugna hitta andra lösningar.
Jag skulle tro att de gör dem så breda som det krävs för konstruktionens funktioner, varken mer eller mindre. Det borde rimligtvis vara mer ekonomiskt att ha större yta med glas så det finns ju inget egenintresse för dem att göra båge/karm extra fet.

Men varför inte ringa dem och fråga?

KnockOnWood skrev:
...exempel på fönster där karmens och bågens bredd varierar med fönsterstorleken!
Det är något jag själv aldrig lagt märke till.
Våra vanligaste fönster innan glaskassetterna med "isolerglas" introducerades var tvåglasfönstren med kopplade bågar. Så vitt jag kan påminna mig har de alltid haft samma materialdimensioner, från minsta källarfönster till största salsfönster.
Jag håller mestadels med men varför är det egentligen så?
Jag menar hur kommer det sig att nyare bågar är bredare när det bevisligen går att göra dem smalare även idag?
Nu svarar jag mig själv hur jag tror att det är men åsikter välkomnas.

Garantier. Bolagen vill lämna garanier att deras fönster är bättre än andras och då tar man i lite på dimensionerna så att de inte blir lite rassliga efter x antal år.

Funktioner och säkerhet. Man behöver mera plats för att få in flera funktioner i fönstret såsom vrid och lås.

Estetiskt. Kanske folk efterfrågar bredare bågar, men personligen tror jag inte det utan tror bara på de två ovanstående och sedan struntar fullkomligt i vad folk vill ha, 'Detta är vad vi gör och vi vet bäst, Take it or leave it'. Men de dagarna är längesedan förbi.

Konstigt att kommunerna ger bygglov för fönsterbyten som förfular.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.