2 356 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Sluttningshus på "tvären"?
Vi har en tomt där det finns ett antal begränsningar, så som:
men även att byggnader skall "utformas med tydlig gavelutformning mot sydost", vilket innebär gavlarna är kommer ovanför resp nedanför sluttningen.
Har inte hittat mer än ett kataloghus än http://www.vastkuststugan.se/house/278.html, tyvärr har det inte det utseende och planlösning som vi skulle önska.
Är det nån som kan rekommendera nån annat hus?
- byggarea <130m2
- byggnadshöjd <4,0m
- taklutning 27-38 grader
- sadeltak
men även att byggnader skall "utformas med tydlig gavelutformning mot sydost", vilket innebär gavlarna är kommer ovanför resp nedanför sluttningen.
Har inte hittat mer än ett kataloghus än http://www.vastkuststugan.se/house/278.html, tyvärr har det inte det utseende och planlösning som vi skulle önska.
Är det nån som kan rekommendera nån annat hus?
A-Hus har flera stycken.
Det är lättare att tipsa om du berättar åtminstone litegrann om vad ni önskar. Jag vet att när det gäller A-hus kan man genom olika taklösningar och fasadlösningar enkelt få varje husmodell att bli mer "rustik", mer "new England", mer "ny-funkis" eller vilken stil det nu är man gillar.
Det är lättare att tipsa om du berättar åtminstone litegrann om vad ni önskar. Jag vet att när det gäller A-hus kan man genom olika taklösningar och fasadlösningar enkelt få varje husmodell att bli mer "rustik", mer "new England", mer "ny-funkis" eller vilken stil det nu är man gillar.
http://www.gotenehus.se/hus/hallevik
http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/sluttningshus/kullavik/ (oklart om detta godtas som gavel mot sydost, kanske, om det gör det finns det ju en uppsjö av hus...)
http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/sluttningshus/kullavik/ (oklart om detta godtas som gavel mot sydost, kanske, om det gör det finns det ju en uppsjö av hus...)
Jag tror inte att den senare hustypen godkänns, för då, som du säger, finns det en uppsjö.
Vi är ute efter en mindre hus än Hallevik, ca 140-160m2.
Hittade detta: http://www.hm-hus.se/portfolio/164m%C2%B2-skargard/, vilket skulle kunna passa oss.
Vi är ute efter en mindre hus än Hallevik, ca 140-160m2.
Hittade detta: http://www.hm-hus.se/portfolio/164m%C2%B2-skargard/, vilket skulle kunna passa oss.
Hittar inget som stämmer på ett ungefär, i alla fall. Jag vet att hos de flesta leverantörer kan man ändra, men tänkte inte att det gick ändra riktningen på huskroppen?Anna_H skrev:A-Hus har flera stycken.
Det är lättare att tipsa om du berättar åtminstone litegrann om vad ni önskar. Jag vet att när det gäller A-hus kan man genom olika taklösningar och fasadlösningar enkelt få varje husmodell att bli mer "rustik", mer "new England", mer "ny-funkis" eller vilken stil det nu är man gillar.
En aspekt med tomten är att utsikten är åt gaveln med sluttningsplanet så där vill vi gärna ha ett "fokus", t ex balkong eller veranda, men balkong får ej vara större än att det finns 0,6m på varje sida kvar på gaveln.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte rita ett hus som passar er och bygga det i lösvirke?
Mitt förra hus var förresten i storlek 10 x 8 meter, 1,5 plan + souterrängvåning.
Men gavlarna var inte på 8-meterssidorna, utan på 10-meterssidorna.
Så "långsidorna" var de kortare 8-meterssidorna.
Tomterna (det var grupphus) var nämligen bara 10 meter breda, men över 40 meter långa
Mitt förra hus var förresten i storlek 10 x 8 meter, 1,5 plan + souterrängvåning.
Men gavlarna var inte på 8-meterssidorna, utan på 10-meterssidorna.
Så "långsidorna" var de kortare 8-meterssidorna.
Tomterna (det var grupphus) var nämligen bara 10 meter breda, men över 40 meter långa
Jo, känns som om det kommer bli bäst, och det sägs att lösvirke inte blir så mycket dyrare än kataloghus. Men i och med att jag aldrig byggt ett hus innan så känns det tryggare och lite enklare med att börja med ett sådant.KnockOnWood skrev:Varför inte rita ett hus som passar er och bygga det i lösvirke?
Mitt förra hus var förresten i storlek 10 x 8 meter, 1,5 plan + souterrängvåning.
Men gavlarna var inte på 8-meterssidorna, utan på 10-meterssidorna.
Så "långsidorna" var de kortare 8-meterssidorna.
Tomterna (det var grupphus) var nämligen bara 10 meter breda, men över 40 meter långa![]()
Hej
Vi har samma krav på vår tomt och vi kommer att beställa ett hus från vårgårda hus Villa Lovik med lite ändringar där vi hoppas att det kommer att gå igenom. Ska till kommunen och höra med dem om man kan vrida huset "lite" eller om de är stenhårda,
Vi har samma krav på vår tomt och vi kommer att beställa ett hus från vårgårda hus Villa Lovik med lite ändringar där vi hoppas att det kommer att gå igenom. Ska till kommunen och höra med dem om man kan vrida huset "lite" eller om de är stenhårda,
Klicka här för att svara
