Hej!
Jag har köpt ett gammalt hus och vill skapa en Lund bakom huset. Tyvärr så är det beväxt med sly tistlar kirskål med mera.

jag har tänkt att skaffa en väldigt rejäl markduk och täcka och detta ska jag få bort de gröna ogräsen. Dock är jag osäker på vad jag behöver göra åt slyet.
Måste jag gräva upp varenda stubbe?
Jag vill ju inte att det ska växa upp och skada själva markduken.
Tanken är att faktiskt lägga jord ovanför markduken, när den ligger på plats.
Vad säger ni?
Spett och spade?
Grävmaskin som hyvlar av jorden inklusive stubbar?
Sedan lägga tillbaks jorden med ogräs utan sly och täcka med markduken?
Det är ett ganska stort område som ska behandlas.
Hoppas någon kan ge mig svar.
Helena

wildeside
Vad är det för träslag på slyet

Tyvärr måste jag avråda från markduk. Det är ett riktigt otyg och ett kvickfix man får ångra senare - när det är för sent.

En mindre (inte för tung) grävmaskin (så att marken inte kompakteras) för att få bort slyet. Starta ett par större komposter och komplettera med en varmkompost (för bl a rotogräs). Allt som rensas bort blir ny, dyrbar jord. Därefter ger manuellt grävjobb/ rensning det bästa resultatet.

Tillbringa vintern med att läsa trädgårdsböcker. Låt visionerna härja vilt. Planering är det roligaste. Att ändra sin planering är lika roligt. Att anlägga en lund är inte det lättaste. Ta tid på dig att komma underfund med vad som kan sparas. Lycka till.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Helena_Gavle skrev:
Hej!
Jag har köpt ett gammalt hus och vill skapa en Lund bakom huset. Tyvärr så är det beväxt med sly tistlar kirskål med mera.

jag har tänkt att skaffa en väldigt rejäl markduk och täcka och detta ska jag få bort de gröna ogräsen. Dock är jag osäker på vad jag behöver göra åt slyet.
Måste jag gräva upp varenda stubbe?
Jag vill ju inte att det ska växa upp och skada själva markduken.
Tanken är att faktiskt lägga jord ovanför markduken, när den ligger på plats.
Vad säger ni?
Spett och spade?
Grävmaskin som hyvlar av jorden inklusive stubbar?
Sedan lägga tillbaks jorden med ogräs utan sly och täcka med markduken?
Det är ett ganska stort område som ska behandlas.
Hoppas någon kan ge mig svar.
Helena
1000m2 eller 1ha, hur stort område?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.