64 326 läst ·
292 svar
64k läst
292 svar
Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
Reklamera
Bestrida faktura
Betala en skälig del och håll inne med en del av betalningen (som understiger gränsen för småmål)
Det är nog det enda man kan göra som privatperson utan att ta stora risker för ”mindre” tvister. I varje fall var det så vi gjorde när vi köpte en produkt och tjänst och resultatet inte blev som vi hade beställt. Man ligger ju i kraftigt underläge mot företag och som den gamla klyschan säger: ”Det gäller inte att ha rätt, utan att få rätt”.
Oftast gör vi inget alls utan knyter näven i fickan och rekommenderar vänner och bekanta att välja andra leverantörer än de som ”inte sköter sig”.
Det som TS råkat ut för är ju inte ens ett exempel på den största bristen inom svensk rätt. Det är IMO förvaltningsrätterna. Myndigheten har obegränsade resurser och tillgång till jurister, medborgaren har bara sig själv. Få försäkringsbolag (känner inte till något) ger ersättning för mål i FR. Svårt att få betalt ombud från staten också.
Bestrida faktura
Betala en skälig del och håll inne med en del av betalningen (som understiger gränsen för småmål)
Det är nog det enda man kan göra som privatperson utan att ta stora risker för ”mindre” tvister. I varje fall var det så vi gjorde när vi köpte en produkt och tjänst och resultatet inte blev som vi hade beställt. Man ligger ju i kraftigt underläge mot företag och som den gamla klyschan säger: ”Det gäller inte att ha rätt, utan att få rätt”.
Oftast gör vi inget alls utan knyter näven i fickan och rekommenderar vänner och bekanta att välja andra leverantörer än de som ”inte sköter sig”.
Det som TS råkat ut för är ju inte ens ett exempel på den största bristen inom svensk rätt. Det är IMO förvaltningsrätterna. Myndigheten har obegränsade resurser och tillgång till jurister, medborgaren har bara sig själv. Få försäkringsbolag (känner inte till något) ger ersättning för mål i FR. Svårt att få betalt ombud från staten också.
Vilken skämtbutik. Som boende i söderort kommer jag definitivt aldrig att överväga att handla från dem och göra mitt bästa för att fler varnas. Vad har man för kalkyl där alternativet att sannolikt hundratals potentiella kunder väljer bort butiken anses bättre än att ge kunden en ny kamin för några tiotusenlappar?
butikschefen bör sparkas.
butikschefen bör sparkas.
"Eftersom hans advokatkostnader låg på 348 313"T twoody skrev:
hans försäkring täcker alltså upp skillnaden mellan 255 och 348 tkr.
står inget att kaminen skulle räknas som advokatkostnad. den tillkommer utanför detta. vilket är som det ska.
Men snälla ni, läs lugnt även om ni blir upprörda.Unikt namn skrev:
"Eftersom hans advokatkostnader låg på 348 313 kronor förhandlade han till sig en ekonomisk kompensation som motsvarar kostnaden för kaminen. Efter ersättning från försäkringsbolaget och denna kompensation landar kostnaden för hela kalaset på 255 783 kronor istället för de 78 610 han trodde att kamin skulle kosta. "
348tkr sedan går försäkringen in, och Karln får till en deal att dels få en ny kamin och dels så slipper han betala mer än handpenningen..på ca 18000 kr.
Så någon har tagit lite lite ansvar... till er som skriver att kaminen inte är Defekt..
Ta och fundera på varför man betalar för en ny kamin isåfall... Det är uppenbart den har minst en Defekt...
Jag tror att butiken blev arga när Johan endast betalade handpenningem och därför stämde honom. För företaget känns detta antagligen som stöld. De borde ha förhandlat redan i början båda parter. Att den läcker rök ur luckan är bara okunnighet i att elda. Man måste ha drag i skorstenen först.Redaktionen skrev:
Eldabutiken i Haninge skulle ta Johan till tingsrätten för att han höll inne betalning för dåligt installerad kamin. Johan konstaterar i efterhand att de instanser som finns för privatpersoner som hamnar i tvist med företag är verkningslösa.
– Jag tog kontakt med Hallå Konsument som sa att jag hade rätt och borde slåss för min sak, säger en uppgiven Johan Nordin.
Du kan läsa artikeln här: Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
jag tänkte exakt samma sak, det går ha en helt öppen kamin som inte sprider rök i huset bara man fått upp värme i skorstenen. Hur många öppna spisar i hus skulle inte rökfylla hela hus om det inte vore så.P PiaHelena skrev:
Min mor och far har en helt öppen spis i sitt hus, inte ens lite rök flyr ur den när dom får till draget i skorstenen
drag skall alltid finnas i rökgången.P PiaHelena skrev:
själva eldningen eller hur man tänder är orelevant i detta. eldat i kaminer och i vedspis i ca 35 år nu... ryker in på sommaren endast.
Men det har inte med tändningen att göra utan att värmen slår lock..
Aldrig haft en kamin eller spis som ska ha rykt in av hur jag tänt eller av annat än just värmen som slår ett lock för utgången...
måste vara en väldig dålig installatör som som orsakat detta isåfall..
När kund påtalar fel och håller på sin rätt och firma agerar så här belyser det andra saker..
ekonomiska frågor och ett förbannat dåligt kundbemötande.
att man sedan dels går med på ekonomisk kompensation och byter ut kaminen belyser allt... Det är fel på skiten...
Trist läsning på en lördag, men bra för vår del som senast igår satt och kollade på Eldas sortiment och skulle skicka prisförfrågan på en BVI insats+vedspis, ~160000kr online. De kommer inte få förfrågan!